Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 00:23

3
اسفند
دمپخت كلم

دمپخت كلم

برنج را مطابق با دستورالعمل‌های گذشته، آبكش كنید و لوبیا را بپزید. آن‌گاه در تابه‌ی مناسبی، قدری روغن بریزید و روی اجاق بگذارید و گوشت را در آن تفت دهید. سپس رب گوجه‌فرنگی را بیفزائید و آن را نیز تفت دهید.

اعظم گلزارمنش

 

مواد لازم برای 6 نفر 
 

برنج                                       4 پیمانه 

لوبیا چشم بلبلی                     1 پیمانه 

روغن مایع                              به میزان لازم 

گوشت قیمه‌ای خردكرده            700 گرم 

رب گوجه‌فرنگی                       2 قاشق سوپخوری 

پیاز خلالی خردكرده                  1 عدد درشت 

كلم برگ خردكرده                     1 كیلوگرم 

سیر له‌كرده                            1 حبه 

ترخون خردكرده                       500 گرم 

فلفل، نمك و ادویه‌ی مخلوط      به میزان لازم

دارچین                                  1 قاشق چایخوری 

زعفران حل كرده                      3 قاشق سوپخوری 

روش تهیه

برنج را مطابق با دستورالعمل‌های گذشته، آبكش كنید و لوبیا را بپزید. آن‌گاه در تابه‌ی مناسبی، قدری روغن بریزید و روی اجاق بگذارید و گوشت را در آن تفت دهید. سپس رب گوجه‌فرنگی را بیفزائید و آن را نیز تفت دهید.

حالا به میزان كافی، آب اضافه كنید و بگذارید گوشت، بپزد و آبش كشیده شود. اكنون در تابه‌ی دیگری، قدری روغن بریزید و روی اجاق بگذارید. پیاز را در آن تفت دهید و بعد كلم را بیفزائید و تفت دهید تا نرم شود.

حال سیر، ترخون، نمك، فلفل، ادویه، دارچین و زعفران، گوشت و لوبیا را اضافه كنید. اینك در قابلمه‌ی مناسبی، قدری روغن بریزید، برنج و مواد فراهم كرده را لابه‌لای هم در قابلمه بریزید و روی اجاق، به مدت 30 دقیقه، دم aكنید. آن‌گاه قدری كره روی پلو بدهید و برای پذیرائی، در دیس مناسبی، بكشید.

نكات خواندنی

غلظت بالای گلوتامین در كلم می‌تواند توجیهی برای استفاده سنتی كلم در درمان زخم معده باشد. بتاكاروتن كه فراوان‌ترین كاروتنوئید موجود در خانواده كلم است به تحریك سیستم ایمنی كمك می‌كند.

آهن و بتاكاروتن موجود در كلم، به پیشگیری از آنمی به خصوص در افرادی كه از خوردن گوشت پرهیز می‌كنند، كمك می‌نماید. البته مصرف كلم به تنهایی نمی‌تواند مقدار آهن مورد نیاز افراد را تأمین كند ولی در تأمین این ماده مغذی كمك می‌كند.

 

برچسب ها: دمپخت شيرازی، دمپخت، طرز تهیه دمپخت، طرز تهیه دمپخت کلم، غذاهای محلی استان فارس، دمپخت کلم، مواد مورد نیاز دمپخت کلم تعداد بازديد: 2733 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز