Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:00

15
اردیبهشت
آش دندان‌رو - لرستان

آش دندان‌رو - لرستان

طرز تهیه آش دندان‌رو - لرستان

آش دندان‌رو

  

 

 استان لرستان یکی از استان‌‌های غربی کشور ایران به شمار می‌‌آید كه در بین کوه‌‌های بلند زاگرس محصور شده است و به همین علت از نظر فراوانی گیاهان دارویی و سبزیجات کوهی بیشینه زیادی دارد.  مردمان این خطه بسیار مهمان‌نواز بوده و زنان لرستانی بسیار با سلیقه و با صبر و حوصله فراوان در پخت غذاهای بومی این شهر  می‌‌کوشند، هرچند بسیاری از دستور پخت‌‌های قدیم آرام آرام به دست فراموشی سپرده شده است اما تلاش بر آن است تا غذاهای بومی را که از نظر ارزش غذایی، در دسترس بودن مواد اولیه، تازگی، عاری بودن از نگهدارنده‌‌های شیمیایی و ارزان بودن از بهترین مواد غذایی در مناطق مختلف كشور محسوب می‌گردند، مجدداً احیا شوند. با توجه به نقش بسیار مهم و اساسی تغذیه در سلامت جامعه، در صورت شناسایی این نوع غذاها و بررسی علمی آنها از نظر تركیب و ارزش غذایی، می‌توان بسیاری از غذاهای بومی را بهینه‌سازی كرده و سپس آنها را در سطح جامعه ترویج نمود. در این منطقه به علت وجود سبزی‌های محلی متنوع پخت آش‌های گوناگون در فصل بهار مرسوم است. از جمله آش زرشك كه از سبزی زرشك تهیه شده است.

 

 غذایی كه جهت رویش اولین دندان‌‌های كودك توسط خانواده کودک پخت شده و بین اقوام و همسایگان پخش می‌شود و آن‌‌ها نیز هدایایی را به این مناسب به خانواده كودك تقدیم می‌كنند. «این غذا خاص نوروز نیست».

 

 مواد لازم برای(4 تا 6 نفر)

 

گندم................................3پیمانه

 عدس  ...........................1پیمانه

 نخود..............................نصف پیمانه

 قلمه.............................مقدار لازم

 نمک ............................مقدار لازم

 

روش تهیه

گندم و نخود را یک روز قبل در آب خیسانده، عدس را به مدت 2ساعت در آب خیس می‌‌دهیم، در یک قابلمه مناسب آب و قلمه‌‌ها را ریخته و می‌گذاریم روی شعله پخته شود، سپس گندم و نخود را به آن اضافه کرده وقتی دوباره به جوش آمد شعله را کم کرده به مدت 6-4 ساعت آرام آرام می‌‌پزیم، بعد عدس را اضافه کرده و می‌گذاریم تا بپزد موقعی که عدس‌ها پخت نمک لازم را اضافه کرده و آماده مصرف می‌‌شود.

نظر كارشناسان  تغذیه:

  1. فولاسین موجود در غذا تقریبا 62 درصد نیاز روزانه فرد بالغ بزرگسال را تامین کرده و این ویتامین به خصوص در مادران باردار و شیرده ضروری می‌‌باشد.
  2. تقریبا 78 درصد نیاز روزانه فرد بالغ به آهن را تامین می‌کند که این غذا برای خانم‌‌های باردار و دختران در سنین بلوغ مناسب است.
  3. فسفر موجود در غذا تقریبا 25 درصد نیاز روزانه فرد را تامین می‌کند که از عناصر ضروری برای استحکام استخوان و دندان‌‌ها می‌‌باشد.

 

این غذا خاص نوروز نیست ولی به دلیل محلی بودن و ارزش غذایی بالا در این جا ذكر نموده‌ایم

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، آش دندان‌رو تعداد بازديد: 689 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز