Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 07:40

26
فروردین
لطفاً آرامش داشته باشید (2)

لطفاً آرامش داشته باشید (2)

استفاده از عطریات و بخورهای خوشبو نه فقط در پیشگیری حتی در درمان آلزایمر نیز موثر است.

 

رایجه اسطوخودوس، روغن لیموشیرین و رزماری اثرات خوبی در این زمینه دارند. بدین ترتیب ماساژ نه تنها در پیشگیری، بلكه در درمان نیز كمك‌كننده است.

 بوییدن گل

پژوهش‌ها نشان داده است که بوییدن گل، عطر و بخور خوشبو باعث ایجاد آرامش، تقویت حافظه و كاهش اضطراب و افزایش كارآیی مغز خواهد شد. حتی تأثیر رایحه گل‌های مختلف متفاوت است؛ مثلا گل رز از همه تأثیر بیشتری دارد.باید توجه داشت كه عطر و رایحه‌های دلپذیر جنبه فرهنگی نیز دارد؛ مثلاً در كشور ما اسپند و گلاب به عنوان رایحه‌های خوشبو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از عطریات و بخورهای خوشبو نه فقط در پیشگیری حتی در درمان آلزایمر نیز موثر است. پزشكان معتقدند حتی اگر بیمار آلزایمری قدرت بویایی خود را از دست داده باشد، عطریات قدرت رسیدن به مغز را خواهند داشت. این موضوع قابل توجه مراكز درمانی و نگهداری سالمندان می‌باشد.

تقویت روحیه شاد

این به معنی بی‌خیالی و سرخوشی نیست، بلكه عاملی است برای پیشگیری از افسردگی. مطالعات نشان داده افسردگی دائم موجب اختلال عملكرد سلول‌های مغزی و كوچك شدن آن می‌شود. خنده و شادی حتی در سنین بالا منجر به تولید نوعی آنزیم بخصوص و تحریكات مثبت مغزی می‌گردد. بنابراین تقویت روحیه و شادی ضمن ایجاد آرامش، رابطه مستقیم با كاهش ابتلا به آلزایمر دارد.افسردگی و آلزایمر ارتباط دوسویه با هم دارند.

 روی آوردن به كارهای هنری

انجام فعالیت‌های هنری باعث از بین رفتن خستگی و كسالت و ایجاد حس خوب پس از دیدن نتیجه كار، مورد تشویق و تایید خود و دیگران واقع شدن می‌شود كه همه تأثیرات مثبتی در روحیه و ایجاد آرامش روانی فرد خواهد داشت. این فعالیت‌ها می‌تواند شعر، نقاشی، موسیقی، مجسمه‌سازی، داستان‌نویسی، تئاتر و حتی آشپزی، باغبانی و كشاورزی باشد.

 گوش دادن به موسیقی

از یك طرف با ایجاد روحیه شاد و آرامش در فرد و از طرف دیگر با تحریك و فعالیت مغز اثرات خوبی بر آن خواهد داشت. این تأثیر وقتی كه فرد خود موسیقی بنوازد، بیشتر خواهد بود.

انعطاف پذیری

ما نمی‌توانیم همه چیز و همه كس را تغییر دهیم. گاه شرایطی در زندگی به وجود می‌آید كه بر وفق مراد ما نیست و چون فقط باید سعی كنیم خود را تطبیق دهیم، خوب است توان سازگاری با شرایط مختلف را در خود تقویت كنیم. پس انعطاف‌پذیر باشید تا بتوانید با تغییرات موجود سازگار شوید و آرامش روحی روانی خود را حفظ كنید.

دیگران را بپذیرید و سعی نكنید آنها را در قالب انتظارات و خواسته‌های خود شكل دهید.

 داشتن زمان فراغت

برنامه‌ریزی برای داشتن زمان‌های فراغت كوتاه یا بلند جهت ایجاد آرامش در دوره‌های اوج فشار روانی بسیار حائز اهمیت است. این هم به انجام بهتر كارها كمك می‌كند، هم به داشتن روحیه‌ای آرام.

 رفتن به طبیعت

هر زمان در زندگی احساس كردید وضع جسمی یا روحی خوبی ندارید، به طبیعت پناه ببرید تا آرامش خود را بازیابید. صداهای طبیعت صداهایی شفابخش هستند؛ پس بكوشید براساس برنامه‌ای منظم در زندگی روزمره زمانی را در طبیعت سپری كنید.

زندگی در زمان حال

زمان حال خود را با احساس گناه بابت گذشته و نگرانی برای آینده تلف نكنید؛ با این كار آرامش زمان حال را از دست می‌دهید؛ پس آنچه را قبلاً در زندگی رخ داده بپذیرید. در حال زندگی كنید و به آینده بیندیشید.

 مشاوره

همانند هر مشكل جسمی كه نیازمند مراجعه و استفاده از مشاوره پزشكی است، هرگونه مشكل در روحیه و روان نیز نیازمند مشاوره خاص خود می‌باشد كه مهم است بموقع دریافت شود.تمام مواردی كه گفته شد، چیزی بیش از یك تصمیم آگاهانه نیست؛ اینكه بپذیرید فقط خودتان مسؤول سلامتی‌تان هستید. بنابراین تصمیم بگیرید از آنچه شما را ضعیف و بیمار می‌كند، بپرهیزید و آرامش را با تمام وجود احساس كنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- لطفاً آرامش داشته باشید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان آلزایمر، کاهش اضطراب، داشتن آرامش با ماساژ، عوامل ایجاد کننده آرامش، تقویت روحیه شاد، کسالت و خستگی تعداد بازديد: 622 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز