Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:14

5
آذر
سفر قهوه به دور دنيا

سفر قهوه به دور دنيا

سفر قهوه به دور دنيا

قهوه، اولین بار در شرق آفریقا، جائی كه امروزه به نام اتیوپی می‌شناسیم، یافت شد. یك افسانه‌ی معروف، به چوپانی به نام كالدی اشاره دارد كه مشاهد كرد، وقتی بزهایش میوه‌ی یك گیاه را می‌خوردند، بسیار با نشاط می‌شدند. او كه از این پدیده متعجب شده بود، خود نیز از همین میوه‌ها خورد و دریافت كه این میوه‌ها انرژی مضاعفی به او دادند. خبر این میوه‌ی پرانرژی، در تمام منطقه پیچید.

وقتی راهِبان خبر این میوه‌ی حیرت‌انگیز را شنیدند، آن را خشك كردند تا بتوانند آن را به صومعه‌های دورتر حمل نمایند. سپس آن را در آب می‌خیساندند و میوه‌اش  را می‌خوردند و برای این‌كه بتوانند بیش‌تر بیدار بمانند و به عبادت بپردازند، آبش را می‌نوشیدند.

قهوه، آفریقا را ترك می‌كند

میوه‌ی قهوه‌، از اتیوپی به شبه جزیره‌ی عربستان رفت و در آن‌جا، اولین بار در یمن كاشته شد. قهوه از آن‌جا به تركیه رفت و در تركیه بود كه اولین بار دانه‌هایش را روی آتش بو دادند. آن دانه‌های بو داده‌ی قهوه را شكستند و در آب جوشاندند تا نمونه‌ی قهوه‌ای را كه ما امروزه از نوشیدنش لذت می‌بریم، به دست آورند.

قهوه، به اروپا می‌رود.

قهوه را، اولین بار بازرگانان ونیزی به قاره‌ی اروپا بردند. این نوشیدنی جدید، در اروپا تحت انتقاد شدید كلیسای كاتولیك قرار گرفت. بسیاری از مردم، فكر می‌كردند كه ممكن است پاپ، قهوه را یك نوشیدنی شیطانی معرفی كند و نوشیدن آن را ممنوع اعلام نماید. ولی با تعجب بسیار، مشاهده كردند پاپ - كه خود قبلاً هم قهوه می‌نوشیده است آن را تبرك كرد و به عنوان یك نوشیدنی مسیحی معرفی نمود.

قهوه‌خانه‌ها، به سرعت در تمام اروپا دایر شد و به مراكزی برای تجمع روشنفكران تبدیل گردید. بسیاری از اندیشمندان اروپا، برای افزایش قدرت تفكر و خلاقیت، از این نوشیدنی استفاده می‌كنند.

قهوه، به آمریكا سفر می‌كند

در سال 1700 قهوه را، یك افسر پیاده‌نظام فرانسوی به آمریكا برد. این افسر، یك گیاه كوچك قهوه را با خود به آمریكا برد و در تمام طول مسافرت طولانی‌اش در آتلانتیك، از آن مراقبت كرد. این گیاه، در جزایر كارائیب مارتینیك كاشته شد و خاستگاه 19 میلیون درخت در 50 سال آینده گشت و از همان آغاز كوچك بود كه قهوه، راه خود را به مناطق گرمسیری آمریكای جنوبی و مركزی باز كرد. در آن زمان، كنگره‌ی آمریكا، در اعتراض به مالیات بیش از حدی كه پادشاهی انگلیس به چای بسته بود، قهوه را نوشیدنی ملی آمریكا اعلام كرد.

اسپرسو

اسپرسو، یك روش جدید برای آماده كردن قهوه است كه در سال 1822، با اختراع ماشین اسپرسو در فرانسه ابداع شد. ایتالیائی‌ها این، ماشین شگفت‌انگیز را كامل كردند و اولین كسانی بودند كه آن را به تولید رساندند. اسپرسو، چنان با زندگی و فرهنگ ایتالیائی درآمیخته است كه در حال حاضر 200000 بار اسپرسو در ایتالیا وجود دارد.

قهوه در قرن 21

امروزه، قهوه یك صنعت جهانی عظیم است كه بیش از 20 میلیون نفر در آن مشغول به كارند. این كالا، از نظر ارزش دلاری مبادلات تجاری جهانی، پس از نفت مقام دوم را دارد. با مصرف بیش از 400 بیلیون فنجان قهوه در سال، قهوه رایج‌ترین نوشیدنی جهان است. فقط تصور كنید كه در برزیل به تنهائی بیش از 5 میلیون نفر برای كاشت و برداشت 3 بیلیون درخت قهوه استخدام شده‌اند.

فروش قهوه‌ی ممتاز در ایالات متحده‌ی آمریكا، به چندین بیلیون دلار در سال رسیده است و همه ساله، به طور چشمگیری در حال افزایش است.

 

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، سفر قهوه به دور دنيا تعداد بازديد: 549 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز