تحریریه زندگی آنلاین : فیلم سینمایی «تگزاس ۳» با پیش فروش بیش از ۶۸ هزار بلیت رکورد بیشترین استقبال و پیش فروش بلیت را در روز سه شنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۳ شکست. تا پیش از این فیلم سینمایی «مست عشق» رکورد پیش فروش بلیت را در اختیار داشت اما تگزاس ( توانست این جایگاه را به خود اختصاص دهد. ضمن آنکه همچنین سامانه سینماتیکت در فروش بلیت آنلاین این فیلم با سهم ۸۳.۶ درصدی پیشتاز است. داستان فیلم پس از ماجرای مجسمههای حاوی کوکائین در قسمت قبل روایت میشود. جایی که میبایست باقی مجسمهها یافت شود و مشکل امنیتی برطرف شود اما…
کارگردان:
مسعود اطیابی که سالها بهعنوان کارگردان آثار اعتقادی در سینما شناخته میشد؛ اما پس از ساخت «تگزاس»، تبدیل به فیلمسازی تجاری شد و هم اکنون، موفقترین فیلمساز تجاری تاریخ سینمای ایران به شمار میرود.
نقد فیلم «تگزاس 3»:
سری فیلمهای «تگزاس» یکی از معدود آثار دنبالهدار سینمایی در ایران به شمار میروند. مجموعه فیلمهای کمدی که با زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی به سینما آمد و توانست با استقبال گسترده تماشاگران مواجه شود.
نکته حائز اهمیت این است که «تگزاس 3» علی رغم سردرگمی در قسمتهای قبل (مخصوصاً قسمت اول)، به نظر میرسد که در قسمت سوم توانسته شخصیتهایش را بشناسد و با تکیه بر نکات ضعف و قوت آنها، داستان را پیش ببرد.
البته، همانطور که باید انتظار داشت، «تگزاس 3» از لحاظ سینمایی ابداً دستاوردی برای تماشگر ندارد. فیلم از لحاظ فنی، قابل بررسی نیست و فیلمنامه ای چندپاره دارد. فیلم از مجموعه ای از موقعیتهای بیربط به یکدیگر تشکیل شده که مسیر مشخصی را دنبال نمیکند. از این جهت، تمرکز فیلم بر خلق موقعیتهای کمیک در این سکانسهای بیربط است.
بااینحال، همانطور که اشاره شد، «تگزاس 3» در نهایت توانسته شخصیتهایش را بشناسد و در این مجموعه سکانسهای بیربط، موقعیتهای کمیک بامزه خلق کند. موقعیتهای کمیکی که البته بسیار زیاد هستند و در میان آنها، چندتایی کار میکند.
بهعنوانمثال، در یکی از خردهروایتهای فیلم شاهد ازدواج غیابی پژمان جمشیدی با زنی هستیم که توسط پدرش برنامهریزیشده است. این خردهروایت بهشدت سطحی است و بازی بسیار بد بازیگران این سکانس، وضعیت فیلم را آشفتهتر کرده است. بااینحال، سکانس هتل که برگرفته از همان سکانس حیاط قسمت دوم است و با همان حال و هوا ساخته شده، کماکان میتواند تماشاگر را بخواند. نکته عجیب این که یکسوم پایانی فیلم به طور کامل در یک هتل مشهور روایت میشود و سازندگان تأکید داشتهاند که از آشپزخانه تا سرویس بهداشتی و لابی و هر نقطه کور دیگری که این هتل دارد، دوربین حضور داشته باشد که موقعیت عجیبی شکل داده است!
در میان بازیگران فیلم، پژمان جمشیدی و سام درخشانی کماکان همان همیشگی هستند. فریادهای این دو بر سر یکدیگر کماکان تنشزاترین موقعیتهای فیلم را تشکیل میدهد و شاید یکی در میان بتواند مخاطبین را بخنداند. اما به نظر میرسد که در «تگزاس 3»، این مهدی هاشمی باشد که توانسته گوی سبقت را از دیگر بازیگران بگیرد و تبدیل به بهترین بازیگر فیلم شد.
در مجموع، به نظر میرسد «تگزاس 3» توانسته بدون اتکا به شوخیهای جنسی رکیک، مخاطب را بخنداند. «تگزاس 3» ابداً کمدی فاخری محسوب نمیشود و به طور مشخص، از لحاظ فنی هم اثر قابل اعتنایی به شمار نمیرود. اما باید گفت که فیلم در نهایت میتواند مخاطبش را بخنداند و این دستاورد را مدیون شخصیتهایی است که در طول این سالها ساخته است.
این اثر با بهرهگیری از بازیگران محبوب و داستانی جذاب توانسته است به خوبی توجه مخاطبان را جلب کند. تعاملی که میان شخصیتهای اصلی برقرار است، به همراه وقایع طنزآمیز و غیرمنتظرهای که در طول داستان رخ میدهد، از جمله عوامل موفقیت فیلم به شمار میروند. بازیگران با اجرای قوی خود، روح تازهای به داستان بخشیدهاند و به همین دلیل، فیلم توانسته است رضایت تماشاگران را به دست آورد.
بیشتربخوانید:
در ارزیابی فیلم نامه نویسی مطرح شد : باید هزینه کنیم
تگزاس یک؛ تلاشی مذبوحانه برای فروختن!
داستان تگزاس بسیار ساده است؛ ساسان (سام درخشانی) شخصی است که به برزیل مهاجرت میکند و عاشق دختری به نام آلیس (گابریلا پتری) میشود. برادر آلیس به یک خلافکار بزرگ بدهکار است و این دو میخواهند بدهی را تسویه کرده و با هم ازدواج کنند. ساسان برای بهدست آوردن این پول از دوست قدیمی خود، بهرام (پژمان جمشیدی استفاده میکند…
تگزاس فیلمی است که در خارج از ایران تهیه شده و به همین دلیل فیلم بسیار پرخرجی است. فیلم در برزیل فیلمبرداری شده و با یک نگاه سراسری به کل فیلم به راحتی میشود هزینه بسیار زیاد آن را مشاهده کرد. هزینهای که صرفا برای پرزرق و برق نشان دادن جلوه فیلم صرف شده و مطلقا کاربرد دیگری ندارد. کمدی تگزاس به لودگی میل میکند. شوخیهایی که در فیلم شاهدشان هستیم همگی مضحک هستند و تنها به چند مورد حرکات سخیف، شوخیهای کلامی نه چندان جالب و مواردی از این دست ختم میشوند.
این فیلم کوچکترین تلاشی برای خوب بودن نکرده و میخواهد در عین بد بودنش صرفا با چنگ انداختن به همان فاکتورهای سطحی اولیه فروش خود را تضمین کند که متاسفانه موفق هم شده است. از سوی دیگر فیلم طوری پایان خود را رقم میزند که دستش کاملا برای ادامه و ساخت قسمت دوم هم باز باشد. با توجه به فروشی که این نسخه از فیلم تا این زمان از اکران خود داشته، بعید نیست تا در آیندهای نه چندان دور شاهد دومین قسمت از آن هم باشیم.
تگزاس دو؛ تکرار فرمول همیشگی!
فیلمنامه اصلی فیلم تگزاس ۲ در حقیقت یک داستان بی سر و ته است و به همین داستان بی سر و ته یک سری قصه فرعی وصل شده و ترکیب تمام اینها تقریبا خروجی جالبی ندارد. اطیابی در تمام مدت فیلم سعی میکند روی خطوط قرمز حرکت کند و این خطوط گاه لودگی هستند و گاه خط سانسور سینمای ایران اما در هر حال راه رفتن روی این خط، مسیر بوده که تیم سازنده پیش گرفته است.
تگزاس ۲ یک فیلم کاملا معمولی است که در فقدان کمدیهای خوب تبدیل به گوهر میشود وگرنه فرسنگها با استانداردهای یک کمدی جانانه فاصله دارد. فیلم هم از فرمولهای کمدی سازی این روزها بهره گرفته و هم از شوخیهای جنسی و شوخیهای فضای مجازی و… . کارگردان در حقیقت مخلوطی تحویل بیننده میدهد که مانند یک لیوان آب نطلبیده، از گلو پایین میرود.
بیشتربخوانید:
سوژه ای لب مرزی در فیلم دابر
تگزاس سه؛ بعید میدانیم چیزی تغییر کند!
داستان «تگزاس ۳» درباره چند ایرانی است که به آمریکا سفر میکنند. در این سفر، با موقعیتهای طنز و ماجراهای غیرمنتظرهای مواجه میشوند. یکی از دیالوگهای برجسته فیلم میگوید: «هیچوقت یه ایرانی رو تهدید نکن، حتی تو تگزاس!». این دیالوگ به خوبی حال و هوای کمدی و طنز فیلم را نشان میدهد.
پژمان جمشیدی و سام درخشانی، مثل همیشه قرار است بار کمدی تگزاس را به دوش بکشند. البته که تگزاس، جزو همکاری درخشان این زوج نیست. اولین بار این دو در سریال محبوب «پژمان» همکاری کردند که باعث شد هر دو به چهرههای شناختهشدهای در دنیای کمدی تبدیل شوند. پس از آن، در فیلمهای سینمایی «خوب، بد، جلف» و «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» همکاری نسبتا موفقی داشتند و حالا در فیلم سینمایی «تگزاس ۳» دوباره باهم همکاری دارند که با استقبال گستردهای از سوی مخاطبان روبرو شده. اما استقبال گسترده ضامن کیفیت نیست!