Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 21:21

21
آذر
خوراك‌های رژيمی ويژه هموروئيد

خوراك‌های رژيمی ويژه هموروئيد

طرز تهیه خوراك‌های رژيمی ويژه هموروئيد

خوراك‌های رژيمی ويژه هموروئيد

 

 

همورئید

 

هموروئید (بواسیر) همان متورم شدن رگ‌ها در ناحیه مقعد و راست‌روده می‌باشد. هموروئید معمولاً بر اثر فشار بیش از حد بر روی رگ‌های ناحیه مقعد به هنگام زایمان و یا در دوران بارداری و یا در اثر عدم فعالیت فیزیكی رخ می‌دهد. هموروئید معمولاً بیماری خطرناكی نمی‌باشد، اما می‌تواند سبب خارش، خونریزی و احساس ناراحتی در افراد شود. در صورت شدید بودن، می‌توان عمل جراحی نمود، البته احتمال برگشت مجدد این بیماری در افراد وجود دارد. داشتن ورزش مرتب و منظم و همچنین رژیم غذایی خاص و سالم از عوامل مؤثر در پیشگیری و درمان هموروئید می‌باشند.

 

از خوردن مواد غذایی محرك اجتناب كنید:

 

اگر از افرادی هستید كه دچار هموروئید می‌باشید سعی كنید از مصرف موادی مانند مركبات، غذاهای بسیار تند، گوجه‌فرنگی و قهوه خودداری نمایید، زیرا این نوع مواد غذایی و تركیبات موجود در آنها سبب تشدید بیماری هموروئید می‌شوند.

 

داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر:

 

فیبر موجود در دانه تخم كتان (بَزرَك) در جلوگیری از یبوست و هموروئید مؤثر است. اصولاً موادغذایی كه منشأ گیاهی دارند دارای فیبر می‌باشند و از آنجایی كه آنزیم‌های بدن نمی‌توانند فیبر را هضم نمایند، لذا فیبر موجود در مواد غذایی جذب جریان خون نمی‌شود و تبدیل به انرژی نمی‌گردد. اساساً فیبرها را به دو نوع تقسیم‌بندی می‌كنند: فیبر قابل حل و فیبر غیرقابل حل. فیبرهای قابل حل، زمانی كه با آب مخلوط می‌شوند به حالت ژل مانند در می‌آیند، در صورتی كه فیبرهای نامحلول در آب حل نمی‌شوند و درون روده، دست‌نخورده باقی می‌مانند. فیبرهای محلول سبب می‌شوند كه دفع مدفوع از بدن راحت‌تر صورت گیرد و در نتیجه از بروز یبوست جلوگیری می‌كنند. این امر به نوبه خود از بروز هموروئید پیشگیری كرده و در صورت ابتلا به هموروئید از تشدید آن جلوگیری می‌كند. برای جلوگیری از نفخ و جمع‌شدن گاز در معده، سعی كنید فیبر را بتدریج به رژیم غذایی خود اضافه كنید و مسأله مهم دیگر این است كه با مصرف مواد غذایی فیبردار حتماً آب فراوان و كافی نیز بنوشید، زیرا در غیر این صورت فیبر اثر منفی داشته و خود سبب بروز یبوست و هموروئید خواهد شد! منابعی كه دارای فیبر محلول می‌باشند عبارتند از انواع جو (دوسر پرك)، تخم‌كتان، نخود، لوبیا، انواع سیب، هویج و انواع توت.

 

 

مواد غذایی حاوی بیوفلاوونوئید مصرف كنید:

 

بیوفلاوونوئید‌ها یا همان فلاوونوئید‌ها تركیباتی هستند كه بطور طبیعی در گیاهان وجود دارند. رنگ انواع میوه‌ها و سبزیجات در اثر همین تركیبات می‌باشد و از طرفی این تركیبات سبب حفظ گیاهان از میكروب و حشرات می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند.

بیوفلاوونوئید‌ها نه تنها سبب حفظ گیاهان می‌شوند، بلكه انسان را نیز محافظت می‌كنند. برخی تحقیقات حاكی از آن است كه رابطه‌ای میان مصرف فراوان و طولانی‌مدت فلاوونوئیدها و پیشگیری از بروز خارش، خونریزی و سایر علائم ناشی از هموروئید وجود دارد. یكی از اثرات مثبت فلاوونوئیدها توانایی آنها در تقویت و استحكام دیواره و جدار عروق خونی است.

 

سالاد انجیر و آلو

 مواد لازم برای 4 تا 6 نفر:

 

جو دوسر پخته..................................90 گرم     90 كیلوكالری

اسفناج خردكرده .............................120 گرم     30 كیلوكالری

انجیر خردكرده.................................320 گرم     190 كیلوكالری

آلوی خشك....................................100 گرم     230 كیلوكالری

پنیر فتا.........................................150 گرم     370 كیلوكالری

 

مواد لازم برای تهیه‌ سس خردل و عسل:

سركه سیب ..........................60 میلی‌لیتر    8 كیلوكالری

روغن زیتون............................2 قاشق سوپخوری     270 كیلوكالری

خردل...................................1 قاشق سوپخوری     20 كیلوكالری

عسل.................................1 قاشق سوپخوری     45 كیلوكالری

 

روش تهیه:

برای تهیه‌ سالاد، جو دوسر، اسفناج، انجیر و آلو خشك خیسانده  و خرد كرده را در ظرف بزرگی با هم مخلوط كنید. تكه‌های پنیر را روی سبزیجات بچینید. سالاد را با سس خردل و عسل میل نمایید.

 

روش تهیه سس:

تمام مواد لازم سس را درون شیشه‌ای بریزید. یك تكه یخ درون آن بریزید. در شیشه را ببندید و آن را خوب تكان دهید تا سس یكدستی حاصل شود.

 

اسموتی گلابی

 

 مواد لازم :

گلابی ارگانیك با پوست    3 عدد

یخ     3 قطعه

نعنای خرد كرده    3 قاشق چایخوری

برگ‌های نعنا برای تزئین     به مقدار لازم

 

 

روش تهیه:

 

گلابی‌ها را بشویید و خرد كنید. سپس گلابی، تكه‌های یخ و نعنای خرد كرده را در مخلوط‌كن بریزید تا یكنواخت شود. حالا آن را در لیوان بریزید و با برگ‌های نعنا تزئین كنید. اسموتی را فورا میل نمایید.

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، خوراك‌های رژيمی ويژه هموروئيد تعداد بازديد: 652 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز