Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:56

28
آبان
راز غذاهای سنتی

راز غذاهای سنتی

طرز تهیه راز غذاهای سنتی

آشپزی را چطور و نزد چه كسی فرا گرفتید؟ و از چه زمانی آغاز كردید؟

آشپزی را از نوجوانی در كنار پدر عزیزم مرحوم قهرمان رنجبر كه سرآشپز یك هتل پنج ستاره در تهران و استاد آشپزی در اولین دانشكده هتلداری ایران بودند، آموختم و در مهمانی‌های خصوصی و سمینارها به عنوان كمك در كنار ایشان فعالیت می‌كردم.

اولین غذایی كه پختید چه بود؟

اولین غذایی كه به طور رسمی طبخ كردم جوجه كباب بود؛ ولی به طور غیررسمی نیمرو بود.

به چه رشته‌ای از آشپزی تسلط بیشتری دارید و كدام را بیشتر دوست دارید؟

با توجه به اهداف و شرایط كاری كه داشتم همیشه سعی كردم در هر دو رشته فرنگی و ایرانی تسلط پیدا كنم، حال چقدر در این راه موفق بوده‌ام، شما و خوانندگان فهیم نشریه آشپزباشی قضاوت خواهید كرد. اما فرمودید كدام را بیشتر دوست دارم. آشپزی ایرانی را به خاطر پیشینه و جا افتادگی غذا و توجه به تركیب خاص مواد و نیز جایگاه و ارزش خانم‌ها به عنوان آشپز خانواده بسیار دوست دارم. اما به آشپزی فرنگی به خاطر آزادی عمل در انتخاب مواد و تركیب آنها و احساس جسارتی كه در آشپزی به انسان دست می‌دهد و نیز به خاطر سبك تزئین غذا علاقه‌مندم.

دوست داشتید چه شغلی داشته باشید؟

دوست داشتم در رشته هنر، شاخه كارگردانی و بازیگری فعالیت كنم. حتی برای كنكور هنر خود را آماده كردم، اما به دلایلی این كار انجام نپذیرفت؛ اما پس از پانزده سال گوشه‌ای از آرزوهایم در این زمینه در سریال آشپزباشی كه در حال ساخت می‌باشد، به تحقق پیوست.

اینكه شما یك مرد هستید و آشپزی می‌كنید برای اطرافیان‌تان جا افتاده و اوایل نظرشان چه بود؟

اینكه من یك مرد هستم و آشپزی می‌كنم، در كارهای منزل به همسرم كمك كرده و فرزندمان را نیز با همكاری همسرم نگهداری و مراقبت می‌كنم، هنوز برای خیلی از اطرافیانم جا نیافتاده است. همان‌طور كه برای من انجام ندادن این كارها از طرف بعضی آقایان جا نیافتاده، طبعا با توجه به شغل پدرم نباید مشكلی در پذیرش فعالیت‌های من وجود می‌داشت؛ اما برعكس پدرم با تحصیلات دانشگاهی در این رشته مخالف بود، اما پس از گذشت زمان و با راه یافتن به محیط‌های رسمی و دیپلماتیك و ورود به صدا و سیما و آموزش در سطوح عالی و پی بردن به توانایی‌های من كم‌كم راضی شد و به عنوان استاد مرا در این امر یاری كرد. استاد (پدرم) همه چیز را به من آموخت به جز یك چیز؛ حیف، قدر استاد دانستن به من یاد نداد.

 الان به جز آشپزی چه شغل دیگری دارید؟

یك شغل ثابت دارم و در كنار آن بیشتر به تدریس آشپزی مشغولم در كار تبلیغ محصولات و تولیدات كارخانجات مرتبط با آشپزی هم فعالیت دارم و همچنین مشاوره و راه‌اندازی هم یكی دیگر از فعالیت‌هایم است.

به نظر شما آشپزی یك هنر است و باید ذاتا در افراد وجود داشته باشد یا اكتسابی است؟

بله، آشپزی یك هنر است و بحق هنری زیباست. در وجود هر كسی عشق به هنر و زیبایی وجود دارد اما اگر بخواهد در هنر خاصی سرآمد باشد، لازم است آموزش‌هایی را در آن حوزه ببیند و توانایی‌هایی را كسب كند. مگر در موارد خاص كه شخص به طور ذاتی در یك رشته نابغه باشد كه البته آن هم دلایل خاص علمی و مذهبی دارد.

آشپزی به عنوان یك شغل درآمد خوبی دارد؟

در مقایسه با مشاغل دیگر در حد متوسط قرار دارد؛ مگر اینكه به صورت حرفه‌ای دنبال شود، البته من فرمولی برای درآمد بهتر و بیشتر دارم. كافی است شما برای رفاه و رضایت بیشتر دیگران خالصانه و صادقانه كار كنید؛ آن وقت ثروت به سراغ شما می‌آید و نیازی به دنبال آن رفتن نیست. باید ایمان داشته باشیم، انجام دهیم، تا به یقین برسیم.

آموزش آشپزی در كشور ایران را چطور ارزیابی می‌كنید؟

ارزیابی من تاثیری در اوضاع نابسامان آموزش آشپزی در ایران ندارد؛ چرا كه كمیت و كیفیت كنونی آموزش آشپزی علل مختلفی از جمله پایین بودن شهریه دارد كه نتیجه آن تبدیل شدن آموزش عملی به آموزش تئوری است. البته منظور از آموزش عملی، كار كردن و نمایش عملی مدرس نیست، بلكه فعالیت عملی در تمام پنج مرحله آشپزی توسط خود دانشجو می‌باشد.

 تفاوت غذاهای ایرانی و غذاهای دیگر چیست و چه رازی در غذاهای ایرانی وجود دارد كه طعم‌اش را خاص می‌كند و تا این حد مردم علاقه و تمایل به غذاهای ایرانی را دارند؟

با توجه به اینكه اصل آشپزی ایرانی بر پایه پخت آرام و جا افتادن غذا استوار و در نتیجه به دست آوردن طعمی خاص در غذاست و یكی از رازهای علاقمندی نسل قدیم به نوع غذاها همین است، این روش در غذاهای فرنگی هم طرفدار دارد؛ اما به خاطر سرعت زندگی به آن روی نمی‌آورند ولی افراد بسیاری آن را می‌دانند؛ مثل سس «گریوی» كه در انواع خوراك‌ها و سس‌های دیگر كاربرد دارد. طعم این سس بسیار رویایی است و سس «بشامل» كه یكی دیگر از سس‌های مادر است، نمی‌تواند با سس گریوی برابری كند. تهیه سس گریوی به حداقل 3 تا 5 ساعت زمان نیاز دارد كه همان آرام پختن و جا افتادن غذاهای ایرانی است. ما رازهایی از این دست در آشپزی خودمان زیاد داریم.

به نظر شما استعداد آشپزی در آقایان ایرانی چقدر است؟

با تجربه‌ای كه به دست آورده‌ام، آقایان استعداد زیادی در این زمینه دارند؛ به شرطی كه علاقه‌مند باشند و بستر مناسبی از لحاظ آموزشی و بازار كار وجود داشته باشد.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، اموزش اشپزی، راز غذاهای سنتی تعداد بازديد: 502 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز