Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:02

1
اردیبهشت
طرز تهیه‌ی دیگچه مشهدی؛ ساده و دورنگ

طرز تهیه‌ی دیگچه مشهدی؛ ساده و دورنگ

دیگچه مشهدی از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین دسر‌های ایرانی با ریشه مشهدی است. این دسر خوشمزه که معمولا مثل شله مشهدی در ماه‌های رمضان و محرم و صفر پای ثابت نذری‌ها و وعده سحری و افطاری است.

 دیگچه مشهدی از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین دسر‌های ایرانی با ریشه مشهدی است. این دسر خوشمزه که معمولا مثل شله مشهدی در ماه‌های رمضان و محرم و صفر پای ثابت نذری‌ها و وعده سحری و افطاری است، در سایر ایام سال هم برای مناسبت‌های مختلف و نیز دسر مهمانی طرفداران خودش را دارد. دیگچه مشهدی یک دسر مقوی با پایه برنج است که هم با زعفران به صورت تک رنگ تهیه می‌شود و هم به صورت دو رنگ و سه رنگ. طرز تهیه دیگچه مشهدی و نکات مهم دیگچه مشهدی ساده و دو رنگ خوشمزه را در این مطلب بخوانید.

 

مواد لازم برای ۶ نفر

  • برنج نیم دانه ایرانی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر: ۲ کیلوگرم
  • شکر: ۱ و ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خامه صبحانه: ½ از یک بسته
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
  • هل: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه‌ی دیگچه مشهدی؛ ساده و دو رنگ

طرز تهیه

مرحله اول

طرز تهیه دیگچه مشهدی در واقع به نوعی شبیه شیربرنج است با این تفاوت که غلظت دیگچه از شیربرنج بیشتر است. برخی به دیگچه زعفران هم استفاده می‌کنند یا آن را به صورت دو رنگ زعفرانی و سفید درست می‌کنند که در مجموع سلیقه‌ای است. برای درست کردن دیگچه مشهدی ابتدا برنج را به مدت ۲ الی سه ساعت خیس کنید. سپس برنج را با ۲ یا سه لیوان آب و بدون روغن و نمک بپزید.

آب برنج کاملا باید کشیده شود پس درب قابلمه را باز بگذارید. سپس نیمی از شیر را به برنج پخته شده اضافه کنید و باز هم اجازه دهید برنج با شیر خوب بپزد و شیر کاملا به خورد برنج برود. برنج باید کاملا شفته شود. وقتی شیر کاملا به خورد برنج رفت باقی مانده شیر را هم اضافه کنید و صبر کنید شیر به خورد برنج برود. هر چه مقدار شیر بیشتر باشد بهتر است، چون در پایان بافت دیگچه ژله‌ای و لرزان می‌شود.

مرحله دوم

حالا شکر را اضافه کنید و حسابی برنج هم بزنید تا روی شعله ملایم گاز شکر با برنج مخلوط شود. حالا زعفران، هل و گلاب را هم اضافه کنید و دوباره هم بزنید. زعفران باید غلیظ باشد. اگر عطر گلاب را هم نمی‌پسندید می‌توانید آن را حذف کنید. مرحله آخر نوبت اضافه کردن کره و خامه است. باز هم برنج را داخل قابلمه هم بزنید تا کره و خامه به خوردش بروند. در این مدت مدام دیگچه را هم بزنید که ته نگیزد. مقدار سفتی یا شلی دیگچه سلیقه‌ای است، ولی وقتی دیگچه به غلظتی شبیه شیربرنج رسید، روی شعله بسیار ملایم گاز به مدت ۳۰ دقیقه دیگچه را دم کنید.

مرحله سوم

بعد از پخت دیگچه در یک سینی متوسط یا یک ظرف مناسب با عمق مناسب مواد را بریزید و به مدت ۱۲ ساعت (شب تا صبح) در دمای اتاق نگهدارید تا دیگچه خنک شود و خودش را بگیرد. بعد از خنک شدن دیگچه آن را با یک چاقوی تیز برش بزنید و در صورت تمایل روی آن را با دارچین، پودر نارگیل، مغز پسته، گل محمدی، مغز بادام و … تزیین و سرو کنید. یک روش دیگر هم این است که دیگچه را بعد از دم کشیدن در قالب یا کاسه‌های کوچک بریزید و اجازه دهید در همان قالب یا پیاله سرد شود. قبل از ریختن دیگچه کف قالب را چرب کنید.

طرز تهیه دیگچه مشهدی دو رنگ

طرز تهیه‌ی دیگچه مشهدی؛ ساده و دو رنگ

در طرز تهیه دیگچه مشهدی دو رنگ باید دیگچه را قبل از اضافه کردن زعفران در دو قابلمه جداگانه نصف کنید، روی نیمی زعفران بریزید و نیمی دیگر را سفید نگه دارید. بعد از آماده شدن به صورت دلخواه دو رنگ را در قالب یا پیاله بریزید. یک روش دیگر هم این است که هر دو رنگ را در یک قابلمه دم کنید. مقداری از مواد دیگچه را جدا کنید و با زعفران مخلوط کنید و دوباره روی باقی‌مانده دیگچه در قابلمه بریزید و آن را دم کنید.

منبع :مجله افق‌کوروش

برچسب ها: دیگچه، دیگچه مشهدی، طرز تهیه دیگچه مشهدی، دیگچه دو رنگ، دسر مشهدی تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز