Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 07:45

23
فروردین
طرز تهیه رولت خاگینه خرما ؛ یک دسر مقوی و خوشمزه

طرز تهیه رولت خاگینه خرما ؛ یک دسر مقوی و خوشمزه

از بین خانگینه‌های شیرین یکی از رایج‌ترین و مقوی‌ترین انواع آن خاگینه خرما است که اصالت آن را به شهر زنجان نسبت داده اند و در سایر مناطق نیز آن را تهیه می‌کند.

خاگینه دسر یا غذایی است سنتی و ایرانی که روش تهیه آن شباهت بسیار به پن کیک دارد و در مناطق ترک زبان تهیه آن بسیار رواج دارد و به آن قیقاناخ می‌گویند که قیقاناخ یا خاگینه تبریز بسیار مشهور است. اما این دسر یا غذا را در سایر نواحی ایران نیز به روش‌های متعدد و با مواد مختلف تهیه می‌کنند. پایه اصلی خاگینه را تخم مرغ (خاگ) و آرد تشکیل می‌دهد و خوراکی‌ای است بسیار مقوی و انرژی زا. خاگینه را می‌توان هم به صورت شیرین به عنوان دسر تهیه کرد مانند خاگینه با شیره، خاگینه با عسل، خاگینه خرما و.. و هم بدون شکر به عنوان غذا مانند خاگینه نعناع، خاگینه سبزیجات و …

دسر خاگینه خرما

از بین خانگینه‌های شیرین یکی از رایج‌ترین و مقوی‌ترین انواع آن خاگینه خرما است که اصالت آن را به شهر زنجان نسبت داده اند و در سایر مناطق نیز آن را تهیه می‌کند. طبق گفته‌ها مردم زنجان خاگینه خرما را تنها یکبار در سال آن هم در شب یلدا درست و سرو می‌کنند و در واقع آن را غذایی زمستانی می‌دانند و دلیل آن شاید طبع گرم این غذاست که می‌تواند انرژی بسیاری وارد بدن کند.

خاگینه با خرما در سایر شهر‌ها نیز تهیه می‌شود و آن را به شکل مختلف می‌توان تهیه کرد. رولت خاگینه خرما، خاگینه‌ی خرما قالبی، خاگینه خرما و گردو نمونه‌هایی از این نوع دسر خوب و مقوی است که حتی در مجالس نیز می‌توان آن را سرو کرد و برای داشتن خاگینه خرما مجلسی می‌توان با کمی ابتکار روش‌های سرو متنوع برای آن در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه لگیمات + شیرینی خوشمزه و پرطرفدار عربی

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی خانگی

مواد لازم برای رولت خاگینه خرما
تخم مرغ درشت ۴ عدد
خرما بدون هسته و پوست ۴۰۰ گرم
آرد ۴۵ گرم
ماست ۵۰ گرم
پودر گردو ۱۰۰ گرم
روغن مایع ۲ قاشق سوپخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین ۱ قاشق پایخوری
وانیل ۱/۸ قاشق چایخوری
مواد شربت
آب ۱ پیمانه
شکر ۴۰۰ گرم
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم شده ۱ قاشق غذاخوری

 

رولت خاگینه خرما یک دسر مقوی و خوشمزه +طرز تهیهیشتر بخوانید:

طرز تهیه‌ی حلوای خرما مجلسی؛ با شیر و بدون شیر

 

طرز تهیه رولت خاگینه خرما


مرحله اول:

برای شروع کار خرمای بدون هسته و پوست را به خوبی با چنگال له کنید (می توانید با استفاده از میکسر یا چرخ گوشت این کار را انجام دهید). خرمای له شده را با هل، دارچین و پودر گردو و روغن مایع مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

تخم مرغ‌ها را همراه وانیل با همزن برقی بزنید تا به خوبی روان شود. ماست و بیکینگ را در طرفی مخلوط کنید تا زمانی که حجم ماست دو برابر شود، آن را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.

مرحله سوم:

آرد الک شده را در دو یا سه مرحله به مخلوط ماست و تخم مرغ اضافه کنید تا زمانی که یکدست شود (اگر نیاز بود مایه را از صافی رد کنید.)

مرحله چهارم:

مایه خاگینه خرما را در تابه‌ای نچسب ترجیحا به ابعاد (۲۵ در ۳۰) که کمی چرب کرده اید بریزید و آن را روی شعله به مدت پانزده تا بیست دقیقه قرار دهید تا مایه به خوبی بسته شود.

مرحله پنجم:

خاگینه که آماده شد اجازه دهید کمی حرارت آن کم شود (سرد منظور نیست) بعد مایه خرمایی را به وسیله قاشق یا لیسک رو خاگینه پخش کنید و به آرامی از یک طرف، خاگینه را رول کنید (رولت را کاملا محکم و منسجم بپیچید.) شربت آماده شده را نیز روی دسرتان بریزید و در یخچال قرار دهید و خوب که خودش را گرفت سرو کنید.

طرز تهیه شربت

شکر وآب را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید و شکر کاملا حل شود زعفران دم شده را اضافه کنید؛ یکی دو جوش که خورد شعله را خاموش کنید و گلاب را بیافزایید.

شربت را به صورت ولرم روی خاگینه بریزید (شربت داغ نباشد، چون باعث خمیر شدن رولت خاگینه می‌شود.)

رولت خاگینه خرما یک دسر مقوی و خوشمزه +طرز تهیه


نکات کلیدی تهیه خاگینه خرما:

– می‌توانید خاگینه خرما در فر هم تهیه کنید. در این صورت فر را به مدت دقیقه با دمای ۱۸۰ گرم کنید و بعد تابه یا قالب را در فر به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

-به جای گردو از هر مغز خوراکی دیگر که مایل هستید می‌توانید استفاده کنید و یا حتی می‌توان گردو را حذف کرد.

– اگر برای مناسبت یا میهمانی خاص خاگینه خرما را تهیه می‌کنید و همان روز قصد سرو ندارید بهتر این است رولت خاگینه را در ظرف در بسته بدون شربت نگهداری کنید و مدتی پیش از سرو شربت را روی آن بریزید.

– اگر مایلید کیک خاگینه داشته باشید مقداری از مایه خاگینه را در تابه بریزید و روی آن از مایه خرما بریزید و آرام پخش کنید و دوباره روی آن مایه خاگینه بریزید و بعد اجازه دهید بپزید. به همین ترتیب خاگینه در قالب مافین هم می‌توان تهیه کرد.

 

منبع: ایران کوک

برچسب ها: خاگینه، رولت خاگینه و خرما، طرز تهیه رولت خاگینه و خرما، خاگینه مجلسی، خاگینه قالبی تعداد بازديد: 566 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز