Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:20

2
خرداد
تأثیر پرخوابی بر سلامت (2)

تأثیر پرخوابی بر سلامت (2)

افرادی كه بیش از 9 ساعت در شبانه روز می‌خوابند، در مقایسه با افرادی كه 7 ساعت در شب می‌خوابند 50درصد بیشتر به دیابت دچار می‌شوند.

 

 عوارض ناشی از زیاد خوابیدن

دیابت

پژوهشگران معتقدند افرادی كه بیش از 9 ساعت در شبانه روز می‌خوابند، در مقایسه با افرادی كه 7 ساعت در شب می‌خوابند 50درصد بیشتر به دیابت دچار می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد كه خوابیدن بیش از حد می‌‌تواند نشانه‌ای از مشكلات زمینه‌ای و یا بیماری خاصی باشد كه یكی از آنها دیابت است.

چاقی

چاقی خود از دلایل زیاد خوابیدن است و زیاد خوابیدن نیز در نهایت به چاقی بیشتر می‌انجامد. افرادی كه بیش از 9 یا 10 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند  در مقایسه با افرادی كه فقط 7 ساعت می‌خوابند، 21درصد بیشتر به چاقی مفرط مبتلا می‌شوند.

بیماری‌های قلبی

مطالعات نشان می‌دهد زنانی كه 9 تا 11 ساعت در شبانه روز می‌خوابند، 38درصد بیشتر از سایرین به بیماری‌های عروق كرونر قلب مبتلا می‌شوند.

سردرد

پژوهشگران می‌گویند كه سردرد ممكن است ناشی از پرخوابی زیاد باشد، چرا كه خواب زیاد بر انتقال دهنده‌های عصبی از جمله سروتونین تأثیر می‌گذارد. افرادی كه در طول روز زیاد می‌خوابند، اغلب در شب با مشكل خواب مواجه خواهند بود و از سردرد صبحگاهی رنج خواهند برد.

كمردرد

طبیعی است كه وقتی ساعت‌های متوالی درون رختخواب بمانید و به پشت دراز بكشید، دچار كمردرد می‌شوید به همین دلیل است كه با افراد مبتلا به كمردرد بدون علت زمینه‌ای توصیه می‌شود در طی روز فعالیت مناسب داشته باشند.

مرگ

مطالعات بسیاری نشان می‌دهد افرادی كه 9 یا 10 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، به نسبت افرادی كه خواب طبیعی دارند و 7 تا 8 ساعت می‌‌خوابند، بیشتر به مرگ زودرس دچار می‌شوند. پژوهشگران تصور می‌كنند كه افسردگی و شرایط اجتماعی و اقتصادی بد كه از پیامدهای پرخوابی هستند با مرگ ارتباط دارند و این عوامل می‌‌تواند سبب افزایش مرگ و میر در افراد پرخواب شود.

 به جنگ پر خوابی بروید

معمولاً پرخوابی نیاز به درمان خاصی ندارد، مگر اینكه نشانه‌ای از یك اختلال جدی‌تر باشد. در اینگونه موارد علت زمینه‌‌ای باید بررسی شود. بزرگ‌ترین مشكل این افراد برنامه‌ریزی و تنظیم خواب روزانه است. اگر آنها به مقدار كافی نخوابند، روز بد احساس خستگی و كسلی زیاد می‌كنند و نمی‌‌توانند كار و امور شخصی خود را به درستی انجام دهند.

البته توجه داشته باشید كه برخی از افراد نیز به دلیل مشكلات روانی تصور می‌كنند كه پرخواب هستند در صورتی كه هیچ مشكلی ندارند. این افراد عموماً درك درستی از خواب ندارند. 

نكاتی برای پیشگیری از خواب زیاد

كوك كردن ساعت: یك ساعت زنگدار را با آهنگ مناسبی تنظیم كنید و بالای سر خود بگذارید. این صدا باید به گونه‌ای باشد كه شما را از عمیق‌ترین خواب‌ها نیز بیدار كند. نه یك صدای آرام و طنین‌دار.

چرت نزنید: با شنیدن اولین صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شوید و مكرر ساعت را كوك نكنید چرا كه كوك كردن مجدد ساعت ممكن است موجب خاموشی زنگ آن شود.

یك برنامه خواب منظم داشته باشید

در یك ساعت مشخص بخوابید و یك زمان ثابت نیز از خواب بیدار شوید تا ساعت بیولوژیكی بدن شما به خوبی تنظیم شود. حتی در روزهایی كه فردای آن تعطیل هستید نیز مثل روزهای قبل به رختخواب بروید تا تنظیم بدن شما به هم نخورد.

با پزشك مشورت كنید، زیرا همانطور كه اشاره شد، پرخوابی می‌تواند ناشی از یك بیماری زمینه‌ای همچون دیابت، افسردگی فصلی، مشكل تیروئید و . . . باشد و تا زمانی كه این علل زمینه‌ای درمان نشود، پرخوابی همچنان ادامه خواهد داشت و در این موارد درمان شامل تجویز دارو و انجام آزمایش‌های متعدد خواهد بود.

در طول روز، از خوابیدن و چرت زدن خودداری كرده و در صورتی كه احساس كسلی كردید، خود را به انجام كاری مشغول كنید؛ مثلاً به پارك بروید و پیاده‌روی كنید و یا به ملاقات دوستان‌تان بروید.

از پوشیدن لباس خواب در طول روز خودداری كنید.

از خوردن غذاهای سنگین در شب ، به خصوص قبل از رفتن به رختخواب خودداری ورزید.

هیچ‌گاه از داروهای خواب‌‌آور استفاده نكنید.

اگرچه پرخوابی به نسبت كم‌خوابی كمتر شایع است، ولی وجود دارد. خواب نیز همانند غذاست و اگر بیشتر یا كمتر از نیاز بدن باشد، عوارضی در پی خواهد داشت. توجه داشته باشید كه پرخوابی هر چه زودتر درمان شود. موفقیت‌آمیزتر خواهید بود، هر چقدر این عادت بد كهنه‌تر شود، درمان آن سخت‌تر خواهد شد.

البته از آنجا كه این عادت یكروزه به سراغ شما نیامده است، یكروزه هم نمی‌‌توانید آن را درمان كنید و نیاز به زمان، صبر و حوصله دارید و باید به‌تدریج ساعات خواب خود را كم كنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تأثیر پرخوابی بر سلامت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواب زیاد، عوارض خواب زیاد، پیشگیری از خواب زیاد، دیابت، بیماری‌های قلبی، كمردرد، پرخوابی، برنامه منظم خواب تعداد بازديد: 912 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز