Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:15

29
اسفند
فواید و مضرات نگهداری از گربه‌ها ( قسمت اول )

فواید و مضرات نگهداری از گربه‌ها ( قسمت اول )

ممکن است شما به‌تازگی گربه ملوسی را به خانه آورده باشید یا تصمیم به حمایت و نگهداری از گربه‌ای زیبا در خیابان گرفته باشید. مراقبت از گربه‌ها چه فواید یا ضررهایی ممکن است داشته باشد؟

تحریریه زندگی آنلاین : ممکن است شما به‌تازگی گربه ملوسی را به خانه آورده باشید یا تصمیم به حمایت و نگهداری از گربه‌ای زیبا در خیابان گرفته باشید. مراقبت از گربه‌ها چه فواید یا ضررهایی ممکن است داشته باشد؟ گربه ما چه نیازهایی دارد؟ چه نوع خرید غذای گربه برایش انجام بدهم؟ چطور به شکلی اصولی به نگهداری از گربه بپردازیم؟ و…در اینجا به‌طور کامل به بررسی مضرات و فواید نگهداری از گربه می‌پردازیم.

 

فواید نگهداری از گربه

عدم نیاز به نظارت دائمی

گربه‌ها حیوانات مستقلی هستند؛ اگر آب و غذا برایشان فراهم باشد و خاک گربه نیز به‌موقع تعویض شود؛ می‌توانند از پس خودشان بربیایند. البته این بدین معنی نیست که اصلاً آن‌ها نیاز به نگهداری و محبت و توجه ندارند!

 

آرام‌بخش هستند

گربه‌ها می‌توانند بسیار دوست‌داشتنی باشند. ثابت‌شده است که نوازش گربه برای انسان آرام‌بخش است و استرس را کاهش می‌دهد. وقت صرف شده با گربه‌ها هرگز تلف نمی‌شود.(زیگموند فروید)

 

آن‌ها سرگرم‌کننده هستند

تماشای بازی گربه‌ها و دیدن برخی از کار های عجیب‌وغریب که هنگام آرامش انجام می‌دهند؛ سرگرم‌کننده است. آن‌ها همچنین حیوانات بسیار بازیگوشی هستند. آن‌ها تقریباً هر چیزی را که حرکت می‌کند تعقیب خواهند کرد که این می‌تواند جالب باشد.

 بیشتربخوانید:

حیوانات محیط اطراف را چه شکلی می‌بینند؟+تصاویر

 

 

 

کمک به رفع آفت‌ها

یکی از دلایلی که انسان گربه‌ها را اهلی کرد کمک به کنترل جمعیت جوندگان مهاجم و سایر آفات بود. بسیاری از گربه‌های خانگی هنوز هم از هیجان شکار لذت می‌برند و جوندگان، حشرات و سایر حیوانات کوچک را در داخل و خارج از خانه می‌کشند.

 

به فضای زیادی احتیاج ندارند

بسیاری از گربه‌ها از زندگی در یک‌خانه یا آپارتمان (نسبتاً کوچک) خوشحال هستند؛ به شرطی که منبع گرما و پنجره‌ای وجود داشته باشد که بتوانند جهان بیرون را از آن تماشا کنند.

 

آن‌ها به پیاده‌روی نیاز ندارند

برخلاف سگ‌ها، نیازی نیست که گربه‌ها را برای پیاده‌روی منظم هرروز به بیرون ببرید. بیشتر گربه‌های خانگی با بازی و ورزش خود را سرگرم می‌کنند و نیاز بدنشان به فعالیت را تأمین می‌کنند.

 

کاهش خطر سکته مغزی

مطالعات نشان می‌دهد که صاحبان گربه کمتر از افرادی که گربه ندارند در معرض خطر سکته مغزی هستند.

 

ترشح اُکسی توسین

وجود گربه می‌تواند موجب ترشح اکسی توسین را در بدن شما شود. اکسی توسین، هورمونی است که باعث ایجاد احساس عشق و اعتماد می‌شود. افرادی که اوقات سخت و ناراحتی را تجربه می‌کنند؛ اظهار می‌دارند که صحبت با حیوان خانگی‌شان به بهبود احساسات آن‌ها کمک می‌کند!

 

افزایش ایمنی بدن

قرار گرفتن در معرض شوره و… حیوان خانگی در خانه منجر به افزایش مقاومت در برابر مواد حساسیت‌زا می‌شود و خطر ابتلا به آلرژی و آسم را کاهش می‌دهد.

 

کاهش فشارخون

مشخص‌شده است که صاحبان گربه به دلیل  آرامش گربه‌ها، فشارخون پایین‌تری نسبت به دیگران دارند. یک مطالعه بر روی صاحبان گربه انجام شد که در آن صاحبان، با صدای بلند صحبت می‌کنند که طبیعتاً سطح فشارخون را بالا می‌برد؛ اما وقتی صاحبان با گربه‌های خود صحبت می‌کنند؛ به دلیل آرام شدن لحن وتن صدایشان، فشارخون آن‌ها ثابت می‌ماند.

 

کاهش سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول

سطح بالای تری گلیسیرید و کلسترول موجب این موارد می‌شود:ایجاد بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، سکته‌های مغزی و مشکلات کبدی و کلیوی. به‌طور طبیعی، کاهش در این سطوح منجر به کاهش خطر در این بیماری‌ها می‌شود.

 

افزایش اجتماعی بودن

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به نگهداری گربه در منزل مبادرت می‌ورزند از روحیه و هوش  اجتماعی بالاتری برخوردار هستند و در تعاملات اجتماعی خود آرامش بیشتری دارند.

 

مضرات نگهداری از گربه

ریزش مو ها

اگر دوست دارید گربه‌ای را به خانه خود بیاورید؛ آماده‌باشید تا موهایش از همه جای خانه (فرش، لباس و…) سر دربیاورد! هنگامی‌که یک گربه را به سرپرستی قبول می‌کنید؛ ممکن است لازم باشد بیشتر از قبل به تمیزکاری خانه بپردازید.

 

نظافت ظرف خاک گربه

باید آماده‌باشید که مرتباً ظرف خاک گربه را تمیز کنید؛ اگر گربه می‌خواهید؛ باید بتوانید با این مسئله کنار بیایید.

 

خراب کردن وسایل منزل

درست است که می‌توانید با خرید اسکرچر گربه، او را از خراش دادن چیزهایی که برای شما مهم است منصرف کنید؛ اما به‌احتمال‌زیاد، او گاهی اوقات به مبلمان یا دیگر وسایل شما آسیب برساند…

 

جلوگیری از ورود برخی افراد به خانه

تعداد زیادی از مردم به آلرژی گربه مبتلا هستند و حتی برخی از افراد فوبیای گربه دارند. این موضوع ممکن است زندگی اجتماعی شمارا تحت تأثیر قرار دهد.

 

خراشیدن یا گاز گرفتن شما

گربه‌ها ممکن هست به‌صورت تصادفی در حین بازی یا در هنگام پریدن در بغل شما باعث خراشیده شدن دست شما شوند. یا اگر کارهایی را انجام دهید که گربه‌ها از آن متنفرند (مثل نوازش کردن شکمشان یا ریختن آب روی آن‌ها) ممکن است شمارا گاز بگیرند.

 

شب‌ها بیدارن و ممکنه بیدارت کنن

برنامه خواب گربه‌ها با ما انسان‌ها متفاوت است. اجداد گربه‌ها در شب به پرسه زنی و شکار می‌پرداخته‌اند، به همین دلیل درست درزمانی که ما می‌خواهیم بخوابیم آن‌ها بیدار می‌شوند؛ گرسنه هستند؛ تشنه هستند و حوصله‌شان سر رفته و منتظر یک شریک برای بازی هستند! البته راهکارهایی برای کنترل این رفتار ناهماهنگ گربه‌ها وجود دارد. غذای خشک گربه به دلیل ماندگاری بالا گزینه مناسبی برای رفع گرسنگی گربه در هنگامی‌که خوابید است.

 

بالا بودن هزینه‌های دامپزشکی

اگر گربه شما بیمار بشود یا آسیب ببیند؛ مجبورید آن را به کلینیک دامپزشک ببرید. علاوه بر آن چکاب‌های سالانه و واکسیناسیون گربه‌ها نیز مهم هستند که برای برخی از افراد با توجه به ثروت کم، سخت است.

 

شـکار

اگر به نگهداری از گربه در آپارتمان می‌پردازید و او را برای تفریح به بیرون فرستادید و هنگام بازگشتش با جسدی مواجه شدید نترسید! گربه‌ها به خاطر علاقه‌ای که به شما دارند دوست دارند برایتان هدیه‌ای از بیرون بیاورند، و چه‌بهتر از طعمه‌ای که خودشان شکارش کرده باشند؟!!

 

ابتلا به کک

در گربه‌ها ابتلا به کک نسبتاً آسان است؛ اما خلاص شدن از شر آن‌ها بیشتر اوقات دشوار و گران است. در طول زندگی گربه خود چندین بار آماده نبرد با کک‌ها باشید.

 

استفراغ

گربه‌ها گاهی بیمار می‌شوند و استفراغ  می‌کنند و شما کسی هستید که باید آن کوچولوی دوست‌داشتنی را تمیز کنید. بیشتر اوقات استفراغ گربه‌ها مربوط به گلوله‌ی مو است. گاهی اوقات به این دلیل است که آن‌ها چیزی سمی را خورده‌اند. درهرصورت، شما مسئولیت یک موجود زنده را برعهده‌گرفته‌اید و نباید در مریضی و سختی پشت او را خالی کنید.

نکته:بیشتر اوقات استفراغ در گربه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، اگر مرتباً انبوهی از استفراغ، کف یا غذای هضم نشده مشاهده می‌کنید؛ حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

 

 

برچسب ها: آلرژی، کودکان، حیوانات خانگی، گربه، حیوانات اهلی، بچه گربه، حیوان خانگی تعداد بازديد: 106 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز