Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 09:03

7
دی
هیپنوتیـزم و کاربردهای آن در پزشکی

هیپنوتیـزم و کاربردهای آن در پزشکی

مجموعه اعمال عصبی و بیوشیمیایی بدن که در سطحی پایین‌تر از سطح آگاهی انسان عمل می‌کنند ضمیر ناخودآگاه گفته می‌شود.

دکتر سیدشهرام موسوی؛ متخصص پزشکی‌قانونی رییس مركز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی‌قانونی استان تهران دکتر حمی

 

 

 در باطن یا ضمیر ناخود آگاه هر فردی نیروی عظیمی نهفته است که لزوما همیشه با ضمیر آگاه همراهی یا از آن تبعیت نمی‌کند بلکه بعضا در تضاد و تقابلند. در حالت هیپنوتیزم و آرامش کامل ما ارتباط رخ به رخ یا بسیار نزدیک با ضمیر ناخودآگاه خود پیدا می‌کنیم. در این شرایط با دوری از تضادها و تقابل‌ها می‌توانیم پیام‌ها و دستورات خود را مستقیما به ضمیر ناخودآگاه برسانیم.

تعریف ضمیر ناخودآگاه

مجموعه اعمال عصبی و بیوشیمیایی بدن که در سطحی پایین‌تر از سطح آگاهی انسان عمل می‌کنند ضمیر ناخودآگاه گفته می‌شود.

ضمیر ناخودآگاه به 4 طریق برنامه‌ریزی می‌شود

راه اول: برنامه‌ریزی‌های دوران کودکی

اولین راهی که ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها از طریق آن برنامه‌ریزی می‌شود آموزش‌ها و مشاهدات دوران کودکی است. بچه‌های کوچک عملا در یک شرایط و حالات هیپنوتیزمی قرار دارند. از آنجایی که در بچه‌ها قوه استدلال و تفکر به صورت استقرایی هنوز شکل نگرفته نحوه تفکر آنها قیاسی است. معمولا بچه‌ها تا سن 4 تا 5 سالگی به این صورت هستند. تا هنگامی که به تدریج انتقادی با مطالب و مشاهدات در آنها شکل بگیرد.

راه دوم: ضربه‌های روحی و جسمی

راه دیگری که معمولا در افراد بالغ ضمیر ناخودآگاه را برنامه‌ریزی می‌کند ضربه‌های شدید روحی و جسمی است. ضربه‌های روحی، صدمات جسمی، عوامل مختلف و نیروهای گوناگون می‌توانند در جسم یا روح ما ضایعات و صدمات شدیدی ایجاد کند. در افکار و رفتارهای افراد بزرگ علایمی پیدا می‌شود که با کمی تعمق می‌توان آنها را با حادثه‌ای که در گذشته اتفاق افتاده مرتبط دانست. آثار ضربه‌ها و شکست‌های روحی تا پایان عمر ممکن است از خاطر ما پاک نشود. این حوادث به شرطی در ضمیر ناخودآگاه ما جای می‌گیرند که از لحاظ عاطفی و هیجانی شدیدا ما را تحریک کرده باشد.

در این شرایط نوعی حالت بیهوشی به فرد دست می‌دهد که متناسب با ابعاد حادثه است و افراد مثل عروسک‌های کوکی هستند که به اشکال مختلف کودک می‌شوند به صورتی که انواع تلقینات و تبلیغات در آنان به سادگی اثر می‌گذارد.

راه سوم: تلقین به نفس

سومین راه دسترسی به ضمیر ناخود آگاه تلقین به نفس است که از طریق آن می‌توانیم بر لوح ضمیر خود آنچه را که می‌خواهیم حک کنیم. موثرترین راه تلقین به نفس این است که به صورت عادی درباره آن موضوع مورد نظر به صورتی مثبت و سازنده فکر کنیم.

راه چهارم: هیپنوتیزم

چهارمین راه دسترسی به ضمیر ناخودآگاه از طریق هیپنوتیزم است و هیپنوتیزم می‌تواند تمام آنچه را که سه راه قبل می‌توانستند به وجود آورند به تنهایی به وجود بیاورد.

در جریان هیپنوتیزم با ایجاد درجاتی از بیهوشی و بی‌ارادگی در ضمیر آگاه امکان دسترسی مستقیم به ضمیر ناخودآگاه فراهم می‌شود. حالت هیپنوتیزم یک جریان یا پدیده مصنوعی و غیرعادی نیست و در حقیقت همه ما در مدت شبانه‌روز لااقل 2 بار حالت هیپنوتیزمی را تجربه می‌کنیم!

هیپنوتیزم چیست؟

خلسه هیپنوتیزمی در اصل یک حالت جذبه و گیرایی عمیق است. در جریان هیپنوتیزم یک سوژه هیپنوتیزمی به آنجا که فرد هیپنوتیزم کننده به او می‌گوید با علاقه و اشتیاق توجه می‌کند و مصمم و مستمر بر روی تعالیم و راهنمایی‌های وی تمرکز می‌کند و به سرعت و دقت تذکرات او را در خاطر خود نگه می‌دارد.

اگر تعارضی هم بین درخواست هیپنوتیزور و میل سوژه به وجود آید سوژه معمولا آن چیزی را اجرا می‌کند که خواسته قلبی اوست و افکار نامربوط را به این صورت از صفحه ضمیر خود طرد می‌کند ولی غالبا نظریات و دستوراتی که توسط هیپنوتیزور به او ابلاغ می‌شوند دقیقا در خاطر سوژه قرار می‌گیرد.

در زندگی روزمره ما بارها حالت خلسه یا از خود بیخود شدن را تجربه می‌کنیم در حالاتی که وقایعی به اصطلاح ذهن ما را تسخیر می‌کند در این لحظات ما موقتا آنچه را در اطرافمان می‌گذرد فراموش می‌کنیم.

موقعی که وقایع خشن و ناگواری روی می‌دهند انسان که قدرت قبول فوری آنها را ندارد ترجیح می‌دهد به عنوان یک اقدام دفاعی واقعیت موجود را نادیده گرفته و تمام حواس خود را بر روی افکار شیرینش متمرکز سازد. او نسبت به اطرافش کاملا بی توجه و متوجه درونش می‌شود.

در لحظاتی از زندگی تمام توجه خود را معطوف به احساس نامطلوبی کرده‌ایم.

نحوه ایجاد هیپنوتیزم و امکانات درمانی آن

بیمار در صورت تشخیص پزشک معالجش و تمایل خود می‌تواند از هیپنوتیزم در برنامه درمانش استفاده کند. طبیعی است در مورد بیماری‌های جسمی که همراه با نقص عضو است هیپنوتیزم کاربردی ندارد.

برای انجام موفقیت‌آمیز درمان شما باید

ذهن خود را از کلیه افکار انحرافی خالی کنید.

‌به اصالت علمی هیپنوتیزم و قابلیت علمی هیپنوتیزور اعتقاد و ایمان داشته باشید. ‌ به اندازه کافی قدرت تمرکز و تصور داشته باشید. ‌ به برنامه‌ای که هیپنوتیزم برای درمان بیماری شما یا رفع مشکل شما طرح کرده، مطمئن باشید.
در موارد و شرایط زیر هیپنوتیزم اثرات درمانی اثبات شده ای دارد.

درمان پرخونی و چاقی ‌ ترک اعتیاد و الکل

‌درمان بی‌خوابی ‌ معالجه حالت اضطرابی ‌ درمان حالات هیجانی ‌ معالجه افسردگی‌های سبک و تازه ‌ درمان ضعف و فقدان اعتماد به نفس ‌ ایجاد انگیزه و امید ‌ درمان وسواس و رفتارهایی که فرد به صورت اجباری انجام می‌دهد. ‌ درمان عادت خوردن ناخن‌ها ‌ معالجه عدم قدرت در تمرکز فکری ‌ درمان لکنت زبان در مواردی که نقص عضوی در کار نباشد. ‌ درمان انواع ناتوانی‌ها و مشکلات جنسی در صورتی که عیب ساختمانی در اعضا یا طرز کار فیزیوپزیک آنها نباشد. ‌ درمان حالاتی که فرد در شناخت هویت خود دچار مشکلاتی شده است.

 

برچسب ها: هیپنوتیـزم و كاربردهاي آن، ضميرناخداآگاه چيست، كاربرد هيپنوتيزم در علم پزشكي، ضربه هاي روحي و جسمي، هيپنوتيزم چيست تعداد بازديد: 1211 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز