Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 21:40

12
دی
عشق تعطیل شد؟!

عشق تعطیل شد؟!

"عشق تعطیل نیست" در قالب سیت-کام یعنی کمدی هایی که در استودیو و با حضور مخاطبان ضبط می‌شوند تولید شد.

حامد مظفری

 

نخستین اتفاقی که بعد از توزیع اولین قسمتهای "عشق تعطیل نیست" رخ داد آشکار شدن شباهت بیش از اندازه و به تعبیری کپی‌برداری سریال از یک سریال معروف آمریکایی به نام "دوستان" بود. این نقیضه به شدت با انتقاد کارشناسان تلویزیون مواجه شد و شرایطی را فراهم کرد که مخاطبان هم با دیده منفی به کار بنگرند.

البته مشکل بر سر این بود که این کپی‌برداری بدون ذکر نام منبع صورت گرفته بود وگرنه گرته‌برداری از آثار سینمایی یا تلویزیونی مطرح دیگر کشورها سالهاست در همه جای دنیا و از جمله بالیوود انجام می‌شود و کسی هم ایرادی نمی‌گیرد.

"عشق تعطیل نیست" در قالب سیت-کام یعنی کمدیهایی که در استودیو و با حضور مخاطبان ضبط می‌شوند تولید شد. برای ساخت آن نیز دکورهایی در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده بود اما شباهت بیش از حد دکورها با دکورهای سریال "دوستان" محصول شبکه ان.بی.سی به شدت توی ذوق می‌زد.

از آن طرف سبک داستان گویی با تکیه بر آوازخوانیهای زانیار خسروی که در این سریال ایفای نقش هم می‌کرد به اندازه کافی شبیه آن سریال بود و مخاطب پیش خود گمان می‌کرد به جای یک سریال تازه در حال تماشای یک کپی‌برداری تمام عیار است. 

مشکلات میان بازیگران و کارگردان؟ 

این وضعیت سبب ساز آن گردید که تنها پس از پخش پنج قسمت ابتدایی این سریال بیژن بیرنگ در گفت‌و‌گویی عملاً شکست این پروژه را تأیید کند. البته که بیرنگ در باب توقف پروژه بیش از آن که از نقش خودش به عنوان کارگردان بگوید از نقش بازیگران این مجموعه و اینکه آنها با سبک کاری وی آشنایی نداشته‌اند سخن گفته بود.

وی بعد از توقف پروژه گفته بود: من مشکلی با بازیگران نداشتم اما تصور می‌کنم جنس کار من با سابقه و پیشینه آنها کمی ‌تفاوت داشت. مشکلات در جای دیگری هم هست... شاید برخی هم با خودشان بعد از مدتی فکر کنند که اصلا انتخاب درستی داشته‌اند یا نه؟ اصلا متوجه نمی‌شوم چرا باید این شک وجود داشته باشد؟

فرض بر این است بازیگری که از ابتدا کاری را انتخاب می‌کند باید به آن اعتقاد داشته باشد و دیگر جای بحثی باقی نمی‌ماند. موضوع دیگر درباره دستمزدهای دوستان است. 

انتقادات بازیگران و پاسخ متقابل کارگردان 

صحبت‌های بیرنگ البته واکنش‌هایی را از سوی بازیگران مختلف مجموعه و از جمله مهناز افشار و محمدرضا گلزار را به دنبال داشت و آنها نیز به نوبه خود کیفیت کار را مورد انتقاد قرار داده البته از بدقولی‌های مالی سرمایه‌گذار پروژه گفتند.

بیرنگ که از بازگشت مالی قسمتهای ابتدایی بسیار ناراضی بود اما در پاسخ به بدقولی‌های مالی گفته بود: خوب است که عوامل و بازیگران توقعات دستمزدی‌شان را داشته باشند اما بحثی هم وجود دارد و آن اینکه در مقابل این دستمزد تا چه حد انرژی و توان گذاشته شده است؟

وی ادامه داده بود: خوب است که در بخش خصوصی چنین نگاهی داشته باشیم. سرمایه‌گذار هم قطعا به بازگشت سرمایه‌اش فکر می‌کند و توقع انجام کاری باکیفیت را دارد و نباید به او به چشم کسی نگاه کرد که می‌توان مدام از او پول درخواست کرد.

به نظر می‌آید این‌روزها همه به دنبال مادیات هستند و تعهد به کار کم شده است.  من هم چندین‌سال بود که از فضای کار دور شده بودم و آشنایی زیادی با این اتفاقات نداشتم. اما انگار که این طرز تفکر باب شده است و هرکس به خودش اجازه می‌دهد تا وقتی دستمزدش پرداخت نشده کار را ادامه ندهد. به‌نظرم همه اینها از بی‌عشقی به کار نشأت می‌گیرد. شاید حقیقتا دیگر کسی به کاری که انجام می‌دهد، عشق نمی‌ورزد‌. 

به ولایت علی(ع) هنوز مستأجرم 

بازیگر سریالهایی چون "دارا و ندار" و "خوب بد زشت" با توجه به اینکه قرارداد کتبی با "عشق تعطیل نیست" نبسته بود، قاعدتا امکان پیگیری حقوقی هم نداشته است. وی در این‌باره هم گفته است: ما هم از هیچکس شکایت نکردیم اما ما پیش خدا شکایت کردیم...از زحمتی که کشیدیم در خیلی از کارها و با موبایل‌های خاموش و چک‌های برگشتی و توضیحات از سر باز‌کنی روبرو شدیم.

تازه تهمت هم خوردیم که بازیگرها به عشق اعتقاد نداشتند. آدمهایی که ماشین‌فروشند و قیمت هر ماشینشان زیر صد میلیون نیست. آدمهایی که خانه‌های میلیاردی دارند و... به ولایت علی(ع) که من هنوز مستاجرم. حتی یه سفر خارج هم نداشتم و نتوانستم حقم را از این جماعت حقه‌باز دروغگو بگیرم و این از انسانیتم بود نه نفهمیدنم.

ما هنوز به نجابت و حرف آدمها و معرفت معتقدیم و این نتیجش است که بیرونمان خیلی‌ها را می‌سوزاند و درون‌مان خودما ن را..

گلایه‌های مخاطبان از این بازیگر 

گلایه‌های بهنوش بختیاری به واسطه حضور فعالش در صفحه اجتماعیش بازخورد فراوانی هم داشت و بودند برخی مخاطبان که از این بازیگر گلایه کردند چرا به هنگام پخش سریال آنها را تشویق به خرید نسخه‌های اصلی کرده و درباره ساختار شخصیتی آدمهای پشت کار چیزی نگفته است؟

البته که این مخاطبان در صفحه اجتماعی بختیاری هم حضور داشتند و آشکارا اشاره به او این نکته را گوشزد کردند که اگر حقوقش را به موقع دریافت می‌کرد باز هم از ماشین‌فروشی سرمایه‌گذاران گلایه می‌کرد؟

از آن سو بیرنگ نیز در گفتگوهایی که داشت به این اشاره کرد که این سریال پایان نیافته و ممکن است به زودی با گروهی تازه آغاز شود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا تولید ادامه سریال نیز همین قدر حاشیه‌ساز خواهد شد یا آن که از تجربیات قبلی درس بهتری گرفته می‌شود...

 

برچسب ها: گفتگو با بازیگران سینما و تلویزیون، بهنوش بختیاری، گفتگو با بیژن بیرنگ، گفتگو با کارگردان، سریال عشق تعطیل نیست تعداد بازديد: 1038 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز