Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:29

9
آبان
فواید غلات کامل برای کودکان

فواید غلات کامل برای کودکان

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی غلات سبوس دار و نان های کامل پرداخته ایم و سپس راه های تشویق کودک به مصرف بیشتر غلات کامل بیان شده است. غلات سبوس دار را در غذای کودک بگنجانید.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

غلات کامل به دلیل این که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های گروه B، پروتئین و فیبر غذایی می‌باشند برای سلامت دستگاه گوارش، عملکرد سلول‌های بدن و تامین رشد و سلامت بدن کودکان نقش بسیار موثری دارند.

به همین دلیل توصیه اکید متخصصان تغذیه آن است که والدین حتما در رژیم غذایی کودکان به مصرف غلات کامل توجه نمایند.

بر خلاف نظر برخی والدین که گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی کودکان ممکن است مشکل باشد، اما به راحتی می‌توان با چند راهکار ساده کودکان را به مصرف بیشتر غلات کامل تشویق کرد.

راه‌های تشویق کودک به مصرف بیشتر غلات کامل

اولین قدم: گنجاندن انواع پاستا و ماکارونی‌های سبوس‌دار به جای انواع بدون سبوس در رژیم غذایی کودک

از آنجایی که بسیاری از کودکان تمایل زیادی به مصرف انواع ماکارونی و پاستا دارند، تهیه این غذاها با ماکارونی و پاستاهای سبوس دار که امروزه در بازار به وفور یافت می‌شوند، به علت این که از گندم‌های سبوس‌دار تهیه می‌شوند، می‌تواند کودک را به مصرف مواد غذایی پرفیبر تشویق نماید.

به علاوه این که این نوع مواد غذایی سبوس‌دار می‌توانند با ارزش سیرکنندگی بالایی که دارند، ویتامین‌های محلول در آب بیشتری را به بدن کودک برسانند.

قدم دوم: استفاده از نان‌های سبوس‌دار و تیره در خانه

بخصوص مادران می‌توانند با تغییر نوع نان مصرفی در خانواده و تغییر آن از نان تهیه شده با آرد سفید به نان‌های سبوس‌دار، کودک را به مصرف بیشتر فرآورده‌های تهیه شده از غلات کامل تشویق نمایند.

در حال حاضر از بهترین نوع نان‌های سبوس‌دار که از غلات کامل تهیه می‌شوند، می‌توان به نان چاودار، نان جو و نان گندم کامل اشاره کرد.

قدم سوم: تشویق کودک به مصرف جوی دوسر پرک شده با شیر در صبحانه

جوی دوسر پرک شده از جمله غلات کامل مناسب می‌باشد که با مخلوط کردن 3 تا 4 قاشق غذاخوری آن در یک لیوان شیر و کمی حرارت دادن آن می‌توان صبحانه مناسبی برای کودک تهیه نمود.

قدم چهارم: خرید کورن فلکس‌های تهیه شده با غلات کامل

به والدینی که کودکان‌شان تمایل به مصرف کورن فلکس دارند، توصیه می‌شود که در زمان خرید کورن فلکس، انواعی را خریداری نمایند که از غلات کامل تهیه شده باشند و بر روی جعبه یا بسته بندی آن نیز کلمه «تهیه شده از غلات کامل» درج شده باشد.

قدم پنجم: مصرف بیسکویت‌های دایجستیو به عنوان میان وعده توسط کودک

بهتر است والدین از سنین پایین به جای انواع بیسکویت‌های شیرین، کودک را به مصرف بیسکویت‌های دایجستیو عادت دهند. چون کلیه این بیسکویت‌ها از غلات کامل تهیه می‌شوند.

کلام پایانی

والدین با انجام این پنج قدم می‌توانند کودک خود را به تدریج به مصرف بیشتر انواع غلات کامل تشویق نمایند.

 

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، تغذیه کودکان، رژیم غذایی کودک، تغذیه سالم کودک، نان سبوس دار، فواید غلات کامل، غلات کامل و کودک، تشویق کودک به غلات کامل، کورن فلکس تعداد بازديد: 1819 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز