Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 18:38

26
بهمن
پان پراگ (2)

پان پراگ (2)

مصرف آدامس‌های غیر مجاز موجب بروز ضایعات شدید دهان، دندان، لثه و حتی سرطان حفره دهان می‌‌شود.

 

اگرچه پان پراگ خودش بدجوری اوضاع دهان و دندان و مغز را به هم می‌‌ریزد، اما مهم‌ترین هراسی که از این ماده وجود دارد، وابستگی‌ است که این ماده به مخدرهای سنگین‌تر و قوی‌تر ایجاد می‌‌کند. پان همان کاری را می‌‌کند که اکس یا حتی سیگار دارند انجام می‌‌دهند؛ معرفی مصرف‌کننده به دنیای مخدرهای قویتر اما میلیون‌ها بار وحشتناک‌تر. دلیلش هم این است که اگر اکس و سیگار از دوران جوانی و نوجوانی افراد را آلوده می‌‌کنند، پان پراگ که به عنوان خوشبوکننده دهان یا آدامس با طعم نعنا وارد بازار شده، حتی کودکان دبستانی و خردسال را هم به حفره بزرگ اعتیاد می‌‌کشاند و آنها را به سمت وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر قویتر راهنمایی می‌‌کند.

اما ببینیم مسوولان كشورمان تا چه اندازه در مقابله با این ماده مخدر هوشیار می باشند؟

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی: علت ادامه عرضه پان‌پراگ، کوتاهی وزارت بهداشت است.

سردار حسین‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد علت ورود پیدا نکردن جدی نیروی انتظامی به حوزه جمع‌آوری و مبارزه با عرضه پان‌پراگ (آدامس‌های حاوی مواد اعتیادآور) گفت: عرضه فعلی پان‌پراگ بیش از یک سال است در کشور آغاز شده و یکی از مخاطرات جامعه است که از دبستانی‌ها تا جوانان را تهدید می‌کند و تهدیدات این ماده که همان ماده اعتیاد آور «ناس» با افزودن اسانس‌های خوشبوکننده دهان است، تهدیداتی بهداشتی است؛ بدین مفهوم که مصرف آن انواع سرطان‌های دهان و حنجره و زبان را در پی خواهد داشت.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی همچنین با تاکید بر این که پان‌ پراگ یک کالای غیربهداشتی و البته غیر مخدر است، تصریح کرد: مبارزه با عرضه این ماده باید از طریق مبادی بهداشتی کشور دنبال شود و با توجه به این که عرضه آن از  نظر نیروی انتظامی نیز خطرناک است، اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نیروی انتظامی اعلام کند، قطعا این نیرو برای برخورد با عرضه این محصول خطرناک و جمع‌آوری آن از مبادی ورود اقدام خواهد کرد.

سردار حسین آبادی اظهار کرد: اگر تاکنون اقدامی در مورد مبارزه با این ماده نشده، مسوول اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

مدیر کل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر: پیگیری موضوع پان پراگ به وزارت بهداشت و درمان واگذار شده است و این موضوع به ستاد مبارزه با مواد مرتبط نمی‌شود.

مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با وجود اینکه پان پراگ ماده مخدر نیست اما حتی مصرف محدود این ماده نیز می‌تواند وابستگی روانی در افراد ایجاد کند.

سعید صفاتیان در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: پان پراگ یک ماده توهم‌زای ضعیف است که ترکیبات آهک آن می‌تواند موجب ایجاد سرطان‌های دهان و لثه شود.

وی ادامه داد: هرچند که این ماده در کشور مصرف شدید ندارد و جزء مواد مخدر شناسایی نشده است، مصرف محدود این ماده هم می‌تواند یک وابستگی روانی در افراد ایجاد کند. مدیر کل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: پلیس نیز برای ورود به این حوزه و جمع‌آوری این مواد منتظر نظر وزارت بهداشت است و پیگیری موضوع پان پراگ به وزارت بهداشت و درمان واگذار شده است و این موضوع به ستاد مبارزه با مواد مرتبط نمی‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از نیرویانتظامی‌ و اصناف خواست تا بر توزیع و عرضه این قبیل محصولات نظارت دقیق داشته باشند.

تا اینكه  چند روز قبل مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای با هشدار نسبت به توزیع آدامس‌های خوشبو کننده حاوی مواد مخدر، از نیروی انتظامی‌ و اصناف خواست تا بر توزیع و عرضه این قبیل محصولات نظارت دقیق داشته باشند.

دکتر محمد باقر صابری زفرقندی گفت: بر اساس گزارشات دریافت شده از سوی استان‌ها، این محصولات حاوی برخی مواد مخدر آسیب‌رسان به سلامت جسم هستند.

وی با درخواست از نیروی انتظامی‌ و اصناف برای نظارت شدیدتر بر توزیع و عرضه برخی محصولات که گاهی حاوی مواد مخدر هستند به افراد جامعه و به ویژه خانواده‌ها توصیه کرد تا از خرید مواد فاقد مجوزهای ساخت وزارت بهداشت خودداری کنند.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این رابطه توضیح داد: ترکیبات این قبیل آدامس‌ها شامل پان و ترکیبات آهکی و غیره بهداشتی بوده و در بسته‌بندی‌های جذاب به فروش می‌‌رسند.

صابری ظفرقندی، پان را نوعی تنباکوی جویدنی معرفی و اضافه کرد:‌ مصرف آدامس‌های غیر مجاز موجب بروز ضایعات شدید دهان، دندان، لثه و حتی سرطان حفره دهان می‌‌شود.

وی اظهار کرد:‌ پیش از این پان با نام مخدر ناس به مصرف ساکنان برخی از شهرهای کشور می‌‌رسید و در حال حاضر در قالب آدامس و با ظاهری آراسته و فریبنده در تمام کشور به ویژه استان‌های مرکزی به فروش می‌‌رسد.

حال با این آشفته بازار و عدم پذیرش مسئولیت جمع‌آوری مواد مذكور، به خانواده‌های گرامی توصیه می‌شود برای محفوظ ماندن كودكان و خردسالان از عوارض این ماده مضر، نسبت به استفاده كودكان از اینگونه مواد خوراكی خطرناك دقت لازم را مبذول نمایند.

 

 

برچسب ها: سلامت روانی، ماده اعتیاد آور، مخدرهای سنگین‌، آدامس‌های حاوی مواد اعتیادآور، مبارزه با مواد مخدر نیروی تعداد بازديد: 943 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز