Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 06:13

1
اسفند
اعتیاد به اینترنت؛ بیماری مدرن (2)

اعتیاد به اینترنت؛ بیماری مدرن (2)

اینترنت فضایی است برای تعاملات اجتماعی، آشنایی با اشخاص جدید و حتی شروع یك رابطه عاشقانه. برای استفاده‌كنندگان، رابطه آن‌لاین جالب‌تر و شیرین‌تر از رابطه در زندگی واقعی است.

 

احساس ناراحتی و گناه: معتادان به كامپیوتر اكثراً بعد از استفاده از اینترنت، دچار عذاب وجدان شده و احساس گناه می‌كنند؛ اما همچنان به صورت مخفیانه و دور از چشم دوستان و اعضای خانواده و یا حتی رئیس شركت خود به سیر در فضای اینترنت می‌پردازند. 

احساس شادمانی و سرخوشی: این افراد به محض اینكه وارد این دنیای مجازی می‌شوند، احساس شادمانی و سرخوشی می‌كنند. 

علائم فیزیكی: علاوه بر علائم رفتاری، استفاده از اینترنت، اختلالات فیزیكی نیز به همراه دارد كه به قرار زیر است: سندرم كلپال (درد و بی‌حسی در دست‌ها، مخصوصاً مچ دست)  خشكی چشم یا دید تیره و تار  درد گردن و كمر  سردردهای شدید  اختلال در خواب  افزایش یا كاهش وزن

اعتیاد به اینترنت و قمار و شرط‌بندی

 در حالی كه قمار و شرط‌بندی در بعضی كشورها ممنوع و غیرقانونی است، اینترنت این امر را برای همگان به مراتب در دسترس‌تر كرده است. برای نوجوانان كه اجازه قمار در مراكز مجاز كشورهای اروپایی را ندارند. اینترنت ابزاری شده است كه به راحتی بتوانند قمار كنند.

این امر علاوه بر تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل مالی افراد، از لحاظ احساسی نیز آنها را درگیر خود می‌كند. شركت در سایت‌های خرید و فروش و حراج نیز از مشكلات دیگر اعتیاد به اینترنت است و ممكن است شخص تحت تأثیر هیجان برنده شدن احساساتی شود و وسایلی را كه لازم ندارد، بخرد. شركت در بازی‌های فانتزی آن‌لاین نیز می‌تواند افراد را ساعت‌ها با اینترنت مشغول كند.

 اعتیاد به اینترنت از جنبه جنسی

اعتیاد به سایت‌های سكسی اینترنتی نوعی از اختلالات جنسی است كه در آن افراد با توهمات خود درگیر می‌شوند؛ در حالی كه انجام آن توهمات در زندگی واقعی برایشان سخت و یا غیرممكن است. این افراد ساعات طولانی در اتاق مخصوص خود با اینترنت مشغول می‌شوند و این سایت‌ها اثرات منفی بر زندگی واقعی، كار و سلامت جنسی آنها می‌گذارد. حتی گاهی اوقات دیدن این سایت‌ها غیرارادی است.

 اعتیاد به اینترنت و روابط مجازی

اینترنت فضایی است برای تعاملات اجتماعی، آشنایی با اشخاص جدید و حتی شروع یك رابطه عاشقانه. برای استفاده‌كنندگان، رابطه آن‌لاین جالب‌تر و شیرین‌تر از رابطه در زندگی واقعی است.

این رابطه فانتزی در محیطی ظاهراً امن باعث شكل‌گیری احساسات واقعی می‌شود و به همین دلیل افراد ساعت‌ها با اینترنت مشغولند؛ اما در این میان اغلب مشكلات اساسی پیش می‌آید، زیرا 50 درصد افراد در دنیای مجازی در مورد سن، شغل، جنسیت و وضعیت تأهل خود دروغ می‌گویند. و وقتی كه دوستان آن‌لاین در زندگی واقعی یكدیگر را ملاقات می‌كنند، تصورات آنها كاملاً به هم ریخته و ناامید می‌شوند.

 چگونه این مشكل را حل كنیم

اگر راهنمایی‌های زیر را به كار گیرید، می‌توانید استفاده از اینترنت را كنترل كنید. شاید خودتان به راحتی بتوانید این كارها را انجام دهید، اما بهتر است از یكی از اعضای خانواده كمك بگیرید تا شما را در این راه هدایت و حمایت كند؛ زیرا امكان لغزش و برگشتن به الگوی قدیمی، وجود دارد؛ به‌خصوص برای كسانی كه كار آنها با اینترنت است.

رفع مشكلات زمینه‌ای، مثل استرس، هیجان، افسردگی، اضطراب، الكل، مواد مخدر ممكن است اعتیاد شما را پشتیبانی كند، بنابراین آنها را شناسایی و با استفاده از روش‌های پزشكی و روانپزشكی به درمان آنها بپردازید. برای درمان می‌توانید از جلسات گروهی استفاده كنید.

گاهی اوقات ایجاد رابطه در دنیای مجازی به دلیل احساس خجالتی است كه فرد در دنیای واقعی برای برقراری ارتباط دارد؛ بنابراین خجالت نیز یكی از موارد روانپزشكی است كه باید مورد بررسی قرار گیرد و حل شود.  روابط خود را در دنیای واقعی افزایش دهید. هر چقدر تعاملات اجتماعی شما بیشتر باشد، نیاز كمتری به ایجاد ارتباطات در دنیای مجازی دارید.

هر هفته زمان خاصی را به خانواده و دوست و فامیل خود اختصاص دهید. اگر خجالتی هستید، در كلاس‌های گروهی، ورزشی و یا آموزشی شركت كنید.  صبر و حوصله داشته باشید و روش استفاده از اینترنت را قدم به قدم اصلاح كنید. زمان خود را برنامه‌ریزی كنید و در زمان و ساعت خاصی كامپیوتر را روشن و در ساعت خاصی خاموش نمایید.  

فعالیت‌های سالم دیگر را جایگزین كامپیوتر كنید. مثلاً اگر خسته و تنها هستید، می‌توانید دوست خود را به منزل دعوت كنید و یا برای ناهار با او بیرون بروید و ...  از خودتان بپرسید زمانی كه از كامپیوتر استفاده می‌كنید، از چه كارهایی باز می‌مانید. از آن كارها فهرستی تهیه و سعی كنید تمام آنها را سروقت خودش انجام دهید.  

در اوقات فراغت، موسیقی گوش كنید. كتاب و روزنامه بخوانید، به موزه و تأتر بروید و ... .  اگر فرزند شما از كامپیوتر استفاده می‌كند، آن را در قسمتی از خانه قرار دهید كه بتوانید او را كنترل كنید و بر نحوه استفاده از كامپیوتر نظارت داشته باشید.

 

برچسب ها: معتادان به كامپیوتر، فضای اینترنت، دنیای مجازی، سندرم كلپال، اینترنت و قمار، استفاده از اینترنت تعداد بازديد: 672 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز