Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:31

15
فروردین
سمنو

سمنو

طرز تهیه سمنو

سمنو

 

مواد لازم:

 

 

گندم برای جوانه زدن (گندم مرغی)................1 كیلوگرم

آب............................................................به مقدار لازم

آرد جوانه گندم یا آرد سنگك...........................3 كیلوگرم

بادام با پوست.............................................250 گرم

خلال پسته و بادام برای تزئین .......................100 گرم

 

 

ابتدا گندم را كه به گندم مرغی معروف است، تمیز كنید و بشوئید. سپس آن را بخیسانید، آب آن را روزی 3 تا 4 بار عوض كنید، تا 2 روز، در دانه‌های گندم جوانه كوچكی در حد 1 میلی‌متر ایجاد ‌شود، حالا آنها را درون پارچه‌ای قرار دهید، و رویش را بپوشانید. در آبكش بگذارید روزی 3 تا 4 مرتبه روی آن را كاملاً مرطوب كنید (حتماً زیر آبكش ظرفی قرار دهید تا آب اضافی خارج شود) پس از 2 تا 3 روز در صورت مناسب بودن هوا، گندم‌ها جوانه‌ای به اندازه 1 بند انگشت می‌زنند، اینك آنها را از چرخ گوشت رد كنید و در ظرف بزرگی كه در آن آب ریخته‌اید شناور كنید سپس در صافی بریزید و شیره‌ی آن را كاملاً جدا سازید، این كار را می‌توانید 2 تا 3 بار تكرار كنید، اكنون آرد را در شیرابه گندم كاملاً حل كنید، شیرابه را در قابلمه‌ی بزرگی بریزید و روی حرارت قرار دهید. ابتدا مرتب هم بزنید (غلظت آن باید مانند دوغ باشد) لحظه‌ای همزدن نباید متوقف شود.

هر بار كه سمنو سفت شد، مجدداً با آب سرد آن را رقیق كنید و به عمل پخت ادامه دهید. این كار معمولاً تا 5 مرتبه باید انجام شود چون هرچقدر تكرارو پخت را ادامه دهید سمنو شیرین و خوشرنگ‌تر می‌شود، در نهایت حدوداً 15 تا 17 ساعت زمان می‌برد سمنو سفت می‌شود كه در این حال حرارت بایدكاملاً ملایم باشد آن را دم كنید، مدت زمان دم كردن حدود 5 ساعت می‌باشد. پس از آن سمنو را در ظرف بكشید و رویش را با پسته و بادام تزئین كنید.

یادآوری: بادام نامبرده را در مرحله اول كه سمنو سفت می‌شود اضافه كنید این كار مانع ته گرفتن سمنو می‌شود.

 

 

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، سمنو تعداد بازديد: 563 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز