Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:28

1
اسفند
اعتیاد به اینترنت؛ بیماری مدرن (1)

اعتیاد به اینترنت؛ بیماری مدرن (1)

اعتیاد به اینترنت، استرس و تنهایی و افسردگی شما را افزایش می‌دهد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

امروزه در دنیای مدرن تقریباً تمام افراد از اینترنت استفاده كرده و از مزایای آن بهره می‌برند. اگرچه برای بعضی مشاغل، این بازار، بسیار ضروری و مهم و البته سودآور است، برای گروهی دیگر از افراد، اینترنت مضر است و روابط اجتماعی و خانوادگی و شغلی آنها را تحت تأثیر خود قرار داده و مختل می‌كند.

وقتی تأثیر منفی اینترنت را در زندگی خود شاهد هستید، ولی نمی‌توانید با دوست اینترنتی خود قطع رابطه كنید و یا بازی‌ها و شرط‌بندی‌های اینترنتی را كنار بگذارید، ممكن است دچار اعتیاد به اینترنت شده باشید. از اعتیاد به اینترنت، به عنوان اعتیاد به كامپیوتر و یا اعتیاد آن‌لاین نام برده می‌شود. این اعتیاد انواع مختلفی دارد كه عبارت است از: اعتیاد به مسائل جنسی، اعتیاد ارتباطات، اعتیاد در استفاده از بازی‌ها و شرط‌بندی‌ها، اعتیاد به دانلود و گرفتن اطلاعات.

چگونه افراد به اینترنت اعتیاد پیدا می‌كنند

بسیاری از مردم به نوبه خود به اینترنت پناه می‌برند تا با آن احساسات ناخوشایندی همچون استرس، تنهایی، افسردگی و اضطراب خود را كنترل كنند.

آنها پس از یك روز بد و پر استرس به دنبال راه فراری می‌گردند تا مشكلات خود را فراموش و اضطراب خود را كم كنند و اینترنت وسیله‌ای است كه به سادگی آنها را سرگرم می‌كند؛ در حالی كه پیامدهای خاص خود را به همراه دارد و درست زمانی كه به هر دلیلی نتوانند به اینترنت وصل شوند، دوباره احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی و خستگی می‌كنند.

اگرچه ظاهراً با استفاده از اینترنت می‌توان به آرامش رسید، اما باید به یاد داشته باشید كه برای رسیدن به آرامش و مدیریت احساسات، روش‌های سالم‌تری نیز وجود دارد؛ مثل مدیتیشن (مراقبه) ورزش، تمرین تنفس و ...، برای بسیاری از این افراد، غلبه به اینترنت عبارت است از یافتن روش‌های جایگزینی كه بتوانند با استفاده از آن احساسات ناخوشایند را از خود دور كنند حتی اگر با استفاده از اینترنت بتوانید احساسات منفی را از خود دور نگه دارید.

اما مطمئن باشید تأثیرات منفی و مخربی كه خود اینترنت بر شما می‌گذارد، بیش از تأثیر آن احساسات منفی خواهد بود؛ بنابراین ارزش آن را دارد كه كمی فكر كنید و روش‌های بهتری برای مقابله با موقعیت‌های پر استرس و مشكلات روزانه خود بیابید.

 استفاده صحیح در مقایسه با استفاده نادرست از اینترنت

اینترنت همیشه در حال تغییر اطلاعات و سرگرمی‌ها است. ایمیل‌ها، وبلاگ‌ها، شبكه‌های اجتماعی و ...، در مورد تمامی موضوعات وجود دارند. اما اینكه چقدر از اینترنت استفاده كنیم، برای هر فرد متفاوت است. ممكن است انحصاراً از اینترنت برای كارتان استفاده كنید و نیاز داشته باشید كه دائم با سایت‌های اجتماعی در ارتباط باشید تا با خانواده‌ها و افراد بیشتری آشنا شوید.

اما به طور كلی می‌توان گفت، صرف زمان زیاد در اینترنت مشكل آفرین خواهد شد؛ زیرا برای روابط خانوادگی، كار و یا مسائل مهم زندگی‌تان وقت نخواهید داشت و از آنها غفلت خواهید كرد.

علت‌های بروز اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد كه به برخی از آن علت‌ها اشاره می‌كنیم:

دچار اضطراب باشید: ممكن است برای اینكه حواس خود را از نگرانی‌ها و ترس‌ها منحرف كنید، به استفاده از اینترنت رو بیاورید و اختلالات اضطرابی، مثل اختلالات وسواسی پیچیده، باعث می‌شوند شما بیش از حد به چك كردن ایمیل‌ها و گشت و گذار در اینترنت بپردازید.  افسرده هستید: اینترنت تبدیل به ابزاری می‌شود كه از افسردگی خود فرار كنید، اما استفاده بیش از حد می‌تواند اوضاع را بدتر كند.

اعتیاد به اینترنت، استرس و تنهایی و افسردگی شما را افزایش می‌دهد.  هر نوع اعتیاد دیگری داشته باشید: معتادان به اینترنت از اعتیادهای دیگری همچون اعتیاد به موادمخدر، الكل، قمار و روابط جنسی نیز رنج می‌برند.  از عدم حمایت اجتماعی رنج می‌برید: معتادان به اینترنت اغلب از سایت‌‌های اجتماعی استفاده می‌كنند تا روابط جدید و ارتباطات تازه برقرار كنند. در این میان، نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، زیرا با دوستان اینترنتی خود راحت‌تر ارتباط برقرار می‌كنند تا دوستان واقعی.

علائم و نشانه‌های اعتیاد به اینترنت

 نشانه‌های اعتیاد به اینترنت در هر فرد متفاوت است. مثلاً اینكه چند ساعت از روز را به اینترنت اختصاص می‌دهید و یا چند پیام كوتاه بفرستید، نمی‌تواند نشانه اعتیاد شما به اینترنت باشد. علائم و نشانه های عمومی عبارتند از:  از دست دادن زمان: اگر برای یك كار چند دقیقه‌ای وارد اینترنت می‌شوید و چند دقیقه شما تبدیل به چند ساعت می‌شود و گذشت زمان را احساس نمی‌كنید، یكی از علائم ابتلا است. 

مشكل در انجام وظایف خانه و كار: اگر انجام وظایف روزمره شما به دلیل استفاده از كامپیوتر به تعویق می‌افتد و برای انجام آنها مجبورید تا دیروقت كار كنید، ممكن است یكی از علائم ابتلا را داشته باشید. محدود شدن روابط با خانواده و دوستان: اگر استفاده از كامپیوتر وقتی برای شما باقی نمی‌گذارد كه با خانواده و دوستان‌تان بگذرانید، كمی احتیاط كنید. ..

 

 

برای خواندن بخش دوم- اعتیاد به اینترنت؛ بیماری مدرن- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به كامپیوتر، اعتیاد آن‌لاین، اعتیاد ارتباطات، اینترنت اعتیاد، استفاده نادرست از اینترنت، شبكه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها تعداد بازديد: 735 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز