Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:33

13
آبان
نان با خمير ترش

نان با خمير ترش

طرز تهیه نان با خمير ترش

نان با خمير ترش

 

 

 

مواد لازم برای تهیه 1 قرص نان

 

آرد  ........................................350 گرم     1200 كیلوكالری

نمك ......................................یك‌دوم قاشق چایخوری     0 كیلوكالری

خمیرترش................................250 میلی‌لیتر     55 كیلوكالری

آب ولرم ..................................120 میلی‌لیتر    0 كیلوكالری

 

 

مواد لازم برای تهیه 750 میلی‌لیتر خمیر ترش (استارتر):

 

مایه‌خمیر ....................................    1 قاشق چایخوری     0 كیلوكالری

آب ولرم .........................................175 میلی‌لیتر (سه‌چهارم پیمانه)    0 كیلوكالری

آرد ...............................................50 گرم    170 كیلوكالری

 

 

     روش تهیه

ابتدا خمیرترش (استارتر) را فراهم كنید. آن‌گاه آرد و نمك را در كاسه بزرگی الك كنید و در مركز آن حفره‌ای ایجاد نمائید. خمیرترش و آب را در آن بریزید و مواد را با قاشق چوبی از مركز هم بزنید، به گونه‌ای كه هنگام هم زدن، هر بار مقدار بیشتری آرد با آب مخلوط شود و خمیر مناسبی به دست آید.

سپس خمیر را روی سطح آرد پاشیده ورز دهید تا صاف و یكدست شود. برای این كار از كف دست‌تان كمك بگیرید. حالا خمیر را در كاسه‌ی تمیزی قرار دهید، رویش را بپوشانید و حدود 2ساعت در جای گرم نگه دارید تا حجمش دو برابر شود. اكنون با فشار دست هوای داخل خمیر را بگیرید، قدری آن را ورز دهید و در قالب چربكرده‌ی لوف به اندازه‌ی 10×20 سانتیمتر بگذارید، روی خمیر را با نایلون محافظ بپوشانید و حدود 5/1 ساعت در جای گرم نگه دارید تا حجمش دو برابر شود.

آن‌گاه روی خمیر آرد بپاشید و برش‌هائی به عمق 3 میلیمتر رویش ایجاد كنید، قالب را در فر گرم كرده با دمای 220 درجه‌ی سانتیگراد، بگذارید و به مدت تقریبی 15 دقیقه نان را بپزید. دمای فر را به 190 درجه‌ی سانتیگراد كاهش دهید و در حدود 30 دقیقه‌ی دیگر یا تا زمانی كه با ضربه زدن به ته نان، صدای تو خالی بودن آن را احساس كنید، بپزید.

 

     روش تهیه‌ی خمیر ترش (استارتر)

پودر مایه‌خمیر و آب ولرم را با هم مخلوط كنید، رویش را بپوشانید و 15 دقیقه كنار بگذارید تا مایه‌خمیر فعال شود. آن‌گاه آرد را به آن بیفزائید و مخلوط كنید تا مایه‌ی صاف و یكدستی به دست آید. سپس رویش را بپوشانید و دست‌كم 24 ساعت یا 2-4 روز قبل از مصرف، در جای گرم نگه دارید تا به اصطلاح ور بیاید و تخمیر شود.

یادآوری: می‌توانید باقیمانده‌ی خمیر ترش (استارتر) را به مدت یك هفته در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف، به دمای محیط برسانید.

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، نان با خمير ترش تعداد بازديد: 669 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز