Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 16 اسفند 1399 - 08:55

3
بهمن
ملاحظات تغذیه‌ای در کودکان تا ۵ سالگی

ملاحظات تغذیه‌ای در کودکان تا ۵ سالگی

تغذیه در کودکان یک تا ۵ سال، با بیان اینکه، دوره کودکی تأثیر بزرگی بر شکل‌گیری عادات فردی از جمله عادات غذایی فرد در کل زندگی دارد، افزود: چرا که عادات دوران کودکی احتمالاً تا دوران بزرگسالی ادامه یافته و ممکن است.

به گزارش ایرنا از انستیتو تحقیقات تغذیه، جلال الدین میرزای رزاز در خصوص تغذیه در کودکان یک تا ۵ سال، با بیان اینکه، دوره کودکی تأثیر بزرگی بر شکل‌گیری عادات فردی از جمله عادات غذایی فرد در کل زندگی دارد، افزود: چرا که عادات دوران کودکی احتمالاً تا دوران بزرگسالی ادامه یافته و ممکن است زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن همچون دیابت و پر فشاری خون را فراهم آورد، بنابراین نقش پدر و مادر در تغذیه کودکان، بسیار مهم است.

وی گفت: در سال‌های ابتدایی زندگی کودک، افزایش وزن و قد دو تغییر اساسی در رشد و تکامل به حساب می‌آیند، بنابراین تغذیه کودک باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیاز کودک به انرژی و پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف باشد.

میرزای رزاز تاکید کرد: نکته مهم در تغذیه کودکان این است که کودکان باید از یک رژیم متعادل پیروی کنند که شامل همه گروه‌های غذایی توصیه شده باشد.

بیشتربخوانید:

روش های کاربردی در تغذیه تکمیلی شیرخوار

 

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور افزود: برای کمک به این موضوع باید از هرم غذایی برای کودکان استفاده کرد، یعنی خوراکی‌های سالم و مغذی شامل انواع گوشت‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و لبنیات کم‌چرب را در رژیم غذایی کودکان گنجاند.

 وی بابیان اینکه، کودکان یک تا ۲ سال به دلیل رشد سریع و فعال‌تر شدن نیاز به انرژی بالایی دارند، افزود: کودکان مقاومت کافی در مقابل بسیاری از بیماری‌ها را ندارند و دندان‌هایشان نیز کامل نشده است.

  از طرفی کودکان خردسال حجم معده کوچکی دارند که وعده‌های غذایی حجیم را نمی‌توانند تحمل کنند، بنابراین باید غذاهایشان کم‌حجم، پرانرژی و زود‌هضم باشد و وعده‌های غذایی کوچک را در تعداد بیشتر دریافت کنند.

میرزای رزاز گفت: در حالت ایده‌آل، کودکان باید دریافت غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنند و آنها را فقط در وعده‌های غذایی با مقدار محدود، میل کنند. همچنین کودکان نوپا در این دوران شروع به «نه» گفتن می‌کنند و می‌توانند درباره آنچه می‌خورند، اظهار نظر کنند.

بیشتربخوانید:

میوه‌ای که هوش کودکان را افزایش می‌دهد

خرما بهترین انرژی‌زا برای کودکان

گام به گام تغذیه کودک در ماه های اول تولد

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، کودکان، تغذیه سالم، عادات غذایی تعداد بازديد: 121 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز