Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 17:14

13
آذر
شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟

شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟

نشریه ورایتی در گزارشی به بررسی شانس‌های کسب نامزدی در این شاخه از جوایز اسکار پرداخته است. سینمای ایران که امسال «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی را به عنوان نماینده رسمی خود برگزیده است

تحریریه زندگی آنلاین : نشریه ورایتی در گزارشی به بررسی شانس‌های کسب نامزدی در این شاخه از جوایز اسکار پرداخته است. سینمای ایران که امسال «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی را به عنوان نماینده رسمی خود برگزیده است، شانس هجدهم برای کسب نامزدی اسکار ۲۰۲۴ است. میرکریمی پیش از این در سال ۲۰۰۵ با فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» و در سال ۲۰۱۲ با فیلم «امروز» سینمای ایران را در جوایز اسکار نمایندگی کرده بود و فیلم «نگهبان شب» سومین حضور او در این رویداد خواهد بود.سینمای ایران آخرین بار در سال ۲۰۲۱ با فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۰ نیز با فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی به جمع ۱۵ نامزد اولیه شاخه اسکار بهترین فیلم راه یافته است. ایران نخستین بار در سال ۱۹۷۷ با فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی پا به رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار داشت. «نگهبان شب» بیست و نهمین حضور سینمای ایران را جوایز اسکار رقم میزند که تاکنون دو جایزه اسکار سال‌های ۲۰۱۱ (جدایی) و ۲۰۱۶ فروشنده» هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی را کسب کرده است. فرهادی در سال ۲۰۱۱ در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نیز نامزد کسب جایزه بود. سینمای ایران نخستین بار در سال ۱۹۹۷ با فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال شد.در دوره گذشته جوایز اسکار  ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رای‌گیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد. نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بیشتربخوانید:

سجادافشاریان : برای خودم مسئولیت اجتماعی قائلم

«جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم قاره آسیا شد

جوایز فیلم سپتیمیوس آمستردام در کشور هلند، جایزه بهترین فیلم قاره آسیا را به ساخته هومن سیدی اعطا کرد.هومن سیدی که در مراسم حضور داشت، جایزه بهترین فیلم سینمایی قاره آسیا را برای «جنگ جهانی سوم» دریافت کرد. جوایز سینمایی سپتیمیوس آمستردام از سال گذشته، بهترین های سینمای پنج قاره جهان را در رشته های مختلف نامزد و در مراسمی رسمی جایزه منتخبان خود را در مرکز فرهنگی معتبر رویال آی تی ای آمستردام اعطا میکند.فیلم سینمایی "جنگ جهانی سوم" ساخته هومن سیدی در سه رشته بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن (ندا جبرئیلی) و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) نامزد دریافت جایزه در قاره آسیا شده بود. «جنگ جهانی سوم» پس از حضور موفق در جشنواره ونیز و کسب دو جایزه بهترین فیلم و بازیگر بخش افق‌ها، در سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، هشتمین دوره جشنواره فیلم جهان آسیا در لس‌آنجلس و جشنواره فیلم استکهلم سوئد نیز حضور موفقی داشت. همچنین در فهرست فیلم‌های جشنواره پالم اسپرینگز ۲۰۲۳ قرار گرفت و اخیرا هم سه جایزه اصلی بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر مرد (محسن تنابنده) را از جشنواره فیلم بلگراد در کشور صربستان دریافت کرد. این فیلم از سی و هفتمین جشنواره فیلم فریبورگ سوییس نیز جایزه ویژه هیات داوران مسابقه اصلی و نیز تقدیرنامه هیات داوران جوان را کسب کرد و اخیرا جایزه بهترین فیلم جشنواره استانبول و جایزه بهترین فیلم و بازیگر مرد نوزدهمین جشنواره فیلم «فانتاسپوآ» برزیل را نیز دریافت کرده است.

اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است

«مارتین اسکورسیزی» در مصاحبه‌ای جدید به مجله «GQ» گفت که استودیوهای بزرگ دیگر از صداهای مولف حمایت نمی‌کنند زیرا ریسک کمتر و بازده بهتر را در عرضه سری فیلم‌ها به بازار می‌بینند. به گزارش هالیوود ریپورتر، این کارگردان کهنه‌کار که با ساخت فیلم‌های موفق در گیشه چون «راننده تاکسی» و «خیابان‌های پائین شهر» نقشی پیشتازانه در صنعت سینما داشته حالا از تاثیر فیلم‌های پرهزینه و سریالی بر سینما خشنود نیست و در مصاحبه‌ای که پیش از اکران جدیدترین فیلمش «قاتلان ماه کامل» انجام داده به مجله «GQ» می‌گوید: «خب، صنعت سینما به پایان راه رسیده است. به عبارت دیگر، صنعتی که من بخشی از آن بودم و تقریباً در مورد ۵۰ سال پیش صحبت می‌کنیم. مثل این است که در سال ۱۹۷۰ به کسی که فیلم صامت می‌ساخت، بگویی، فکر می‌کنی چه اتفاقی افتاده است؟». «اسکورسیزی» اضافه کرد که استودیوهای بزرگ، ترجیح می‌دهند فیلم‌های پاپ کورنی (فیلم‌هایی صرفا سرگرم‌کننده بدون پرداختن به مضامین عمیق و هنری) با قابلیت فروش آسان‌تر را که دارای پتانسیل ساخت دنباله‌های بیشتر هستند، بفروشند، آنها دیگر علاقه‌ای به حمایت از صداهای فردی که احساسات شخصی یا افکار شخصی و ایده‌ها و احساسات شخصی خود را با بودجه کلان بیان می‌کنند، ندارند».این کارگردان کهنه کار هالیوود با اشاره به این که فیلم‌های ابرقهرمانی که به شدت به جلوه‌های ویژه وابسته هستند یا آنچه او از آن به عنوان «محتوای ساخته‌شده» یاد می‌کند، دیگر بازنمای سینما نیستند، عنوان کرد: «تقریباً مانند این است که هوش مصنوعی یک فیلم بسازد. این بدان معنا نیست که شما کارگردانان فوق‌العاده و افراد ماهر در جلوه‌های ویژه ندارید که کارهای هنری زیبایی انجام می‌دهند. اما این یعنی چه؟ این فیلم‌ها چه چیزی به شما می‌دهد؟ جدا از نوعی به کمال رساندن چیزی و سپس حذف آن از ذهن و کل بدنتان، پس چه چیزی به شما می دهد؟» فیلم جدید «قاتلان ماه کامل» از تاریخ ۲۰ اکتبر اکران عمومی می‌شود. ساخته «مارتین اسکورسیزی» که نخستین نمایش جهانی خود را در بخش خارج از مسابقه هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد، برگرفته از کتاب پرفروش غیرداستانی نوشته «دیوید گرن» با همین عنوان و فیلم‌نامه‌ای از اسکورسیزی و اریک راث ساخته شده است و روایتگر داستان قتل چندین نفر در منطقه نفت‌خیز اوسیج در اوکلاهاما در دهه ۱۹۲۰ است.

بیشتربخوانید:

ناگفته هایی از سینما دهه 60 تا کنون

 

 

 

فلسطین مستندی درباره زنان را به اسکار فرستاد

 مستند «خداحافظ طبریه» ساخته «لینا سوآلم» به عنوان نماینده رسمی سینمای فلسطین در جوایز اسکار ۲۰۲۴ معرفی شد.به گزارش اسکرین، در این فیلم «هیام عباس» کارگردان و بازیگر مطرخ فلسطینی در فیلم دخترش «لینا سوآلم» مقابل دوربین رفته که روایتگر زندگی چهار نسل از زنان فلسطینی است.مستند «خاداحافظ طبریه» در نخستین نمایش جهانی خود در بخش جنبی جشنواره ونیز به روی پرده رفت و پس از آن در جشنواره‌های تورنتو و شیکاگو نیز نمایش داده شد و به زودی در جشنواره مستند لایپزیگ و جشنواره لندن نیز به نمایش در آمد.بر اساس جدیدترین قوانین اسکار، فیلم‌ها برای داشتن شرایط رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل هفت روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت فروشی داشته باشند.برای اینکه فیلم‌ها راحت‌تر الزامات آکادمی را برآورده کنند، آکادمی اجازه واجد شرایط شدن فیلم‌ها با اکران در خارج از کشور مبدا (کشور معرفی کننده) را نیز می‌دهد، مشروط بر اینکه فیلم در خارج از ایالات متحده و قلمروهای آن برای حداقل هفت روز متوالی در یک سینمای تجاری همراه با بلیت فروشی اکران شود.دوره گذشته در ابتدا ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رای‌گیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.

 

آرش میراحمدی در خانه ابدی‌اش آرام گرفت

مراسم تشییع و خاکسپاری آرش میراحمدی با حضور هنرمندان کشورمان و دوستداران و خانواده آن مرحوم برگزار شد.سعید آقاخانی، حمید لولایی، مرجانه گلچین، نادر سلیمانی، پژمان بازغی، عباس جمشیدی‌فر، عزت‌الله رمضانی‌فر، سیروس میمنت، داریوش فرضیایی، نعیمه نظام دوست، مهوش وقاری، مجید شهریاری، زهرا سعیدی، مجید یاسر، شهاب عباسی، ابراهیم شفیعی، امیر غفارمنش و ... از جمله بازیگرانی بودند که در مراسم خاکسپاری آرش میراحمدی شرکت کردند.آرش میراحمدی، بازیگر برنامه‌های طنز تلویزیون سه شنبه، ۲۸ شهریور ماه در بیمارستان درگذشت.وی که با بیماری سرطان پانکراس مبارزه می‌کرد در پی یک عارضه جدی کبدی در بیمارستان بستری و مورد عمل جراحی قرار گرفته بود و مدتی در آی سی یو بستری بود.

 

موفقیت دو فیلم ایرانی در هندوستان

فیلم های سینمایی «برای آوا» به تهیه کنندگی فرانک فروتن و کارگردانی محسن سراجی و «نرگسی» به تهیه کنندگی شهاب حسینی و کارگردانی پیام اسکندری به نمایندگی از کشورمان جوایز اصلی بخش بین الملل این رویداد سینمایی را دریافت کردند.در این رویداد سینمایی چندین فیلم از کشورهای آمریکا، فرانسه، بنگلادش، هند، مصر، آرژانتین، امارات متحده عربی، کانادا ، ترکیه و ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.جشنواره بین المللی «شیملا» از جمله رویدادهای سینمایی است که هر ساله در شهر شیملای هند برگزار می شود.این جشنواره با تمرکز بر موضوعات مربوط به جوانان و نوجوانان و در چهار بخش فیلم بلند داخلی فیلم کوتاه داخلی، فیلم بلند بین‌الملل و فیلم کوتاه بین الملل میزبان آثار شرکت کننده از کشورهای مختلف است.طی سال های اخیر نیز آثار تعدادی از سینماگران ایرانی در این رویداد بین المللی شرکت کرده و موفق به دریافت جوایزی هم شده‌اند.نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «شیملا» از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ سپتامبر (۳۱ شهریور تا دوم مهر ماه) در کشور هند برگزار شد.

لهستان فیلم منتقد دولت را از اسکار محروم کرد

کمیته اسکار سینمای لهستان در نهایت تصمیم گرفت فیلم «دهقان‌ها» را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کند و فیلم انتقادی «مرز سبز» ساخته «آگنیشکا هولاند» را نادیده گرفت.به گزارش هالیوود ریپورتر،‌ «دهقانان» یک اقتباس ادبی انیمیشن به کارگردانی «دی کی» و «هیو ولچمن» در حالی به عنوان نماینده لهستان در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۴ برگزیده شد که فیلم تحسین‌شده «مرز سبز» ساخته «آگنیشکا هولاند» فیلمساز نامزد دو جایزه اسکار شانس اصلی معرفی به اسکار بود اما به دلیل موضع سیاسی انتقادی‌اش به دولت لهستان کنار گذاشته شد.این تصمیم که توسط کمیته اسکار لهستان در ورشو اعلام شد، پس از حمله هماهنگ دولت راست افراطی لهستان به فیلم «مرز سبز» اتخاذ شد و وزیر دادگستری و رئیس‌جمهور این کشور این فیلم را محکوم کردند و آن را به دلیل به تصویر کشیدن بحران پناهجویان در مرز لهستان با بلاروس، با «تبلیغات نازی‌ها» مقایسه کردند. «اوا پوشچینسکا» رئیس کمیته اسکار لهستان که تهیه کنندگی آثاری چون فیلم برنده اسکار «آید»، فیلم نامزد اسکار «به کجا می‌روی آیدا؟» و همچنین فیلم «منطقه مورد علاقه» اثر «جاناتان گلیزر» را بر عهده داشته گفت که مذاکرات کمیته اسکار امسال سخت و داغ بود و تصمیم نهایی با رای ۴ به ۲ انجام شد، اگرچه او اشاره‌ای به فیلم «مرز سبز» نکرد.اما از سوی دیگر فیلم «مرز سبز» که در جشنواره ونیز ۲۰۲۳ جایزه ویژه هیات داوران را برای «آگنیشکا هولاند» به ارمغان آورد، وضعیت اسفناک مهاجران از شمال آفریقا و خاورمیانه را به تصویر می‌کشد که فریفته تبلیغاتی شده‌اند که وعده عبور آسان به اتحادیه اروپا از طریق مرز بلاروس و لهستان را می‌دهند. این مهاجران بازیچه دولت لهستان می‌شوند و در جنگل‌های باتلاقی و خطرناک میان لهستان و بلاروس، با گرسنگی رها می‌شوند.

 

برچسب ها: سینمای ایران، اسکار، فیلم جنگ جهانی سوم تعداد بازديد: 91 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز