Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 21:58

5
بهمن
افسردگی همین نزدیکی هاست

افسردگی همین نزدیکی هاست

احساس غم و اندوه، احساسی عجیب و بیگانه با انسان نیست؛ همه ما گاهی اوقات دچار آن می‌شویم؛ به‌خصوص در روزهای سرد و تاریك زمستان، ولی وقتی كه غمگینی و افسردگی شدت می‌یابد و دوره آن طولانی می‌شود

تحريريه دنيای زنان

 

احساس غم و اندوه، احساسی عجیب و بیگانه با انسان نیست؛ همه ما گاهی اوقات دچار آن می‌شویم؛ به‌خصوص در روزهای سرد و تاریك زمستان، ولی وقتی كه غمگینی و افسردگی شدت می‌یابد و دوره آن طولانی می‌شود، دیگر نمی‌‌توان به عنوان یك امر عادی و طبیعی به آن نگاه كرد. براساس آمار و ارقام، از هر 4 زن، 1 نفر (زنان بالای 35سال)افسردگی را تجربه می‌كند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه افسردگی در زنان 64-45ساله در طول 15 سال اخیر، پنج برابر بیشتر شده است. در حالی‌كه با معالجه و درمان به موقع از هر پنج مورد، چهار مورد به بهبودی كامل می‌رسند. غمگینی و افسردگی، مخصوصاً بعد از وقایع و حوادث تلخ مثل طلاق، مرگ عزیزان، تصادفات و . . . یك واكنش طبیعی محسوب می‌شود. این‌گونه مواقع افسردگی‌ها از شش ماه تا یك سال طول می‌كشند.

ولی وقتی افسردگی با علائمی مثل كاهش تمركز فكری، بی‌اشتهایی، كم‌خوابی، بیدارشدن از خواب در نیمه‌های شب و دیگر به خواب نرفتن، گریه‌های گاه و بیگاه، دوری از اجتماع و انزواطلبی، از دست دادن احساس لذت و خوشی همراه باشد، یعنی اینكه فرد دچار افسردگی پیشرفته است و باید درمان شود.

چگونه از افسردگی خود بگویید؟

برای رهایی از این بیماری باید احساسات خود را با دیگران قسمت كنید. 60 درصد از افراد مبتلا به افسردگی می‌گویند حتی نمی‌‌توانند راجع به بیماری‌شان با دیگران حرفی بزنند. البته مطرح كردن افسردگی در جمع دوستان، فامیل و خانواده كار ساده‌‌ای نیست. یكی از بزرگ‌ترین و هشدار دهنده‌‌ترین علائم بیماری این است كه فرد رابطه‌اش را با دیگران تغییر می‌دهد.

او از مردم دوری می‌كند، با مردم تماس چشمی برقرار نمی‌كند و حركاتش كُند‌تر می‌شود (یا اینكه به نظر می‌رسد آدم‌های اطرافش سریع‌تر شده‌اند و بسیار فعال‌تر از حالت معمول هستند). در این‌گونه مواقع نباید فرد را دعوت به خاموشی و سكوت بیشتر كرد؛ چرا كه اشتیاق او به زندگی كردن از بین می‌رود. زبان مكالمه با این افراد باید عوض شود.

باید با افراد افسرده با زبانی ساده حرف زد (مثلاً چه احساسی داری؟). انزواطلبی و دوری از اجتماع بخش اصلی و بزرگ افسردگی است و حتی كوچك‌ترین حمایت‌ها از جانب دوستان و اطرافیان می‌‌تواند كمك بزرگی باشد.
 

افسردگی زمینه ژنتیكی دارد

ابتلا به افسردگی می‌تواند زمینه ژنتیكی نیز داشته باشد. اگر یكی از والدین و یا یكی از خواهر و برادرهای‌تان از افسردگی رنج می‌برد، شما نیز بیشتر از دیگران در معرض خطر هستید. عوامل بیوشیمیایی نیز تأثیر زیادی در این زمینه دارند و باعث افسردگی بدون بروز هیچ علامت و نشانه‌ای می‌شوند. اما آیا واقعاًٌ زنان بالای 35 سال بیشتر مستعد افسردگی هستند. برخی از فشارهای روانی، اجتماعی و فیزیكی كه روی زنان بالای 35 سال است،

آنها را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. تغییرات بیولوژیكی در دوران یائسگی باعث نوسانات روحی و خلقی می‌شود و نگرانی‌ها و اضطراب‌ها را افزایش می‌دهد در این دوران خانم‌ها از بابت فرزندان‌شان احساس درماندگی بیشتری می‌كنند و نیاز به همراهی و همدلی بیشتری دارند. همه این عوامل روی هم جمع و باعث می‌شوند كه زنان در سنین بالای چهل سال بیشتر مستعد افسردگی باشند.

با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها، فشارهای مالی خانواده بیشتر شده و به مسؤولیت‌های خانه، و در نهایت به بار نگرانی‌ها اضافه می‌گردد. والدین پیر و سالخورده‌ای كه نیاز به مراقبت بیشتری از جانب فرزندان‌شان دارند نیز مزید بر علت می‌شوند؛ تا جائی‌كه شانه‌های آنها دیگر تحمل این همه مسؤولیت و درد را ندارد. این همه فشار باعث بروز خشم نیز می‌شود؛ ولی وقتی كه این خشم بیان نمی‌شود، به درون فرد هجوم می‌آورد و به افسردگی مبدل می‌گردد.

چه زمانی باید از دیگران كمك گرفت؟

پزشكان و متخصصان می‌گویند، 80 درصد از افرادی كه دچار افسردگی می‌شوند، می‌توانند درمان شوند. شاید حدود شش ماه و یا كمی بیشتر طول بكشد، ولی مسلماً برای همیشه افسرده نمی‌مانند. اما از هر پنج نفر، یك نفر درمان نمی‌شود و افسردگی‌اش به درازا می‌كشد (گاه حتی تا چندین سال) اگر شما درگیر یك بخش از افسردگی هستید، احتمال آنكه دچار بخش‌های دیگر شوید نیز زیاد است.

اگر با افسردگی مقابله نكنید و از متخصص كمك نگیرید، ممكن است تا آخر عمرتان افسرده بمانید؛ اگر بموقع درمان شوید و افسردگی‌تان در مراحل اولیه برطرف شود، احتمال آنكه مجدداً در آینده دچار آن شوید بسیار كاهش می‌یابد.

درخواست كمك

فرقی نمی‌كند كه افسردگی خفیف دارید یا شدید، باید هر چه زودتر از پزشك كمك بگیرید. افسردگی بیماری است كه از درون شما را به پایین می‌كشد؛ اما با درمان، روح‌تان دوباره اوج می‌گیرد.درمان رفتار شناختی معمولاً پرهزینه‌ترین روش درمان افسردگی است كه 12-6 جلسه طول می‌كشد. در طول این مدت رفتارهایی كه منجر به افسردگی می‌شوند، در فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

این ارزیابی‌ها به صورت منطقی انجام می‌شوند، نه عاطفی. بررسی‌های گروهی از پژوهشگران نشان می‌دهد كه در واقع افراد صادق و مسؤولیت شناس بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. حتی عده‌ای آن را بیماری بهترین افراد می‌دانند. این پژوهشگران می‌گویند، معمولاً افرادی با ویژگی‌های خوب بیشتر دچار این بیماری می‌شوند. اولین مرحله درمان نیز شناخت آن است.

چه كمك‌هایی می‌‌توان به خود كرد؟

ورزش كنید؛ ورزش كردن اولین گام برای درمان افسردگی‌های معمولی است. پیاده‌روی، دویدن و شنا تأثیر زیادی در این زمینه دارند.

برچسب ها: روانشناسی شخصیت، افـسردگی هـمين نزديـكي‌هاست، افسردگی چیست؟، با افسردگی مان چه کنیم؟، نشانه های افسردگی کدامند؟، راههای غلبه بر افسردگی، روش های مقابله با افسردگی تعداد بازديد: 848 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز