Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 14:31

22
فروردین
خود‌كشی تدریجی با سیگار (1)

خود‌كشی تدریجی با سیگار (1)

دود سیگار باعث تغییر در كروموزوم‌های انسان و از هم گسیختگی DNA و در نتیجه جهش و تغییر ژنتیكی می‌شود كه نتیجه آن اختلالات مادرزادی و نقص اعضاء است.

 تحریریه دنیای سلامت

 اثرات دخانیات روی اعصاب و روان

‌ بیشترین درجه افسردگی در بین مصرف‌كنندگان سیگار مشاهده می‌شود.در افرادی كه بیش از 20 نخ سیگار می‌كشند، ریسك افسردگی تا چهار برابر افزایش می‌یابد. ‌ نیكوتین روی ماده‌ای به نام سروتونین تاثیر دارد. این ماده نقشی كلیدی در وضعیت‌های روحی افراد دارد و باعث افزایش اختلالات خلقی می‌گردد.

نیكوتین باعث تسریع تغییرات مغزی وابسته به سطح سروتونین می‌شود و به همین دلیل اغلب سیگاری‌ها عصبی، گوشه‌گیر، كم‌تحمل و پرخاشگر هستند. همچنین، توانایی بالقوه آن را دارند كه در جامعه نابهنجار باشند و دست به رفتارهای ناشایست اجتماعی بزنند. ‌ مصرف سیگار درك ذهنی را در افراد كاهش می‌دهد.

میانگین بهره حافظه كوتاه‌مدت در افراد غیرسیگاری بیش از افراد سیگاری است و حافظه سیگاری‌ها به مرور زمان مختل می‌گردد.

‌ همان‌گونه كه مصرف طولانی‌مدت سیگار باعث آلودگی محیط می‌شود، می‌تواند باعث آلودگی كل بدن شده و به‌خصوص مغز را تحت تأثیر قرار دهد. به‌طوری كه سبب كاهش ضریب هوش (IQ) و كاهش مهارت‌های ذهنی و بدنی می‌شود. همچنین مقداری از كاهش توانایی تفكر در مصرف‌كنندگان الكل را به سیگار نسبت می‌دهند.

تأثیر سیگار روی ژن‌ها

دود سیگار باعث تغییر در كروموزوم‌های انسان و از هم گسیختگی DNA و در نتیجه جهش و تغییر ژنتیكی می‌شود كه نتیجه آن اختلالات مادرزادی و نقص اعضاء است. این اتفاق با چسبیدن مواد سمی به پروتئین‌ها و چربی‌های سلولی می‌افتد و باعث گسستگی آن می‌شود.

اثرات سیگار بر روی گوش، حلق، بینی و دهان و دندان

‌ شیوع عفونت گوش میانی در افراد سیگاری، سه برابر افراد  غیرسیگاری است. ‌ احتمال سرطان گلو در افراد سیگاری 12 برابر بیشتر است.  احتمال بروز سرطان زبان، غدد بزاقی، دهان و بینی 6 تا 27 بار بیشتر می‌باشد. ‌ احتمال بروز سرطان حنجره 8 تا 10 برابر بیشتر است. همچنین سرطان بینی را دو برابر بیشتر می‌كند.

سیگار باعث ضعیف شدن حس بویایی می‌گردد. ‌ سیگار گردش خون را در لثه‌ها كند می‌كند. این موضوع باعث اختلال در كار لثه‌ها و عفونت راجعه و شلی دندان‌ها می‌گردد. ‌ افراد سیگاری 5/1 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری دچار پوسیدگی و خرابی دندان می‌شوند. تغییر رنگ دندان نیز از علائم سیگاری بودن فرد است.

بنابراین از دست رفتن زیبایی دندان‌ها، تغییر رنگ زرد و قهوه‌ای آن، بوی دهان، تشكیل پلاك‌های میكروبی در دهان از مشكلات معمول فرد سیگاری می‌باشد. همچینین افرادی كه جراحی كاشت دندان انجام داده‌اند، در صورت مصرف دخانیات، جراحی آنان بی‌ثمر خواهد بود.

 سیگار عاملی برای اعتیاد به دیگر مواد مخدر

97 درصد معتادان، اعتیاد خود را با سیگار شروع كرده‌اند. همان‌گونه كه پیش از این نیز اشاره كردیم، 20 ثانیه پس از مصرف سیگار، نیكوتین وارد مغز شده و باعث آزاد شدن دوپامین كه یك ماده شیمیایی خاص در مغز است، می‌شود. این ماده فرستنده عصبی مربوط به احساس خوشی لقب گرفته؛ ولی تاثیر آن مدت زیادی طول نمی‌كشد...

 

برچسب ها: سروتونین، نیكوتین، دود سیگار، افراد غیرسیگاری، اثرات دخانیات روی اعصاب و روان، مصرف‌كنندگان سیگار، حافظه سیگاری‌ها، تأثیر سیگار روی ژن‌ها، كروموزوم‌ها تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز