Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 03:25

1
خرداد
اختلال خلقی وابسته به نور خورشید

اختلال خلقی وابسته به نور خورشید

کسانی که هفته ها یا ماه ها در اتاق هایی که فاقد پنجره و نور کافی هستند، زندگی می کنند ممکن است به این بیماری مبتلا بشوند.

نویدا هادیان؛ کارشناس ارشد پرستاری

 

 

 

واژه SAD تا قبل از سال 1987 واژه ناشناخته ای بود. مبتلایان به این اختلال وقتی که فصل زمستان فرا می رسد،بعضی از علائم مشابه با علائم افسردگی را از خود نشان می دهند. به طور مثال بیش از حد می خوابند و بیش ازحد می خورند (و در نتیجه بسیار چاق می شوند).

در بهار این علائم محو شده و ممکن است به جای آن، کم کم مانیای خفیف شروع شود. خلاصه این که علائم SADشبیه به خواب زمستانی است .این نوع پر خوری وپر خوابی وذخیره سازی چربی،که شبیه به کار حیواناتی چون خرس وسنجاب است ،در صورتی که انسان را به خود مبتلا کند،او را ناتوان و از کار افتاده می سازد. زندگی و کار در محیطی که نورکافی ندارد،(به خصوص در مناطقی که هوا به ندرت آفتابی است) می تواند موجب ایجاد این بیماری بشود.

کسانی که هفته ها یا ماه ها در اتاق هایی که فاقد پنجره و نور کافی هستند، زندگی می کنند ممکن است به این بیماری مبتلا بشوند. نمونه های فراوانی از این بیماری مشاهده شده است که تنها یک هفته بعد از تغییر مکان به اتاق دارای پنجره وروشنایی کافی بهبود یافته و به تدریج علائم افسردگی در آن ها برطرف شده است.

درمان

داروی این اختلال،نور خورشید است.اجازه بدهید نور خورشید به بدنتان بخوابد و از چتر های آفتابی استفاده نکنید .در مواقع لزوم با مشورت پزشك معالج می توان از چراغ های مخصوص  حاوی نور فلورسنت یا نئون استفاده کرد .در این گونه مواقع چشم های خود را بپوشانید .

بهترین نتیجه ،زمانی حاصل خواهد شد که روزانه مساحت 15 در 30 سانتیمتر از پوست بدن خود را به مدت 30تا 120 دقیقه در معرض نور قرار دهید .البته درمان بیماری  SADتوسط نور،ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد.سردردخفیف،درد یاتحریک چشم ها و گاه  مانیای خفیف (در نتیجه ی افزایش ترشح سروتنین مغزی)از عوارض جانبی این روش هستند.

نکته مهم دیگر این است که بسیاری از بسیاری از دارو ها با نور خورشید تداخل اثر دارند. در این صورت ممکن است پزشک ،شما را ازقرار گرفتن در معرض نور خورشید منع کند. بنا بر این در صورتی که پزشک به علت بیماری دیگری،برای شمادارویی تجویز کرده است،در مورد قرار گرفتن در معرض نور خورشیداز او سوال کنید .

استفاده از تابش نور خورشید دردرمان بعضی بیماری های دیگر نیز کاربرد دارد .به طور مثال نوعی از افسردگی وجود دارد که در نتیجه بر هم خوردن ریتم بیولوژیک در بدن به وجود می آید. به هم خوردن ریتم بیولوژیک یا ساعت درونی انسان اغلب ،پس از مسافرت به مناطق دوردستی که دارای اختلاف ساعت زیادی با محل سکونت فرد هستند یا در کسانی که در نوبت های کاری شب و بدتر از آن،گاه روز و گاه شب کار می کنند، پیش می آید واین نوع اختلال نیزبا شیوه ی درمانی استفاده از نور خورشید قابل بهبود است.  

 

برچسب ها: اختلال خلقی، رابطه اختلال خلقی و خورشید، خواب زمستانی، علائم اختلال خلقی، درمان اختلال خلقی، پیشگیری از اختلال خلقی، بیماری اختلال خلقی تعداد بازديد: 790 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز