Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:23

13
آذر
باید و نباید‌های تغذیه کمکی

باید و نباید‌های  تغذیه کمکی

شروع تغذیه کمکی در شیرخواران از اهمیت زیادی برخوردار است و برای بسیاری از مادران سوال‌برانگیز می‌باشد. مطالعات متعدد در کشورهای مختلف نشان داده‌اند که بهترین تغذیه تا پایان 6 ماهگی، تنها شیر مادر است که برای رشد شیرخوار

دکتر مهسا امیدیان : پزشک عمومی ؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : بهترين زمان برای شروع غذاهای كمكی

شروع تغذیه کمکی در شیرخواران از اهمیت زیادی برخوردار است و برای بسیاری از مادران سوال‌برانگیز می‌باشد. مطالعات متعدد در کشورهای مختلف نشان داده‌اند که بهترین تغذیه تا پایان 6 ماهگی، تنها شیر مادر است که برای رشد شیرخوار و تامین نیازهای تغذیه‌ای او کافی است.

 

غذای کمکی در دو هفته اول ماه هفتم

غذای کمکی را در هفته اول ماه هفتم، با ساده‌ترین مواد غذایی مانند فرنی آرد برنج شروع کنید، تا هم انرژی لازم برای شیرخوار فراهم شود و هم از بروز آلرژی در شیرخوار جلوگیری کند. در تهیه فرنی مادر می‌تواند از شیر خود استفاده کند. در روز اول شروع غذای کمکی (روز اول ماه هفتم) بهتر است با یک قاشق مرباخوری فرنی شروع کنید. روزهای بعد به مقدار غذای کمکی اضافه کند به این صورت که روز دوم 2 قاشق مرباخوری و به این ترتیب ادامه دهد. بعد از گذشت 7 روز مادر می‌تواند حریره بادام را برای شیرخوار خود شروع کند. حریره نیز مانند فرنی از 1 قاشق مرباخوری شروع و به تدریج بیشتر می شود.

 بیشتربخوانید:

مروری بر شیرخشک های مورد مصرف در کودکان

غذاهای کمکی غنی از پروتئین

 

 

 

غذای کمکی در دو هفته آخر ماه هفتم

در این زمان سوپ نیز به غذای کمکی شیرخوار اضافه می‌شود. در ابتدا برای درست کردن سوپ از ساده‌ترین مواد استفاده کنید. به عنوان نمونه، مقداری گوشت بدون چربی گوسفند یا مرغ، برنج و هویج را به حدی بپزید که بتوان آن‌ها را به راحتی له کرد تا توسط شیرخوار قابل بلعیدن باشد. هر سه روز یکبار یک نوع سبزی جدید مانند جعفری، گشنیز و کدو سبز به سوپ اضافه کنید.

 اضافه کردن اسفناج به غذای شیرخوار بعداز ماه نهم به مقدار کم (دوبار در هفته) مجاز است. لازم به یادآوری است که ابتدا غلظت فرنی، حریره و سوپ باید کمی بیشتر از شیرمادر و تقریبا مانند ماست باشد. به مرور غلظت غذاها را بیشتر کنید تا به تدریج به غلظتی شبیه حلیم برسد.

 

توصیه‌های کلی در مورد شروع غذای کمکی

 مواد غذايي را چه از نظر مقدار و چه از نظر نوع، به تدریج به رژيم غذايي شيرخوار اضافه كنيد.

 از يك نوع غذاي ساده شروع کرده و كم‌كم مخلوطي از چند نوع ماده غذایی به كودك بدهید.

  بين اضافه كردن مواد غذايي مختلف حدود 5 تا 7 روز فاصله بگذارید.

 هنگام دادن غذا شيرخوار را در وضعيت نشسته قرار دهید.

 غذاي شيرخوار را به مقدار كم و براي يك وعده تهيه کنید. در صورت باقي ماندن غذا، مي‌توانید آن را به مدت 24 ساعت در يخچال نگه‌داري نمایید.

 قبل از يك سالگي به غذاي كودك نمك و شکر اضافه نکنید، ولي پس از يك سالگي اضافه کردن مقدار بسیار کمي نمك (نمك يددار تصفیه شده) به غذاي شيرخوار اشکالی ندارد.

به کودک خود آب جوشیده سرد شده بدهید

همزمان با شروع غذای کمکی، به شیرخوار آب جوشیده سرد شده نیز بدهید.

 بیشتربخوانید:

مروری بر شیرخشک های مورد مصرف در کودکان

 

 

 

به کودک خود فرصت بدهید

غذا خوردن برای ما امری طبیعی است، اما برای شیرخوار، غذاخوردن با قاشق پدیده جدیدی است که نیاز به آمادگی و تمرین دارد. شیرخواری که تاکنون فقط با شیر تغذیه ‌شده است، اکنون باید به قاشق گرفتن و سپس خوردن غذاهای انگشتی و غذاهای جامد عادت کند. پس به شیرخوار خود فرصت بدهید و شتابزده عمل نکنید.

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه، شیرخوار، شیرخشک، غذای کمکی تعداد بازديد: 326 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز