Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:18

3
خرداد
بازیگران به دنبال حمایت از کودکان بدسرپرست

بازیگران به دنبال حمایت از کودکان بدسرپرست

مهناز افشار و تعدادی از بازیگران پرطرفدار سینمای ایران، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند و از وی درخواست کمک برای کودکان بدسرپرست کردند. در اینجا متن نامه را می‌خوانید.

ورتا چمانی

 

هوای هم‌صنفی‌ها را هم داشته باشید...

سینماگران همواره جزو آن بخشی از اجتماع بوده اند که در بزنگاه‌های سیاسی مورد بهره برداری‌های سیاستمداران قرار گرفته اند و البته هیچ گاه هم این بهره برداری منجر نشده است به ایجاد رشدی منطقی در صنف سینما و برای همین است که همچنین نهادهای صنفی سینماگران با ابتدایی ترین معضلات روبرو بوده اند.

در این شرایط اینکه سینماگرانی که کم و بیش شناخته شده‌تر هستند برای حل مشکلات خویش کنار هم قرار گرفته و آستین بالا بزنند برای رفع مشکلات صنف بیش ار هر زمان دیگری حس می شود اما متأسفانه همه تلاش سینماگران ما شده است راه اندازی کمپین های مجازی و اخیرا هم نامه نگاری؛ باز هم نه در جهت حل مشکلات صنف بلکه حل مشکلات اقشار دیگر اجتماع!

چندی پیش اصغر فرهادی را داشتیم که در واکنش به وضعیت گورخواب‌ها نامه ای به رییس جمهور نوشت بی آن که به یاد بیاورد برخی از هم صنفانش وضعیت اقتصادی شان آن قدر خراب است که به مشاغل زرد روی آورده اند.

حالا نیز مهناز افشار که در این سال‌ها به خاطر ازدواج با یاسین رامین فرزند دو معاون احمدی نژاد در کانون حواشی قرار داشت و این حواشی با بازداشت همسرش به دلیل شکایت سازمان هلال احمر به اوج رسید نیز نامه ای به رییس جمهور نوشته و در آن از وی خواسته که به کمک کودکان بدسرپرست بیاید؛ نامه ای که حامد بهداد، باران کوثری، هانیه توسلی و بهرام رادان هم زیرش را امضاء کرده اند.

اینجا ایران است...

در متن نامه مهناز افشار به رییس جمهور که به دست الهام امین زاده دستیار رییس جمهور قرار داده شده آمده است: جناب آقای رییس جمهور! اینجا ایران است.

سرزمینی شهره به هنر و فرهنگ که ما به جغرافیای بی نظیرش، به بزرگان و مشاهیرش، به تاریخ و دستاوردهای باشکوهش می‌بالیم.

اینجا ایران؛ سرزمین مهربانی‌هاست و این خاک مهربان را نشاید که کودکانش با رنج و آزار، در چرخه کمرشکن کار بزرگ شوند. جوهر این غمنامه اما خون جگر است.

به گواهی مسئولان سازمان بهزیستی تاکنون بیش از دوازده هزار مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی گزارش شده است، آمار آزار کودکان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته و در شش‌ماهه نخست سال گذشته ۱۰۹ کودک به خاطر صدمات وارده بر اثر آزار اطرافیان راهی بیمارستان شده و چهار کودک نیز جان باخته‌اند.

مهناز افشار ادامه داده است: درد دارد، اما باید گفت که این آمار تنها دربرگیرنده آزارهای «جسمی» کودکان است و متأسفانه آمار دقیقی از آزارهای «روانی» و «عاطفی» که کودکان زیادی را به ورطه افسردگی و بزهکاری می‌کشاند نداریم.

مگر می‌توان شاهد این همه تلخی و جور بود و خون دل از دیده جاری نکرد؟ دستور به موقع شما و تشکیل هیأت ویژه‌ای از متخصصان برای بررسی حادثه پلاسکو با هدف پیشگیری از حوادث بعدی مدبرانه بود.

شباهت‌های عجیب با یک ماجرای خاص

بازیگر «کما» و «سالاد فصل» افزوده است: وقتی گزارش هیات محترم منتشر شد؛ شباهت‌های عجیبی میان نتیجه این گزارش و آنچه که جامعه هنری کشور حدود یک سال است یکصدا بر آن پای می‌فشارد دیدیم؛ «دستگاه‌های مسئول به دلایل مختلف از جمله موازی کاری در بروز این حادثه نقش داشته‌اند، صدا و سیما برخلاف مقررات از آتش‌نشانی برای آموزش عمومی پول طلب می‌کرده است!»

وقتی گزارش هیات ویژه را خواندیم تصمیم گرفتیم برای شما بنویسیم که در حادثه کودکان «بدسرپرست» نیز با وضعیت بحرانی مشابهی روبه‌رو هستیم.

اگر همه دستگاه‌های مسئول به وظایف قانونی خود توجه کنند، اگر بهزیستی برای حمایت کودکان «بدسرپرست» با گرفتاری‌های قانونی و مالی روبه‌رو نباشد، اگر صداوسیما در میان انبوه برنامه‌های خود بخشی را هم به آموزش کودکان و آشنایی آن‌ها با حقوقشان اختصاص دهد، آیا باز هم شنونده خبرهای تلخ و ناگوار کودک‌آزاری با این حجم زیاد خواهیم بود؟

این بازیگر خاطرنشان ساخته است: به راستی چند درصد از کودکان کشور ما می‌دانند، جایی به نام «اورژانس اجتماعی» وجود دارد و در صورت مواجهه با خشونت و آزار، می‌توانند با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند، آیا جز این است که آموزش‌وپرورش و صدا و سیما باید وظیفه خطیر آموزش عمومی را بر عهده بگیرند؟ شرط انصاف نباشد که زحمات انجام‌شده را نادیده انگاریم، انتظارمان اما این است که خروجی این زحمات را در جامعه ببینیم.

«اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» مستقر در تمام نهادهای مسئول به چه کار می‌آید وقتی در یخبندان زمستان، کودکی کنار خیابان به گفت‌وگوی سرما و دندان گوش می‌سپارد و فال می‌فروشد تا هزینه‌های اعتیاد پدر و مادر را بپردازد؟!

درخواست ما از شما این است...

مهناز افشار خطاب به رییس دولت یازدهم تأکید کرده است: شما در حادثه پلاسکو ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی را احساس کردید چون بحران دیده می‌شد و افکار عمومی جامعه در انتظار پاسخ بود، باور کنید «بحرانِ پنهان» کودکان «بدسرپرست» کمتر از آتش پلاسکو نیست، آتشی که اگر زبانه‌های سرکش اش را مهار نکنیم شعله‌های دامنگیرش نسل‌های آینده را خواهد سوزاند.

درخواست مشخص ما از جنابعالی تشکیل هیات ویژه‌ای متشکل از متخصصان است که مسئولیت دولتی و ارگانی ندارند، این هیات می‌تواند با بررسی همه جوانب موضوع، نقاط کور این گره گشودنی را شناسایی کند.

اگر ضعف قانونی داریم، اگر دستگاه‌های اجرایی تقصیر می‌کنند، اگر نسبت به آموزش عمومی غفلت کرده‌ایم، اگر به هم‌افزایی بین بخشی نیاز داریم همه پاسخی است که هیات ویژه بررسی می‌تواند پاسخی برای آن بیاید، درد که شناسایی شد، درمان آن نیز میسور است.

شایسته این جغرافیای باشکوه است که قصه هیچ کودک بی پناهی در آن پر غصه نباشد. با کودکان این سرزمین مهربان، مهربانی باید.

کمکی هم کنید به صنف تان

البته که وجه انسان دوستی نامه نگاری‌های مهناز افشار، باران کوثری و هانیه توسلی قابل احترام است اما احترام وقتی دوچندان می‌شود که این سینماگران ابتدا سری بزنند به ازکارافتادگان صنف خود و یادی از آنها کنند و کمپینی برای حمایت از آنها راه بیندازند یا نامه ای به مقامات برای کمک به این صنف شریف و مهجور بنویسند و بعد اگر فرصتی بود به سراغ دیگران بروند.

چه ایرادی دارد که سینماگران ایرانی که در میان آحاد جامعه شناخته شده هستند قبل از هر کار دیگری برای بهبود وضعیت صنفی برخی از سینماگران ازکارافتاده که سال‌ها است در انزوا و گوشه نشینی و با مرارت روزگار می گذرانند حمیتی نشان دهند و مثلا در جهت تخصیص تسهیلات برای ازکارافتادگان صنف به رییس جمهور نامه نوشته و یا از هیأت وزیران طلب کمک کنند.

این یک واقعیت است که رشد هر جامعه ای در گروی رشد فرهنگی آن است و سینماگران ایرانی نیز قادرند برای کمک به رشد فرهنگی هم که شده هر چه زودتر برای کمک به اوضاع تراژیک بخشی از بدنه صنفی خود دست به دست هم دهند و با رایزنی با مقامات بالادستی شرایط عبور از مشکلات را فراهم کنند؛ شکی نباید داشت که اگر مشکلات معیشتی صنف سینما حل شود آن گاه راه اندازی کمپین برای موضوعات دیگر محدود به یک حلقه چندنفره از بازیگران نخواهد بود و ده ها و حتی صدها بازیگر و سینماگر مطرح به آن خواهند پیوست.

 

برچسب ها: کودک آزاری، سینمای ایران، مهناز افشار، بازیگر زن، بازیگر سینما، حمایت از کودکان بی سرپرست، مهناز افشار و حمایت از کودکان بد سرپرست تعداد بازديد: 990 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز