تحریریه زندگی آنلاین : مهدی هاشمی بازیگر پیشکسوت سینما برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «دو فیلم با یک بلیت» در نهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۹، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «فیلمهای آقا یوسف» و «آلزایمر» بیست ونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹، برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «ضدگلوله» ششمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در سال ۱۳۹۱ بوده است.
آغاز راه بازیگری
در دانشکده هنرهای زیبا رشته هنرهای نمایشی قبول شدم و در آنجا با داریوش فرهنگ آشنا شدم؛ مردی از جنوب که از آبادان آمده بود و من مردی که از شمال آمده بودم. این برخورد برای من سازنده بود و همیشه از او تشکر میکنم و دائم به او میگویم خوب شد که با او آشنا شدم.
بیشتربخوانید:
نوشتار الناز شاکردوست برای منتقدان و جشن شان
اهمیت و جایگاه بازیگر در ساخت فیلم
بازیگر حضورش مهمتر از همهچیز است و مخصوصاً حضور مقابل کارگردان زیرا در یک فیلم یا تئاتر، کارگردان است که همه موارد را میداند و ما هم روبروی کارگردان میایستیم تا ببینیم از ما چه چیزی میخواهد. بخش زیادی از حضور ما مقابل کارگردان به دلیل شباهت نقش است. یادم میآید زمانی که نقش دکتر قریب را بازی کردم در وسطهای کار نمیدانستم من دکتر قریب هستم و یا او شبیه من است. سلیقه، نظر، زندگی، رفتار و کردار دکتر قریب برای باورپذیری نقش مهم بود و من تلاش کردم تا بتوانم در این نقش به او خیلی نزدیک باشم. دکتر رفیعی در ساختهشدن من تأثیر زیادی داشت. نمایشی با او کارکردیم که من نقش ناصرالدینشاه جوان را بازی میکردم. برای این نقش دکتر رفیعی یک سال با بدن و بیان ما کار کرد.
جوایز جشنواره فیلم فجرهاشمی
علت اینکه برای «دو فیلم با یک بلیت» جایزه گرفتم این بود که در آن سال در جشنواره فیلم فجر دوستان من در هیئتداوران بودند؛ رخشان بنی اعتماد، علیرضا شجاع نوری و ...که نسبت به من لطف داشتند. جالب است که بیست سال بعد برای فیلمهای «آلزایمر» و «آقایوسف» هم به من جایزه دادند که بهطور اتفاقی داوران در آن دوره جشنواره فیلم فجر هم از دوستان من بودند زندهیاد علی معلم، جهانگیر الماسی که در کوچک جنگلی باهم کار میکردیم و همچنین دوستان دیگر.
چارچوب بازیگری مهدی هاشمی
من بازیگری هستم که برای کارهای جدید بازی قبلیام را از ذهنم پاک میکنم، خودم را از گذشته خالی میکنم و تفکر، سلیقه و نفسم را تا جایی که امکان دارد در اختیار کارگردان جدید قرار میدهم تا بتوانم نقش متفاوتی را ارائه بدهم.
بازیگر به دلیل اینکه زندگی مردم را بازی میکند و برای مردم بازی میکند باید حضور ممتد داشته باشد. آقایان علی نصیریان، زندهیاد محمدعلی کشاورز و زندهیاد عزتالله انتظامی بازیگرهای مهم و ماندگاری هستند زیرا همیشه با مردم بودند و مثل مردم بودند و همه عواطف، احساسات و نگاه ایرانی از نگاه این بزرگان عبور کرد و نقشها پیدا شدند و متأسفانه تعداد این نوع بازیگرها کم است. یکبار از یک دوست طنازی بنام عزیز ساعتی فیلمبردار باسابقه سینما سؤال کردم ما چندین دهه باهم کارکردیم نظرت درباره من چیست و او در پاسخ به من گفت در این اوضاع فعلی که هرلحظه ممکن است زندگی هنری هر هنرمندی قطع شود، تو از اینکه خودت را تا به اینجا کشاندی و توانستی با کارگردانهای خوب کار کنی خوشحال باش.
بیشتربخوانید:
درخشش آتابای
ایفای نقش در فیلمهای طنز
من از یک حدی بیشتر خجالت میکشم بازی کنم و همیشه به کارگردانها میگویم که تا چه حدی میتوانم در نقش طنز بازی کنم و از آن بیشتر باید سراغ جری لوئیس بروند. وی در پایان بابیان اینکه خیلی طرفدار شادی است و معتقد است که خداوند انسان را برای شادی آفریده است، بیان داشت: جوانها باید در دردناکترین فضاها، روزنهای به سمت روشنی و پاکیزگی پیدا کنند و به سمت آن بروند و این کار میتواند با ورزش، با خواندن شعرهای تعالی دهنده باشد زیرا ما بزرگانی مثل حافظ، سعدی، مولانا و ... داریم که برای همه ما اهمیت زیادی دارند.