Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 20:48

23
مرداد
کـــــــتاب بخوانیم

کـــــــتاب بخوانیم

کتاب خرده عادت‌ها با عنوان انگلیسی Atomic Habits اثری از جیمز کلییر است که عنوان فرعی آن، محتوای درون کتاب را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد: راهی آسان و اثبات‌شده برای برای ایجاد عادت‌های خوب و از بین بردن عادت‌های بد.

تحریریه زندگی آنلاین : کتاب خرده عادت‌ها با عنوان انگلیسی Atomic Habits اثری از جیمز کلییر است که عنوان فرعی آن، محتوای درون کتاب را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد: راهی آسان و اثبات‌شده برای برای ایجاد عادت‌های خوب و از بین بردن عادت‌های بد. بنابراین این کتاب که با عنوان عادت‌های اتمی نیز ترجمه شده است، قرار است روی عادت‌های ما کار کند!

روشی که نویسنده در کتابش به کار می‌گیرد تمرکز بر روی ایجاد عادت‌های مثبت است. در واقع نویسنده توجه چندانی بر عادت‌های منفی ندارد و از خواننده هم انتظاری برای از بین بردن این عادت‌ها به شکل یکجا و ناگهانی ندارد. سیستم کتاب خرده عادت‌ها شبیه سیستم کتاب اثر مرکب و یا کتاب برتری خفیف است. در این کتاب‌ها تمرکز بر روی گام‌های کوچکی است که در لحظه ممکن بی‌اهمیت جلوه می‌کنند اما در درازمدت باعث ایجاد تغییرات بزرگ می‌شوند.

 

مشخصات کتاب

عنوان: کتاب خرده عادت‌ها

نویسنده:جیمز کلییر

ترجمه: زهرا صادقی

انتشارات: میلکان

تعداد صفحات: ۲۴۰

قیمت: ۳۵۰۰۰ تومان

نویسنده این کتاب مانند همه کتاب‌های دیگر که تلاش دارند به خواننده کمک کنند در ابتدا از خود شروع می‌کند و به خواننده نشان می‌دهد که چطور در طول سال‌ها در زندگی‌اش عادت‌هایی مثبت ایجاد کرده و با انجام دادن همین عادت‌ها به موفقیت‌های چشم‌گیر رسیده است. جیمز کلییر داستان زندگی‌اش را از کودکی آغاز می‌کند، زمانی که بر اثر ضربه چوب بیس‌بال به سرش به شدت آسیب می‌بیند و دوران سختی را طی می‌کند. سپس از بازگشت به زندگی عادی و دوباره کشیده شدن به سمت بیس‌بال سخن می‌گوید و در این میان از همان عادت‌هایی می‌گوید که در طول چند سال باعث شد او به بدنی سالم، وزن ایده‌آل و ورزش بیس‌بال برگردد. در قسمتی از کتاب در این باره چنین آمده است:

نوال راویکانت، کارآفرین و سرمایه‌گذار گفته است: «برای نوشتن کتابی فوق‌العاده، باید اول به خودِ کتاب تبدیل شوید.» من در اصل، ایده‌های ذکرشده در این کتاب را به این دلیل یاد گرفتم که مجبور بودم با آن‌ها زندگی کنم. مجبور بودم به خرده‌عادت‌ها تکیه کنم تا آسیب‌دیدگی‌ام بهبود پیدا کند، در سالن ورزشی قوی‌تر شوم، در میدان عملکرد بالاتری داشته باشم، نویسنده شوم، کسب‌وکار موفقی ایجاد کنم، و ساده بگویم، به فرد بالغ و مسئولی تبدیل شوم. خرده‌عادت‌ها به من کمک کردند پتانسیلم را تحقق ببخشم و ازآن‌جاکه شما این کتاب را انتخاب کرده‌اید، حدس می‌زنم شما هم می‌خواهید پتانسیل خودتان را محقق کنید.

 

کتاب خرده عادت‌ها

جیمز کلییر در ابتدای کتاب خرده عادت‌ها قصد جواب دادن به یک پرسش را دارد. اینکه چرا تغییرات کوچک به تغییرات بزرگ منجر می‌شوند؟ سوالی که احتمالاً بارها جواب آن را از نویسنده‌ها و آدم‌های مختلف شنیده‌اید. اگر به عنوان انگیسی کتاب حاضر دقت کنید به اصل جواب نویسنده در پاسخ به این سؤال پی می‌برید. در عنوان کتاب از «اتم» صحبت شده و در فارسی هم برای ترجمه از کلمه «خرد» استفاده شده که تقریباً همان مفهوم را می‌رساند. همه حرف جیمز کلییر این است که از عادت‌های کوچک، بی‌اهمیت و خرد در زندگی نباید غافل شد.

البته نباید فراموش کنیم که هدف نویسنده استفاده از این عادت‌های ریز در بلندمدت است و همین مورد شاید سخت‌ترین قسمت داستان جیمز کلییر باشد. انجام دادن کار کوچکی برای سال‌های طولانی از دست هر فردی ساخته نیست. ما اغلب کارهایی را می‌پسندیم که نتیجه آن را بتوانیم سریع مشاهده کنیم، اما در این کتاب باید به صحبت نویسنده دقت کنیم و دیدی بلندمدت اتخاذ کنیم.

سیستمی که کتاب خرده عادت‌ها ارائه می‌کند یک سیستم چهار مرحله‌ای است. در واقع برای تثبیت شدن یک عادت مثبت ما لازم داریم که از چهار قانون کتاب پیروی کنیم. چهار قانونی که احتمالاً با خواندن آن به محتوای فصل‌ها نیز پی خواهید برد. این چهار قانون عبارتند از: واضحش کن – جذابش کن – ساده‌اش کن – لذت‌بخشش کن.

به طور کلی می‌توان گفت کتاب خرده عادت‌ها کتاب خوب و قابل تاملی است، اما مانند هر کتاب موفقیت دیگری ایرادهای خاص خود را دارد. برای کسی که به معنای واقعی کلمه دنبال تغییر باشد اشاره‌های کتاب می‌تواند بسیار مفید باشد، اما برای کسی که در وضعیت بدی نیست و صرفاً قصد بهبود اوضاع را دارد، ممکن است کتاب طولانی، خسته‌کننده و حتی ناخوشایند باشد، بنابراین پیشنهاد ما این است ابتدا وضعیت خود را تحلیل کنید و ببینید در چه جایگاهی هستید. ضمن اینکه فراموش نکنید در کتاب‌های موفقیت، این خود شما هستید که باید همه هزینه‌ها را به عهده بگیرید.

برچسب ها: مطالعه، معرفی کتاب، کتاب، کتاب خرده عادت‌ها، جیمز کلییر تعداد بازديد: 458 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز