Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:58

19
آذر
اصول تهیه ســـس‌‌های خــانــگی

اصول تهیه ســـس‌‌های خــانــگی

یک سس غلیظ و دلپذیر می‌‌تواند غذای‌تان را خوش طعم کند. بنابراین روش درست کردن آن بسیار مهم است. در اینجا چند نکته در مورد روش تهیه سس‌‌های خوشمزه و عالی آورده شده که با رعایت آنها می‌‌توانید در تهیه سس مهارت کافی به خرج دهید.

یک سس غلیظ و دلپذیر می‌‌تواند غذای‌تان را خوش طعم کند. بنابراین روش درست کردن آن بسیار مهم است. در اینجا چند نکته در مورد روش تهیه سس‌‌های خوشمزه و عالی آورده شده که با رعایت آنها می‌‌توانید در تهیه سس مهارت کافی به خرج دهید. در انتهای مقاله نیز طرز تهیه چند سس آورده شده است.

 

طعم سس‌‌ها معمولا تحت تاثیر مواد مورد استفاده در آنها قرار می‌‌گیرد. بنابراین با استفاده از بهترین و تازه ترین مواد، سس‌‌هارا درست کنید. مثلا استفاده از هویج یا کرفس‌‌هایی که طراوت خود را از دست داده‌اند، نمی تواند در انتها سس خوشمزه ای در اختیارتان قرار دهد.

 

 استفاده از مواد خانگی در تهیه سس به مراتب بهتر از مواد کارخانه‌ای است. مثلا درست کردن سس با قارچ‌‌های تازه که از فروشگاه خریده اید، بسیار بهتر از قارچ‌‌هایی هستند که مثلا در جعبه‌های بسته بندی فروشگاه‌‌ها می‌‌بینید.

 

البته این روزها ما آنقدر وقت نداریم که زمان زیادی صرف درست کردن فقط یک فنجان سس کنیم. می‌‌توانیم برخی از مواد اولیه سس مورد نظر خود را از قبل درست کرده و فریزری کنیم. یا می‌‌توانیم به مرغ در حال پخت، کرفس، پیاز، هویج و آویشن اضافه کرده و به طعم تازه ای دست پیدا کنیم. سپس آب مرغ که کمی غلیظ شد را در ظرف‌های دربسته‌ای ریخته و فریزری کنیم. در مواقع لزوم می‌‌توانیم از این آب مرغ غلیظ و دلپذیر استفاده کرده و از آن سس خوشمزه‌ای بسازیم.

 

 روش‌‌های مختلفی برای غلیظ کردن سس وجود دارد، اما رایج ترین آنها استفاده از نشاسته است. اما اگر فقط به سس خود آرد اضافه کنید و انتظار داشته باشید که آن غلیظ شود، خودتان را به دردسر انداخته اید. می‌‌توانید با آرد و کره، "روکس" تهیه کرده و با استفاده از آن سس غلیظی آماده کنید. "روکس" معمولا در غذاهای فرانسوی بسیار کاربرد دارد. برای درست کردن "روکس"، مقداری کره به اندازه دلخواه درون ظرفی ریخته و روی حرارت گذاشته و آن را کاملا ذوب نمایید. سپس آرد را به آن بیفزایید و کاملا مخلوط کنید و وقتی به رنگ قهوه‌ای روشن درآمد، "روکس" آماده است. درست کردن"روکس"، فقط 20 دقیقه زمان می‌‌برد. سپس با افزودن این ماده به سس، می‌‌توانید سس غلیظی داشته باشید. البته هنگام غلیظ کردن سس، مراقب باشید آن را بیش از حد غلیظ نکنید، چرا که علاوه بر اینکه طعم خوب خود را از دست می‌‌دهد، خوردن آن سخت نیز می‌‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

سس تند دقوس + طرز تهیه‌

طرز تهیه سس قارچ

طرز تهیه سس سیر خانگی

 

 

یکی از آسان ترین روش‌‌های غلیظ کردن سس، کم کردن آب آن است. زمانی که سس روی حرارت می‌‌جوشد، به آرامی آب درون آن تبخیر می‌‌شود و در انتها سس تان غلیظ می‌‌شود.

 

زمان سس‌‌ها را باید با توجه به نوع سس، درست انتخاب کنید. برخی سس‌‌ها را برای اینکه جابیفتند باید زودتر از آماده شدن غذا درست کنید. همچنین در برخی از سس‌‌ها مواد متعددی استفاده می‌‌شود که برای پخت آنها زمان کافی لازم است. برخی دیگر از سس‌‌ها را هم باید درست قبل از اینکه غذا سر سفره بیاید، آماده کرد. برخی از سس‌‌ها را می‌‌توان فریزری کرد و یا در یخچال برای استفاده مجدد گذاشت اما برخی دیگر خیلی زود طعمشان را از دست می‌‌دهند.

چنانچه در تهیه سس به موارد بالا توجه کافی نشان دهید، نتیجه خوبی خواهید گرفت.

 

سس سفید یا بشامل یکی از "سس‌‌های مادر" و یا اصلی است که بیشتر سس‌‌های دیگر از جمله سس قهوه‌ای/ اسپانیولی یا سس ولوته از این سس تهیه می‌‌شوند. این سس یکی از سس‌‌های اصلی فرانسه محسوب می‌‌شود. برای درست کردن آن یک و نیم فنجان شیر را گرم کرده و به تدریج به 2 قاشق غذاخوری کره و 2 قاشق غذاخوری آرد و کمی فلفل کاملا پودر شده بیفزایید و این مواد را به آرامی هم بزنید. غلظت سس به دست آمده به مقدار استفاده از آرد و شیر به کار رفته بستگی دارد.

 

 برای درست کردن سس اسپانیایی، 2 قاشق غذاخوری آرد را در یک چهارم فنجان کره سرخ کنید و وقتی رنگ آن قهوه‌ای شد، حدود 4 فنجان سوپ مرغ یا آب گوشت به آن اضافه کنید. اکنون یک فنجان کرفس خرد شده، یک عدد پیاز و یک عدد هویج خرد شده و کمی نمک و فلفل به سس اضافه کرده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بپزد. سس‌تان آماده است.

 

برای درست کردن این سس، 2 فنجان سوپ مرغ را با 3 قاشق غذاخوری کره و 3 قاشق غذاخوری آرد و کمی نمک و فلفل سفید مخلوط کنید.

 

 ابتدا 1 عدد پیاز و 3 یا 4 حبه سیر را خرد می‌‌کنید و کمی در روغن زیتون تفت دهید. 5 عدد گوجه فرنگی رنده شده، 2 قاشق غذاخوری آبلیمو، 1 قاشق غذاخوری آویشن و یک قاشق غذاخوری برگ بو و نمک و فلفل را به مخلوط اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم ساعت بپزد. سپس ریحان و جعفری (از هر کدام 1 قاشق غذاخوری) به مواد اضافه کرده و 10 تا 15 دقیقه دیگر به آن حرارت دهید. سس وقتی غلیظ شد، آماده مصرف است.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه سس ماست رژیمی

برچسب ها: سس، سس رژیمی، طرز تهیه سس سالسا، سس هریسا تعداد بازديد: 282 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز