Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 21:57

26
بهمن
از شیشه چه می‌دانید (2)

از شیشه چه می‌دانید (2)

مصرف شیشه شخص را در وضعیتی قرار می‌دهد که تمایل به درمان ندارد و شاید این عارضه بدترین تأثیر این ماده محرک بر مغز باشد.

 عوارض مصرف

این ماده اثرات توهم‌زایی و محرک را با هم ایجاد می‌کند. کریستال یا شیشه، محرکی بسیار قوی است که فعالیت سیستم عصبی مرکزی را سرعت می‌بخشد. اثرات مت آمفتامین بسیار شبیه کوکائین است؛ با این تفاوت که مدت بسیار بیشتری باقی می‌ماند. مت آمفتامین برای مدت طولانی‌تری در مغز باقی می‌ماند و اثرات محرک آن بیشتر است.

آستانه تحمل یا تُلرانس در افرادی که به مدت طولانی این ماده را مصرف می‌کنند، بالا می‌رود و این به آن معناست که آنها هر بار برای رسیدن به احساس قبلی باید مقادیر بیشتری از این ماده را مصرف کنند که اعتیاد در پی خواهد داشت.

مصرف دوزهای بالای این ماده به بروز رفتارهای خشونت آمیز، اضطراب، اغتشاش شعور، بی‌خوابی و کاهش وزن می‌انجامد.

مت آمفتامین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود که می‌تواند به سکته مغزی و مرگ منجر گردد.

از سایر عوارض این ماده می‌توان به تشنج، مشکلات تنفسی، بی‌نظمی ضربان قلب، و بی اشتهایی مفرط اشاره کرد.

مصرف درازمدت مت آمفتامین ممکن است موجب روان‌پریشی با علائم پارانویا یا بدگمانی، اختلال خلقی، هذیان فکری و توهمات ادراکی شود. برای مثال، معتادان به این ماده ممکن است احساس کنند حشراتی روی پوست آنها می‌خزند (مانند حالتی که در مصرف کوکائین دست می‌دهد) و در نتیجه پوست‌شان را آنقدر بخارانند که منجر به زخم‌های باز و عفونت شود.

یک مشکل دیگر در میان مصرف‌کنندگان این ماده عارضه دهانی مت  است. بسیاری از مصرف‌کنندگان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند که علت دقیق آن روشن نیست، اما تصور می‌شود به علت کاهش جریان خون در لثه‌ها، خشکی دهان و کاهش ترشح بزاق واسیدی بودن شیشه باشد.

مت آمفتامین باعث آزادشدن ناگهانی واسطه شیمیایی دوپامین از مغز می‌شود که در صورت ادامه مصرف بعد از مدت طولانی علائم بدخلقی و افسردگی و همچنین اختلال حرکتی مثل پارکینسون در فرد ظاهر می‌گردد. مصرف مداوم و طولانی شیشه موجب سوءظن و توهم، خشونت، کاهش شدید قوه حافظه، توهم‌های شنوایی و بینایی شده و افسردگی و جنون آنی و بسیاری از اختلالات روانی را به دنبال دارد.

مصرف شیشه شخص را در وضعیتی قرار می‌دهد که تمایل به درمان ندارد و شاید این عارضه بدترین تأثیر این ماده محرک بر مغز باشد. از مهم‌ترین عوارض طولانی‌مدت مصرف شیشه، می‌توان به جوش‌های صورت، کوچک شدن بیضه‌هاو تضعیف قوای جنسی اشاره کرد.

برخی از تأثیرات فیزیکی مصرف کریستال

 خشکی دهان  افزایش سرعت تنفس  سردرد، سرگیجه و حالت تهوع  تعرق بیش از اندازه بدن  افزایش فشار خون  بالارفتن حرارت بدن  تپش قلب  خشکی، سوزش و ترک لب‌ها  بزرگ شدن مردمک چشم  سیاهی رفتن چشم  لرزش دست‌ها و انگشتان  قفل شدن فک‌ها.

تأثیرات رفتاری و روانی

عدم تعادل رفتاری در اولین مصرف شیشه، ممکن است از 12 تا 48 ساعت ادامه یابد و فرد در این مدت به کارهایی دست بزند که هرگز در حالت طبیعی مرتکب آنها نمی‌شد. اما وقتی مصرف طولانی شود، علائم بیماری‌های روانی مانند توهم، پرخاشگری و سوءظن در فرد ظاهر خواهد شد که ممکن است حتی به جنایت منجر شود.

برخی از تأثیرات رفتاری و روانی استعمال کریستال به قرار زیر می‌باشد

 افزایش فعالیت‌های فیزیکی،  نوعی حالت سرخوشی، ناآرامی و دلواپسی، هراس و اضطراب، سوءظن همراه با توهم رفتارهای پرخاشگرانه و حمله‌های ناگهانی، بی‌خوابی شدید، پرحرفی و تکرار صحبت‌ها، تغییر ناگهانی در رفتار و گفتار و اختلال در درک، ایجاد بیماری روانی شبیه اسکیزوفرنی، توهمات بینایی و شنوایی، بدبینی و پرخاشگری  توهم، به‌ویژه توهم پرواز.

 

برچسب ها: عوارض مصرف شيشه، علائم پارانویا، مصرف کوکائین، اسکیزوفرنی، مصرف مداوم شيشه تعداد بازديد: 704 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز