Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 07:55

17
شهریور
چلو افغانی

چلو افغانی

برنج را تميز كنيد با آب ولرم چند دفعه بشوئيد تا آب آن كاملا زلال شود. بعد روي برنج مقداري آب گرم به حدي كه دست را نسوزاند ولي گرمي آن كاملاً محسوس باشد بريزيد. آب بايد تقريبا 4 انگشت تقريبا بالاتر از سطح برنج قرار بگيرد.

مواد لازم برای دو نفر

برنج.......................دو پيمانه

آب روغن.................. نصف فنجان

زيره سبز.................1 قاشق سوپخوري

هل................. 1 قاشق سوپخوري

نمك................ 1 قاشق سوپخوري

آب...............6 فنجان

 

روش‌تهیه

برنج را تميز كنيد با آب ولرم چند دفعه بشوئيد تا آب آن كاملا زلال شود. بعد روي برنج مقداري آب گرم به حدي كه دست را نسوزاند ولي گرمي آن كاملاً محسوس باشد بريزيد. آب بايد تقريبا 4 انگشت تقريبا بالاتر از سطح برنج قرار بگيرد.  نمك را هم اضافه كنيد. بهتر است برنج را بين سه تا بيست و چهار ساعت قبل از پخت خيس نمائيد.  قابلمه مناسبي را آب كرده بگذاريد جوش بيايد. بعد آب نمك را خالي كنيد و برنج را در آب جوش بريزيد و گاهي هم بزنيد تا مغز برنج كمي نرم شود بطوريكه وقتي دانه برنج را در دست له كرديد مغز آن زبر و خشك نباشد. در فاصله جوشيدن برنج گاهي كف آن را بگيريد و در صورت تمايل دو سه قاشق روغن درحين جوشيدن داخل برنج بريزيد بعد برنج را  آبكش كنيد. و مقداري آب روي آن بريزيد تا ليزي و شوري برنج گرفته شود. بعد به نسبت هر يك كيلو گرم برنج دو تا سه قاشق سوپخوري رو غن ته ديگ بريزيد. نصف ليوان آب نيز اضافه كنيد. قابلمه را  روي حرارت بگذاريد تا آب روغن داغ شود. بعد برنج را در قابلمه بريزيد و ادويه هل و زيره را لابه لاي برنج بدهيد. در صورت تمايل اطرافش را بشكل مخروط با لا بياوريد و در قابلمه را دم كني بگذاريد حال صبر كنيد تا برنج دم بكشد.

 بیشتربخوانید:

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی + با مرغ یا گوشت

 

 

 

یادآوری

استفاده از زاج و ماست دلخواه است و ميزان آن بستگي به مقدار برنج دارد كه در اينجا براي يك كيلو برنج ميزان آن ذكر شده است.

گل سرخ را هم مي توان به اين مخلوط اضافه كرد.

منبع : شور و شیرین

برچسب ها: غذای سنتی، زیره، پلو، چلو، طرز تهیه تعداد بازديد: 144 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز