Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:59

15
اردیبهشت
هلو كباب ( کوفته کرمانشاهی) - کرمانشاه

هلو كباب ( کوفته کرمانشاهی) - کرمانشاه

طرز تهیه هلو كباب

هلو كباب

 

  

 نوروز این آیین کهن ایران و به عنوان بزرگترین عید ایرنیان، متناسب با تنوع قومی و اقلیمی سرزمین ایران با تنوع غذایی در بخش‌‌های مختلف ایران همراه است.

در فرهنگ ایرانیان به طور معمول بعضی از روزها و ماه‌‌های سال به اقتضای شرایط خاص، تغییر عادات غذایی خاصی را به همراه دارد و مردم در این زمان‌‌ها مطابق فرهنگ و سنت آن ایام عمل می‌‌کنند.کرمانشاه با تمدن کهن و دیرین خود،هرساله این جشن زیبا را با شکوه برگزار می‌‌کند.

به علاوه غذاها و شیرینی‌‌های محلی خوشمزه‌ای در این استان طبخ می‌‌شود برای مثال نان برنجی، کاک، نان خرمایی و بژی که از شیرینی‌های سنتی و سوغات کم‌نظیر کرمانشاه هستند با عطر و طعم روغن کرمانشاهی، همواره در میان سفره‌های هفت‌سین به چشم می‌خورند و زیبایی خاصی به سفره هفت‌سین کرمانشاهی می‌بخشند.شب سال نو معمولا در کرمانشاه سبزی پلو و یا رشته پلو پخت می‌شود، البته باید گفت با توجه تنوع قومیتی و فرهنگ‌‌ها در کرمانشاه، نحوه پخت این دو غذا بسته به نوع فرهنگ متفاوت بوده و مواد اضافی مانند سبزی‌‌های محلی در آن فرق دارد.

مهم‌ترین غذای محلی کرمانشاه خورشت خلال است که از بادام‌های خلال شده به همراه گوشت، زرشک سیاه و لیمو عمانی تهیه می‌‌شود.و کرمانشاهی‌‌ها در تهیه آن از روغن کرمانشاهی استفاده می‌‌کنند.این غذا در بسیاری از مهمانی‌‌ها و مراسمات سرو می‌‌شود..و کرمانشاهیان در ایام نوروز برای مهمانان خود حتما از این غذای خوشمزه درست می‌‌کنند.چرا که در ایام نوروز با وجود میهمانان نوروزی در منازل خورشت خلال نماد غذایی مرد کرمانشاه محسوب می‌‌شود.

 

 مواد لازم برای (4 تا 6 نفر)

 

آب ..................................به میزان دلخواه

 شکر .............................به میزان دلخواه

 نمک و زردچوبه ................به میزان لازم

 آبغوره ............................به میزان دلخواه

 کشمش و گردو و آلو.........در صورت تمایل

 روغن کرمانشاهی ...........به میزان لازم

 گوشت چرخ‌کرده .............2 پیمانه

 نخود یا لپه پخته .............2 پیمانه

 پیاز رنده‌شده ................1 عدد

 زعفران ........................کمی برای رنگ‌دادن

 

روش تهیه

نخودها را که از شب قبل خیس کرده‌ایم، در آب می‌ریزیم و می‌گذاریم خوب بپزد. بعد از اینکه نخودها خوب پختند و خنک شدند، آنها را چرخ می‌کنیم. سپس گوشت گوساله یا گوسفند را جدا چرخ می‌کنیم. سپس گوشت چرخ‌کرده و نخود را مجدداً با پیاز و زرد‌چوبه چرخ می‌کنیم تا کاملاً نرم شود.اگر نیاز بود تا دو، سه بار چرخ می‌کنیم تا مواد نرم و یکدست شوند.خمیر به دست آمده را به شکل کوفته‌های بیضی شکل کوچک در می‌آوریم و در روغن کرمانشاهی سرخ می‌کنیم. در صورت تمایل، می‌توانیم مقداری کشمش و گردو و آلوی خیس کرده در شکم کوفته‌ها قرار ‌دهیم.پس از سرخ کردن، کوفته‌ها را در یک قابلمه قرار داده، تا کمر کوفته‌ها آب، شکر، آبغوره و سرکه می‌ریزیم (مقدار ترشی و شیرینی کوفته‌ها بسته به ذائقه متفاوت است) و روی حرارت می‌گذاریم تا خوب بپزند.کمی نمک و زعفران در مایع و روی کباب‌ها می‌ریزیم تا جا بیفتد. مقدار پخت را طوری در نظر می‌گیریم که کمی از آب کوفته‌ها باقی بماند تا در آخر روی کوفته‌ها بریزیم.

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، هلو كباب تعداد بازديد: 681 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز