Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:07

16
آذر
خواب زياد و خواب كم هر دو با سكته ارتباط دارند

خواب زياد و خواب كم هر دو با سكته ارتباط دارند

زنان یائسه كه بیش از 9 ساعت در شب می‌خوابند 70 درصد بیشتر از دیگران در خطر سكته قرار دارند. یك تحقیق جدید نشان داده است كه خوابیدن بیش از اندازه یا كمتر از اندازه هر دو خطر سكته را افزایش می‌دهد.

تحریریه پزشك امروز

 

 

زنان یائسه كه بیش از 9 ساعت در شب می‌خوابند 70 درصد بیشتر از دیگران در خطر سكته قرار دارند. یك تحقیق جدید نشان داده است كه خوابیدن بیش از اندازه یا كمتر از اندازه هر دو خطر سكته را افزایش می‌دهد.در حالی كه یافته‌های محققان فقط در مورد زنان در سنین پس از یائسگی است، دیگر متخصصان معتقدند كه این ارتباط در مورد دیگران نیز صادق است.

این مطالعه كه بر روی 93000 زن كه معمولا بیش از 9 ساعت در شب می‌خوابند انجام شد، نشان داد كه آنها 60 تا 70 درصد بیش از زنانی كه هفت ساعت در شب می‌خوابند در معرض سكته قرار دارند. خطر سكته در زنانی كه 6 ساعت یا كمتر می‌خوابند در مقایسه با زنانی كه هفت ساعت در شب می‌خوابند 14 درصد بیشتر است.

چندین مطالعه در این زمینه، اثرات منفی كم‌خوابی را نشان داده است و این تحقیق نیز یافته‌های گذشته را تایید می‌كند. همچنین مطالعاتی نیز ارتباط بین خواب طولانی غیرعادی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون بالا را نشان داده است.چنین نتایجی در افرادی به جز زنان یائسه نیز مشاهده شده است. در نتیجه اگر بیش از حد زیاد یا كم بخوابید، خطر سكته در شما افزایش می‌یابد و این موضوعی است كه با ریسك فاكتورهای معمول چون كلسترول بالا یا فشارخون بالا قابل توضیح نیست.

هنوز روشن نیست كه چرا خواب بر احتمال سكته موثر است،‌ ولی چندین توضیح وجود دارد. یكی اینكه افرادی كه به مدت طولانی می‌خوابند، احتمالا «خواب عمیق و موثر» ندارند، زیرا خواب آنها به عللی چون مشكلات تنفسی قطع می‌شود. دیگر اینكه معمولا افرادی كه مشكلات روحی چون افسردگی دارند، بیشتر می‌خوابند. در مورد كم‌خوابی هم باید گفت كه اگر فرد خواب كافی نداشته باشد، خطر مرگ او افزایش می‌یابد. یعنی هم خواب و هم كیفیت آن برای زندگی مهم است.

در مورد زنان یائسه‌ای كه كمتر از 6 ساعت می‌خوابند باید گفت كه تغییرات بسیاری در سیستم هورمونی آنها پیش می‌آید و مطالعه نشان داده‌اند كه هورمون‌های استرس بسیاری در بدن آنها آزاد می‌شود. همچنین، زنانی كه زیاد می‌خوابند ممكن است مبتلا به افسردگی باشند و افسردگی نیز با بیماری‌های قلبی – عروقی و سكته ارتباط دارد.

اینكه ساعت را بالای سر خود بگذارید و تصمیم بگیرید برای مدتی بخوابید، كافی نیست. زنانی كه دچار افسردگی و استرس هستند باید سعی كنند استرس خود را كاهش دهند تا خواب خوب و با كیفیتی داشته باشند. اگر كسی بیش از 9 ساعت می‌خوابد باید با پزشك خود در مورد این مشكل صحبت كند تا ریسك فاكتورهای مربوط به بیماری‌های قلبی – عروقی همچون فشارخون بالا را كاهش دهد.


برچسب ها: بی خوابی، کم خوابی، افسردگی و استرس، جلوگیری از بی خوابی، جلوگیری از کم خوابی تعداد بازديد: 967 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز