Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:23

15
اردیبهشت
كوكوي پاغازه - کرمانشاه

كوكوي پاغازه - کرمانشاه

طرز تهیه كوكوي پاغازه - کرمانشاه

كوكوی پاغازه 

 

 

 

 نوروز این آیین کهن ایران و به عنوان بزرگترین عید ایرنیان، متناسب با تنوع قومی و اقلیمی سرزمین ایران با تنوع غذایی در بخش‌‌های مختلف ایران همراه است.در فرهنگ ایرانیان به طور معمول بعضی از روزها و ماه‌‌های سال به اقتضای شرایط خاص، تغییر عادات غذایی خاصی را به همراه دارد و مردم در این زمان‌‌ها مطابق فرهنگ و سنت آن ایام عمل می‌‌کنند.کرمانشاه با تمدن کهن و دیرین خود،هرساله این جشن زیبا را با شکوه برگزار می‌‌کند. به علاوه غذاها و شیرینی‌‌های محلی خوشمزه‌ای در این استان طبخ می‌‌شود برای مثال نان برنجی، کاک، نان خرمایی و بژی که از شیرینی‌های سنتی و سوغات کم‌نظیر کرمانشاه هستند با عطر و طعم روغن کرمانشاهی، همواره در میان سفره‌های هفت‌سین به چشم می‌خورند و زیبایی خاصی به سفره هفت‌سین کرمانشاهی می‌بخشند.شب سال نو معمولا در کرمانشاه سبزی پلو و یا رشته پلو پخت می‌شود، البته باید گفت با توجه تنوع قومیتی و فرهنگ‌‌ها در کرمانشاه، نحوه پخت این دو غذا بسته به نوع فرهنگ متفاوت بوده و مواد اضافی مانند سبزی‌‌های محلی در آن فرق دارد.مهم‌ترین غذای محلی کرمانشاه خورشت خلال است که از بادام‌های خلال شده به همراه گوشت، زرشک سیاه و لیمو عمانی تهیه می‌‌شود.و کرمانشاهی‌‌ها در تهیه آن از روغن کرمانشاهی استفاده می‌‌کنند.این غذا در بسیاری از مهمانی‌‌ها و مراسمات سرو می‌‌شود..و کرمانشاهیان در ایام نوروز برای مهمانان خود حتما از این غذای خوشمزه درست می‌‌کنند.چرا که در ایام نوروز با وجود میهمانان نوروزی در منازل خورشت خلال نماد غذایی مرد کرمانشاه محسوب می‌‌شود.

 

مواد لازم برای (6-4 نفر)

 

پاغازه ....................۵/۰کیلو گرم

 آرد .......................1-2 قاشق

پیاز.......................۱عدد

تخم مرغ.............. ۴- ۵ عدد

نمک و زردچوبه...... به میزان لازم

سیر رنده شده..... ۱حبه

روغن .................۱قاشق برای سرخ کردن

 

روش تهیه

فصل بهار که می‌شود اگر در بازار میوه و تره‌بار شهر کرمانشاه بروید. انواع مختلفی از تره‌‌های بهاری به فروش می‌رسد. یکی از این تره‌‌ها را پاغازه می‌نامند. پاغازه یک گیاه دارویی محسوب می‌شود و در غذا‌‌هایی مثل بورانی و سبزی پلو و کوکو مصرف خوراکی هم دارد و برای کسانی که بیماری گوارشی مانند ناراحتی‌‌های معده و روده‌ای دارند بسیار مفید می‌باشد .

پاغازه خرد شده و سیر و پیاز رنده شده و آرد و نمک و زردچوبه را با هم مخلوط کنید و تخم‌مرغ را اضافه کنید و به هم بزنید. در ماهی تابه روغن بریزید و مایه را در ماهی تابه ریخته و در ظرف را ببندید و حرارت را کم کرده و دو طرف کوکو را سرخ کنید.

 

پاغازه یك گیاه دارویی است

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، كوكوي پاغازه - کرمانشاه تعداد بازديد: 538 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز