Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:30

10
خرداد
طرز تهیه شیرازی پلو قالبی، غذای شیک و مجلسی

طرز تهیه شیرازی پلو قالبی، غذای شیک و مجلسی

شیرازی پلو یکی از پلوهای خومشزه و محبوب شیرازی است که طعم و ظاهر بی‌نظیری دارد و از ترکیب مرغ پخته و بادمجان سرخ شده با برنج، کره، زعفران و زرشک تهیه می‌شود.

فرارو: شیرازی پلو یکی از پلوهای خومشزه و محبوب شیرازی است که طعم و ظاهر بی‌نظیری دارد و از ترکیب مرغ پخته و بادمجان سرخ شده با برنج، کره، زعفران و زرشک تهیه می‌شود.

 پلو‌های مخلوط در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، مرصع پلو و... از انواع پلو‌های مخلوطی هستند که در مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند. در این میان پلو‌های شیرازی مانند قنبر پلو و کلم پلو شیرازی شهرت و محبوبیت بیشتری دارند.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه شیرازی پلو قالبی، غذای شیک و مجلسی

شیرازی پلو قالبی یکی از همین پلو‌های مخلوط و خوشمزه اصیل شیرازی است که از ترکیب مرغ پخته و بادمجان سرخ شده با برنج، کره، زعفران و زرشک تهیه می‌شود و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد؛ همچنین یک غذای شیک و مجلسی به شمار می‌رود. در ادامه این مطلب طرز تهیه شیرازی پلو قالبی همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

 بیشتربخوانید:

جوجه کباب هاوایی + طرز تهیه

 

 

مواد لازم برای تهیه شیرازی پلو قالبی

برنج: ۴ پیمانه

ران مرغ: ۳ عدد

ماست: ۱ فنجان

زرده تخم مرغ: ۲ عدد

کره: ۱۰۰ گرم

زرشک: ۱ فنجان

بادمجان سرخ کرده: ۲ عدد

زعفران دم کرده: نصف فنجان

آب مرغ: ۱ پیمانه

آبلیمو تازه: ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به مرغ

طرز تهیه شیرازی پلو قالبی، غذای شیک و مجلسی

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه کباب فنلاندی

 

 

نکات مربوط به زعفران

طرز تهیه شیرازی پلو قالبی، غذای شیک و مجلسی

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

نکات مربوط به زرشک

طرز تهیه شیرازی پلو قالبی، غذای شیک و مجلسی

همیشه سعی کنید از زرشک تازه استفاده کنید. زرشک نباید زیاد حرارت ببیند؛ چون رنگ آن عوض می‌شود. اصلأ لازم نیست زرشک به اندازه‌ای روی حرارت بماند تا پف کند. اگر بیش از حد روی حرارت بماند، رنگ پس می‌دهد و تیره می‌شود. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشک را می‌گیرد و در عین حال به براق‌تر شدن آن هم کمک می‌کند؛ بنابراین درصورت تمایل می‌توانید هنگام تفت دادن زرشک کمی شکر به آن اضافه کنید.

نکته مهم دیگر در مورد زرشک نحوه شستن آن است. زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود. برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید. الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید. بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید، می‌بینید که داخل کاسه پر از شن‌ریزه شده است. این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آب باقی مانده داخل کاسه کاملاً تمیز باشد.

بیشتر بخوانید:

بورک مرغ ؛ یک غذای ترکیه ای پر طرفدار

کوکوی مرغ با پنیر موزارلا را حتما امتحان کنید

کوکوی شیرین سبزیجات

 

 

 

نکات مربوط به بادمجان

طرز تهیه شیرازی پلو قالبی، غذای شیک و مجلسی

همان‌طور که می‌دانید بادمجان از سبزیجات مورد علاقه ما ایرانی‌هاست که در بسیاری از غذا‌ها از آن استفاده می‌کنیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بادمجان سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، فیبر، پتاسیم، ضد سرطان و برای قلب هم بسیار مفید است.

هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان‌های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید. حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که کلاهک بادمجان هرچه کشیده‌تر باشد، نشان از شیرین بودن آن است.

طرز تهیه شیرازی پلو قالبی

طرز تهیه شیرازی پلو قالبی، غذای شیک و مجلسی

۱ ـ برای شروع کار ۲ قاشق غذاخوری کره را داخل یک ماهی تابه بریزید و آن را روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید. صبر کنید تا کره ذوب شود؛ سپس دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را داخل کره بریزید. مرغ‌ها را داخل ماهی تابه بچینید و کمی نمک، فلفل و زردچوبه روی آن‌ها بپاشید. نصف آب مرغ و آبلیمو را داخل ماهی تابه بریزید و درب آن را ببندید. حرارت را کم کنید و حدود ۱ ساعت زمان بدهید تا مرغ کم کم بپزد و له شود. بعد از اینکه مرغ پخت، استخوان‌های مرغ را جدا کنید و گوشت مرغ را دوباره داخل همان مواد ماهی تابه بریزید و کنار بگذارید.

۲ ـ بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید. نمک را به اندازه‌ای اضافه کنید که کمی شور‌تر از حد معمول باشد. بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید، حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید.

برای آب‌کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک را به آن اضافه کنید. وقتی آب به جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب درحال جوش بریزید.

حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود. دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. زمانی برنج برای آب‌کش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود؛ ولی هنوز مغز آن سفت باشد.

بعد از اینکه برنج را آب‌کش کردید، اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته شود. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین‌طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون رود تا برنج شور نشود. اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و بیش‌تر قد بکشد. دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید؛ بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

۳ ـ دو پیمانه از برنج آبکش شده را داخل یک کاسه بریزید و زرده‌های تخم مرغ، ماست، دو قاشق غذاخوری آب مرغ و دو قاشق غذاخوری زعفران را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

۴ ـ توی یک قابلمه نچسب یا قالب گرد کمی کره آب شده بریزید؛ سپس مخلوط برنج و تخم مرغ را کف قابلمه یا قالب بریزید و روی آن را صاف کنید. حالا بقیه برنج را داخل قابلمه یا قالب بریزید و بادمجان‌های سرخ شده را همراه با مرغ پخته روی برنج بچینید و کمی زرشک تفت داده شده روی آن بریزید.

۵ ـ در مرحله آخر پخت شیرازی پلو دو قاشق غذاخوری کره را با نصف فنجان آب مرغ مخلوط کنید و روی برنج بریزید. درب قابلمه را دم‌کنی بگذارید و قابلمه را به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید تا شیرازی پلو دم بکشد و آماده شود. اگر از قالب استفاده می‌کنید، حتما روی قالب را با فویل بپوشانید و با چنگال چند سوراخ ریز روی فویل ایجاد کنید؛ سپس قالب را در فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد و به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت قرار بدهید تا شیرازی پلو بپزد. قبل از اینکه شیرازی پلو قالبی را داخل دیس برگردانید، حتما قابلمه یا قالب را چند دقیقه داخل آب سرد بگذراید؛ سپس آن را داخل دیس مخصوص سرو برگردانید و روی شیرازی پلو قالبی را به دلخواه با زرشک تفت داده شده و خلال پسته تزیین کنید، نوش جان.

برچسب ها: ته چین، غذای سنتی، آموزش آشپزی، شیرازی پلو، طرز تهیه، ته چین قالبی تعداد بازديد: 240 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز