Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 01:32

17
شهریور
اوضاع و احوال اکران فیلم ها و نقش زنان (1)

اوضاع و احوال اکران فیلم ها و نقش زنان (1)

"محمد رسول ا..(ص)" کاراکترهای زن کم ندارد اما مهمترین شخصیت‌های زن داستان یکی "آمنه" مادر پیامبر(ص) است و دیگری "حلیمه" دایه ایشان.

حامد مظفری؛ تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

الگویی زیبا از مادر پیامبر(ص)  پیش چشم بانوان معاصر

ماه انتهایی اکران تابستانی سینماها بیش از هر چیز تحت تأثیر اکران پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای ایران قرار گرفت؛ فیلمی با نام "محمد رسول ا..(ص)" ساخته مجید مجیدی که تصویرگر دوران کودکی و نوجوانی پیامبر اسلام بوده است. در این فیلم به لحاظ داستانی بخشی از مهمترین اتفاقاتی روایت می‌‌شود که قبل از تولد پیامبر و همزمان با تولد ایشان و تا دوران نوجوانی در زادگاهش مکه و میان قبایل آن رخ داد.

"محمد رسول ا..(ص)" کاراکترهای زن کم ندارد اما مهمترین شخصیت‌های زن داستان یکی "آمنه" مادر پیامبر(ص) است و دیگری "حلیمه" دایه ایشان. مجید مجیدی کوشیده با انتخاب بازیگرانی چون آمنه ساداتی و ساره بیات که بیشتر از هر چیز این سادگی و مظلومیت مادرانه است که در صورتشان موج می‌‌زند کاری کند که به ترتیب شخصیتهای آمنه و حلیمه بار سمپاتیک لازم برای مخاطبان را داشته باشد. سلوک مادر پیامبر که زنی است بشدت باایمان و سعی می‌‌کند همه جوره شرایط راحتی فرزندش را فراهم کند و از آن سو عشق و علاقه‌ای که خداوند به جان حلیمه می‌‌اندازد تا "محمد(ص)" را مانند فرزند خویش در آغوش گرفته و به او شیر دهد بیش از هر چیز الگویی از ایستادگی و پایداری بر سر مرام و عقیده را پیش روی زنان و مادران روزگار ما قرار می‌‌دهد.

هم آمنه و هم حلیمه زنانی هستند به شدت وابسته به مردان اما در انجام امور مرتبط به زندگی خانوادگی به اندازه خود مدیر و مدبر هستند و فارغ از بار معنایی اصلی داستان که حول پیامبر(ص) می‌‌گذرد در بخش‌های حضور این دو کاراکتر این مدیریت نیز به اندازه کافی به چشم می‌‌خورد. مجیدی سعی زیادی کرده کاری نکند مادر پیامبر(ص) تصویری فرازمینی پیدا کند و به جایش کوشیده بر الگوی محبت آمیز مادران که منطبق بر آن فرزندان مهمترین جای را در زندگی آنان دارد تأکید نماید. تماشای "محمد رسول‌ا..(ص)" قطعا خواهد توانست به بسیاری از سوالاتی که بانوان روزگار ما درباره زنان دوران کودکی پیامبــر(ص) و شرایط زندگیشان دارند پاسخ دهد.

تقابل دو زن در"دوران عاشقی"

 ملودرام "دوران عاشقی" ساخته علیرضا رییسیان یکی از فیلم‌های پرمخاطب شهریوری سینمای ایران است. فیلمی که در ظاهر مفهوم تلخی به نام خیانت و نقش آن در مراودات زناشویی را به تصویر می‌‌کشد اما در باطن از اثری که یک جامعه بلاتکیف میان سنت و مدرنیته در بحران‌های خانوادگی دارد پرده برداری می‌‌کند. این فیلم قهرمانی زن دارد؛ زنی که یک وکیل دادگستری است و البته در کار خویش نیز تبحر کافی دارد و البته که نیمه ابتدایی فیلم نیز تصویرگر موفقیت وی در حرفه بیرونی اش است. با این حال فراموشی اوضاع خانواده و بی توجهی به نیازهای همسر است که از نیمه دوم فیلم را وارد مسیری تازه می‌‌کند.

از اینجا به بعد زن دوم داستان وارد فیلم می‌‌شود؛ زنی که بعد از آشنایی با شوهر وکیل با وی ازدواج موقت کرده و حالا که باردار شده است شوهر موقتش از قبول فرزند سرباز می‌‌زند. اینجاست که داستان وارد پیچ اصلی خود می‌‌شود و گره آن با تقابل همسر اول و دوم این مرد شکل می‌‌گیرد. همسر دوم مرد که با اتهام بی‌اخلاقی از سوی همسرش روبرو شده همه تلاش خود را می‌‌کند تا به اثبات بی گناهی خویش بپردازد و همسر اول هم هرچند وکیل است و آشنا به قانون اما در هنگام بحران حتی از رتق و فتق کردن وضعیت عصبی خویش نیز بیزار است.

"دوران عاشقی" در دل داستان زنانه ای که با تمرکز بر وضعیت این دو زن و در کنار آن زنانی دیگر از اجتماع پیش می‌‌رود همه تلاش خود را می‌‌کند بخشهایی از آسیبهای برآمده از جامعه ای که می‌‌خواهد به سمت مدرنیته برود اما نمی تواند علقه‌‌های سنتی خود را فراموش کند را هم به تصویر درآورد و در این بخش و بخصوص تصویرگری سوداگرانی که در تجارت فقط به سود می‌‌اندیشند کار خود را درست هم انجام می‌‌دهد.

 

 برای خواندن بخش دوم - اوضاع و احوال اکران فیلم ها و نقش زنان - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: سینمای ایران، بازیگر زن، اکران فیلم در ایران، نقش زن در سینمای ایران، فیلم دوران عاشقی، فیلم محمد رسول الله تعداد بازديد: 962 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز