Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:42

14
آذر
سوپ و آش ضد سرماخوردگی در فصل سرد + طرز تهیه

سوپ و آش ضد سرماخوردگی در فصل سرد + طرز تهیه

در مطلب زیر قصد داریم طرز تهیه چند نوع غذای با چغندر را به شما آموزش دهیم.

 سوپ چغندر روسی یا بورچچ با گوشت گاو، کلم، هویج، سیب زمینی، پیاز و چغندر تهیه می‌شود. در صورت تمایل می‌توان شلغم و سایر سبزیجات ریشه ایی را اضافه کرد. برای آموزش طبخ این غذای مقوی با ما همراه باشید.

مواد لازم: برای ۶ وعده برای استاک قلم گاو

۱۳۶۵ گرم قلم با گوشت گاو

۸ فنجان آب سرد

۱ عدد پیاز بزرگ، درشت خرد شده

۱ عدد هویج بزرگ پوست کنده و درشت خرد شده

۱ ساقه کرفس خرد شده

کمی برگ بو، ساقه جعفری، دانه فلفل سیاه برای طعم دار کردن

مواد لازم: برای سوپ

۴۵۵ گرم چغندر پوست کنده

۱/۴ کلم بزرگ خرد شده

۲ عدد سیب زمینی بزرگ (پوست کنده و نازک)

۲ عدد پیاز بزرگ (خرد شده)

۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری شکر

۳ عدد هویج بزرگ پوست کنده

نمک و فلفل به میزان لازم

خامه ترش و کمی شوید تازه خرد شده

برش‌های لیمو برای طعم و مزه

مواد لازم: برای کوفته 

۱/۲ قاشق چایخوری نمک

۱/۲ فنجان شیر

۱ تخم مرغ بزرگ زده شده

۱ فنجان آرد همه منظوره

۲ قاشق چای خوری بیکینگ پودر

۱ قاشق چایخوری رازیانه

فلفل به میزان لازم

بیشتربخوانید:

طرز تهیه سوپ مرغ و سبزیجات ؛ برای روزهای سرد پائیزی

 

 

 

 

طرز برای تهیه آب گوشت گاو:

گوشت گاو و آب را در قابلمه با حرارت متوسط ​​ترکیب کنید. بجوشانید، حرارت را کم کنید و به آرامی بپزید، تا زمانی که دیگر ناخالصی‌ها ظاهر نشود، حدود ۳۰ دقیقه

پیاز، هویج، کرفس، کمی برگ بو، ساقه جعفری، دانه فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید و داخل قابلمه بریزید. گذاشته بجوش بیاید و به مدت ۱ ساعت یا تا زمانی که گوشت از استخوان بیفتد، روی آن آب اضافه کنید و در صورت لزوم آب اضافه کنید.

برگ بو، ساقه جعفری، دانه فلفل سیاه را از سوپ خارج کرده وگوشت گاو را در یک کاسه گذاشته از استخوان جدا کنید و به اندازه لقمه خرد کنید و کنار بگذارید. مواد را از صافی تمیز رد کرده و روی سبزیجات فشار دهید تا بیشترین طعم را بدست آورید. سبزیجات را دور بریزید.

بیشتربخوانید:

سوپ لوبیا

 

 

 

 

طرز تهیه سوپ:

چغندر و هویج را در آب گوشت بریزید و گذاشته تا حدود ۴۵ دقیقه بپزد. آبگوشت را بردارید، بگذارید خنک شود و سپس چغندر را درشت خرد کنید. کنار بگذارید.

در حالی که چغندر و هویج در حال خنک شدن هستند، کلم، پیاز، و سیب زمینی را به آبگوشت اضافه کنید. دوباره جوشانده و ۲۰ دقیقه روی آن را بپوشانید، تا زمانی که نرم شود. چغندر و هویج، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل را اضافه کنید تا مزه دار شود. اگر با بخواهید از کوفته خمیری استفاده کنید در این مرحله اضافه و سرو می‌کنید.

طرز تهیه کوفته کویر:

در یک کاسه کوچک، آرد، بکینگ پودر، نمک و دانه‌های قره قیر را با هم مخلوط کنید. در یک کاسه جداگانه، شیر و تخم مرغ زده شده را با هم مخلوط کنید. به مخلوط آرد اضافه کنید و با چنگال مخلوط کنید تا یک خمیر سفت و چسبناک حاصل شود. با استفاده از یک قاشق غذاخوری یا یک قاشق کوچک کوکی، خمیر را به سوپ در حال جوشیدن اضافه کنید.

روی آن را بپوشانید و اجازه دهید ۵ دقیقه بخارپز شود. کوفته‌ها را برگردانید و ۵ دقیقه دیگر روی آن را بخارپز کنید. گوشت گاو پخته شده را به سوپ اضافه کنید و آن را گرم کنید. در صورت تمایل در یک کاسه گرم با خامه ترش، شوید تازه و یک برش لیمو سرو کنید.

طرز تهیه آش لبو یا چغندر قرمز؛ یک غذای مقوی برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

لبو خواص ضد سرماخوردگی و آنفولانزا دارد و معمولا در فصل زمستان تهیه می‌شود.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه سوپ اسفناج و خامه

 

 

 

مواد لازم: برای ۴ نفر

۱۰۰ گرم رشته آش

۲ عدد چغندر خام یا پخته شده

۳ قاشق غذاخوری نخود

۳ قاشق غذاخوری لوبیا

۳ قاشق غذاخوری عدس

۲ قاشق غذاخوری گشنیز ساطوری خرد شده

۲ قاشق غذاخوری جعفری ساطوری خرد شده

۲ عدد پیاز

۱ قاشق مربا خوری آرد سفید (اختیاری)

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

نعناع داغ به مقدار دلخواه

کشک به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

نخود، لوبیا و عدس را هر کدام به صورت جدا از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ‌شان گرفته شود. بعد هر کدام را به صورت جدا با کمی آب بپزید و در ظرف جدایی قرار دهید. البته می‌توانید همه حبوبات را با هم در قابلمه بریزید و با هم بپزید، ولی اگر به صورت جدا بپزید مطمئن خواهید بود که همه حبوبات کاملا پخته شده‌اند و از طرف دیگر موقع آشپزی وقت‌تان کمتر گرفته می‌شود.

در ظرفی دیگر، لبو‌ها را پوست کنده و با کمی آب بپزید. بعد از اینکه لبو‌ها کاملا پخته و خنک شدند، آن‌ها را به صورت نگینی خرد یا رنده و برای پخت چغندر از زودپز هم استفاده کنید.

در یک قابلمه متوسط حبوبات و لبوی پخته را همراه با آبِ لبو بریزید و اگر حبوبات هنوز خام است، به آن‌ها مقدار بیشتری آب اضافه کرده و اجازه دهید تا پخته شود بگذارید مواد آش به همراه آبِ لبو چندتا قل بخورد تا خوب جا بیفتد. جعفری و گشنیز خرد شده را اضافه کنید. رشته آش را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و طعم هماهنگی پیدا کنند.

طرز تهیه: نعناع داغ

مقداری روغن را در یک شیرجوش دسته‌دار بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود، البته روغن نباید خیلی داغ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث سوختن نعنا و تلخ شدن آن می‌شود.

روغن داغ شد، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید، بلافاصله پودر نعنا خشک را در آن ریخته و فوری از روی حرارت بردارید و بچرخانید علت انتخاب ظرف دسته‌دار همین است که به‌راحتی بتوانید نعنا را در روغن چرخانید. به نسبت مساوی از پونه کوهی و نعنا خشک به روغن اضافه کنید، تا نعنا داغی با عطر و بوی عالی داشته باشید.

در حین پختن آش لبو، نعناع داغ، نمک و فلفل و قره‌قروت را هم اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا آش به خوبی پخته شده و کاملا جا بیفتد، بعد از اینکه قره‌قروت حل شد و آش طعم پیدا کرد، آش شما آماده شده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های آش

آش شما با رشته لعاب نداد یا مقدار لعاب آن کم بود بهتر است کمی آرد سفید به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا لعاب بیندازد.

می‌توانید مقداری کشک سابیده را به آش خود اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید.

آش لبو، هم به صورت ترش و هم به شکل ملس پخته می‌شود و بسته به سلیقه خودتان می‌توانید به میزان دلخواه قره‌قروت یا کشک استفاده کنید.

 

 

برچسب ها: هویج، سبزیجات، سوپ، آش، کرفس، سرماخوردگی، آموزش آشپزی، خامه، لبو، استاک، سوپ لبو، آش چغندر تعداد بازديد: 187 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز