Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:14

22
آذر
طرز تهیه ارده پلو خوزستانی؛ غذای مناسب روز‌های سرد زمستان

طرز تهیه ارده پلو خوزستانی؛ غذای مناسب روز‌های سرد زمستان

در گزارش زیر طرز تهیه ارده پلو خوزستانی را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش مجله کوروش، امتحان کردن غذا‌های محلی شهر‌ها و کشور‌های مختلف کمک می‌کند تا لحظه‌ای دنیا را از چشم مردمانی دیگر تجربه کنید. زمانی که یک غذای متفاوت از جنوب یا شمال ایران را امتحان می‌کنید، می‌توانید دقایقی را در کنار خانواده، مهمان سفره‌های مردمان این شهر‌ها باشید و طعم غذا‌های آن‌ها را بچشید و با نوع خوراکی‌های آن‌ها آشنا شوید. اگر برای اولین بار نام آش ارده خوزستانی را بشنوید، ممکن است تصور کنید که نوعی آش مخصوص است که با ارده تهیه می‌شود. اما آش ارده نام غذایی خوزستانی و البته دزفولی است که از ترکیب ارده و ماش و برنج تهیه می‌شود و در واقع یک نوع برنج مخلوط یا قاطی پلو است. این غذای زمستانی ایرانی به دلیل طبع گرم و طعم لذیذی که دارد، از سردی بدن جلوگیری می‌کند و به دلیل وجود ارده خواص زیادی دارد. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه ارده پلو خوزستانی را در ادامه بخوانید.

 

بیشتربخوانید:

طرزتهیه شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی

 

مواد لازم برای ۵ نفر

برنج: ۴ لیوان  دسته‌دار

ماش: ۲ لیوان دسته‌دار

ارده تیره رنگ: به مقدار دلخواه

نمک: مقداری کمتر از حالت معمول


طرز تهیه

برای طرز تهیه ارده پلو مخلوط و خوشمزه خوزستانی ابتدا باید ماش را داخل آب قرار دهید تا برای چند ساعت خیس بخورد. سپس ماش را با کمی آب روی شعله قرار دهید تا پخته شود. یک قابلمه آب جوش روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوشید، برنج را که از قبل برای چند ساعت خیسانده بودید، داخل آب جوش بریزید.

بعد از اینکه برنج کمی جوش خورد، صبر کنید تا قد بکشد و آماده آبکشی شود. سپس برنج را آبکش کنید. در این مرحله از طرز تهیه ارده پلو باید برنج و ماش را با هم ترکیب کنید و داخل قابلمه بریزید تا مانند معمول دم بکشد. بعد از آماده شدن پلو ماش برنج را داخل یک دیس یا سینی بزرگ خالی کنید. بعد از این که بخار برنج کمی خارج شد، مقداری ارده روی برنج بریزید و با چنگال به آرامی هم بزنید. از آنجایی که ارده چرب است، لازم نیست موقع پخت برنج له آن روغن اضافه کنید. به طور معمول این غذا‌های زمستانی ایران که به آن آش ارده خوزستانی می‌گویند، با شیره خرما سرو می‌شود. معمولاً شیره خرما را داخل یک کاسه می‌ریزند و هر فرد به اندازه‌ای که دوست دارد، شیره به برنج خود اضافه می‌کند.

 

بیشتربخوانید:

 

 


نکات و فوت و فن‌هایی که باید در مورد طرز تهیه ارده پلو بدانید

*ارده مهم‌ترین طعم آش ارده خوزستانی است و از همین رو افرادی که عطر و طعم ارده را دوست ندارند، چندان از مزه این غذا لذت نخواهند برد.

*برخی افراد در زمان طرز تهیه ارده پلو مثل عدس پلو لا به لای برنج از خرما استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید برای لذیذتر شدن طعم ارده پلو هسته خرما را جدا کنید و زمان دم کشیدن برنج خرما را با آن ترکیب کنید.

*به طور معمول برای طرز تهیه ارده پلو از ارده تیره و کنجد بو داده استفاده می‌شود. ارده‌ای که رنگ روشنی دارد، معمولاً بو نداده است و برای این غذا چندان مناسب نیست.

*اگر از طعم شیره خرما برای این غذا خوشتان نمی‌آید می‌توانید از خرمای میکس شده یا سیلون (شیره) خرما استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که برنج شما همانند زمانی که شیره خرما را به آن اضافه می‌کنید، حالتی شل و آبکی پیدا نکند و از طرفی طعم آن نیز خوشمزه‌تر شود.

*به طور معمول آَش ارده خوزستان را همراه با سبزی خوردن تازه و تربچه سرو می‌کنند.

*معمولاً مردم خوزستان و دزفول این غذا را بعد از باران و برای گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می‌کنند و خوردن آن در فصول گرم سال به خاطر طبع گرمی که دارد، چندان توصیه نمی‌شود.

برچسب ها: خواص ارده، طرز تهیه، ارده پلو، ارده پلو خوزستانی، طرز تهیه ارده پلو خوزستانی تعداد بازديد: 334 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز