Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 10:13

1
شهریور
اصول پرورش و نگهداری کاسکو

اصول پرورش و نگهداری کاسکو

اگر قصد پرورش و نگهداری از یک پرنده باهوش را دارید، قطعا کاسکو بهترین گزینه خواهد بود چرا که از هوش بالایی برخوردار است و توانایی یادگیری لغات و ترفند های زیادی را دارد و حتی با پرورش و فروش آنها می توانید

تحریریه زندگی آنلاین : اگر قصد پرورش و نگهداری از یک پرنده باهوش را دارید، قطعا کاسکو بهترین گزینه خواهد بود چرا که از هوش بالایی برخوردار است و توانایی یادگیری لغات و ترفند های زیادی را دارد و حتی با پرورش و فروش آنها می توانید به درآمد نیز برسید، کافیست در این کار به مهارت لازم دست پیدا کنید.

 

آشنایی با ویژگی های کاسکو

اگر شما در خانه خودتان از یک کاسکو نگهداری می کنید، خوب می دانید که نگهداری از این کودک بالدار در خانه چه ارزشهایی دارد. کاسکو سرگرم کننده ترین و دوست داشتنی ترین پرندهٔ زینتی است. کاسکو به اندازه یک بچه ۲ تا ۴ ساله عقل و قدرت تفکر دارد.

داشتن وقت کافی برای نگهداری از کاسکو

این پرنده بسیار حساس بوده و به صاحب و پرورش دهنده خوب بسیار وابسته می شود. بنابراین اگر وقت و زمان کافی برای نگهداری از این پرنده را دارید و یا اگر می توانید آن را به محل کار خود ببرید، می توانید پرورش آن را متقبل شوید.

چرا که در غیر این صورت چیزی جز عذاب برای کاسکو نخواهد داشت، آنها از بی توجهی صاحب خود رنج می برند و در تنهایی دچار افسردگی و حتی مرگ می شود.

پس اگر زمان کافی برای رسیدگی و توجه به این پرنده را ندارید، از همینجا منصرف شوید و به دنبال پرنده دیگری مانند قناری یا فنچ باشید چرا که دردسر کمتری دارد و با کمترین توجه می توان آنها را در خانه پرورش داد.

بیشتر بخوانید:

این حیوانات به سندروم داون مبتلا هستند+عکس

 

 

خرید از پرورش دهنده ها

معمولی ترین روش برای پیدا کردن جوجه چند ماهه کاسکو مراجعه به پرورش دهنده ها و خرید جوجه های تازه دانخور شده است که معمولا دو الی سه ماه باید سن داشته باشد. لازم به ذکر است که بهترین زمان برای آموزش و اهلی کردن کاسکو از سن دو ماهگی است.

جهت خرید جوجه کاسکو از پرورش دهنده حتما به صورت حضوری اقدام کنید و قبل از وضعیت جوجه ها و محل پرورش آنها را از نزدیک بررسی کنید. معمولا جوجه های سالم ، درشت تر و بزرگ تر از بقیه هستند و سرحال و پر اشتها هستند. اگر محل پرورش جوجه ها تمیز باشد، معمولا جوجه ها سالم تر خواهند بود. حتما جوجه های نر را برای پرورش انتخاب کنید چون هوش بالاتری نسبت به ماده ها دارند.

تغذیه و مراقبت از جوجه کاسکو

پس از به دست آوردن جوجه کاسکو باید به خوبی از آن مراقبت کنید و غذای کاملی به او بدهید. اگر کاسکوی دو الی سه ماهه خریداری کرده باشید، با استفاده از پلت مخصوص کاسکو، انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات می توانید او را تغذیه کنید

اما اگر با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه کاسکو کرده باشید، طبیعتا قادر به خوردن دانه نخواهد بود و در یک یا دو ماه اول باید با استفاده از سرنگ مخصوص و سرلاک مخصوص کاسکو او را تغذیه کنید.

نحوه سرلاک دادن به کاسکو به این صورت است که مقداری از سرلاک را در آب ولرم خیس کرده و با استفاده از سرنگ مخصوص به آرامی در گلوی جوجه می ریزید، طوری که فرصت کافی برای بلع داشته باشد و دچار خفگی نشود. بهتر است از سرلاک های معتبر و بسته بندی شده که دارای نشان استاندارد نیز می باشد، استفاده کنید.

کاسکو در یک ماه اول بدن ضعیفی خواهد داشت، بنابراین حتما باید آن را در یک کاسه پر از پر نگهداری کنید و دمای محیط را تا ۳۲ درجه سانتی گراد افزایش دهید تا دچار سرماخوردگی نشود.

پس از گذشت یک ماه می توانید لانه را بردارید و کاسکوی تان را در یک قفس نگهداری کنید و حتما باید از ظرف های آبخوری و دانخوری مناسبی استفاده کنید، هم چنین به منظور جلوگیری از تجمع فضولات در کف قفس می توانید از روزنامه استفاده کنید و یا از قفس های دارای کف توری استفاده کنید تا فضولات به پایین هدایت شود تا از دسترس پرنده خارج شود.

در یک ماه اول شاید کاسکو هنوز به خوردن دانه ها و میوه و سبزیجات عادت نکرده باشد، بنابراین لازم است که همراه با قرار دادن این مواد غذایی به خصوص پلت مخصوص ، از سرلاک نیز استفاده کنید، تا زمانی که جوجه کاسکو کاملا دانخور شده و هر میوه و دانه ای را به راحتی بخورد.

به منظور هضم بهتر مواد غذایی می توانید مقداری سنگ ریزه تمیز و شسته شده نیز در ظرف غذاخوری پرنده قرار دهید تا با قرار گرفتن در چینه دان پرنده به هضم مواد غذایی کمک کند.

بیشتربخوانید:

نگهداری از عروس هلندی به بهترین نحو ممکن

 

 

 

نکات مهم

زمانی که می خواهید این پرنده دوست داشتنی و باهوش را در خانه پرورش دهید باید به یک سری از نکات توجه کنید که می توان موارد زیر را برشمرد :

  مکان نگهداری کاسکو باید کاملا آرام و بدون سر و صدای مزاحم و استرس زا باشد تا پرنده در آرامش کامل رشد پیدا کند.

  معمولا کاسکو هنگام خوردن غذا ، آب و دان خود را به اطراف پرت می کند بنابراین باید در زیر قفس او پارچه ای قرار دهید تا زباله را به راحتی جمع کنید.

  کاسکو پرنده ای حساس است و نیاز به توجه زیادی دارد، اگر با بی محلی و بی توجهی شما مواجه شود، با جیغ و داد های او مواجه خواهید شد که بسیار آزار دهنده است، بنابراین اگر زمان کافی برای نگهداری و توجه به او ندارید از خرید و پرورش کاسکو خودداری کنید.

  قفس کاسکو باید از جنس استیل باشد چون که ممکن است پرنده برای کنجکاوی میله های قفس را بجود و اگر از جنس چوب یا پلاستیک باشد، قطعا به مرور زمان از بین خواهد رفت و چه بسا سبب مسمومیت کاسکو نیز شود.

  در مکان نگهداری کاسکو نباید بادی بوزد چون که سبب سرماخوردگی او خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم همیشه پنجره ها را ببندید و در فصل تابستان اصلا قفس او را روی به روی کولر قرار ندهید.

  مکان نگهداری از کاسکو باید از بهداشت لازم برخوردار باشد تا پرنده دچار بیماری نشود، هم چنین از ورود حشرات موذی مانند مگس و پشه به محل پرورش خودداری کنید چون که این حشرات ناقلان بیماری هستند. برای جلوگیری از این مشکل باید از یک سیستم تهویه استفاده کنید، قفس پرنده را مرتبا تمیز کنید و از ماندن طولانی مدت غذاهای فاسد شدنی مانند تخم مرغ و گوشت در قفس خودداری کنید.

  کاسکو به محیط های شلوغ و پر رفت و آمد عادت ندارد، به خصوص اگر به تازگی خریداری کرده باشید، بنابراین لازم است او را در یک مکان خلوت و آرام قرار دهید و آب و غذای او نیز توسط یک نفر از اعضای خانواده به او داده شود تا کاسکو او را به عنوان جفت عاطفی انتخاب کند و به مرور زمان به او عادت خواهد کرد.

  محل نگهداری کاسکو باید از دما و رطوبت ملایم و ثابتی بهره مند باشد، معمولا دمای ۲۰ الی ۲۲ درجه و رطوبت ۴۰ الی ۵۰ درصد ایده آل ترین حالت خواهد بود که با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج های استاندارد می توانید دما و رطوبت محیط را پیوسته مورد سنجش قرار دهید.

  اگر قصد استحمام کاسکو را دارید حتما در و پنجره ها رو ببندید و دمای اتاق رو بالا ببرید تا پرنده سرما نخورد. سپس با استفاده از یک اسپری آب ولرم به آرامی او را حمام دهید تا کاملا خودش را تمیز کند.

 بیشتربخوانید:

نگهداری از گربه ها در هر سن ( قسمت دوم )

فواید و مضرات نگهداری از گربه‌ها ( قسمت اول )

حیوانات محیط اطراف را چه شکلی می‌بینند؟+تصاویر

 

برچسب ها: حیات وحش، حیوانات، حیوانات خانگی، پرندگان، طوطی تعداد بازديد: 137 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز