Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:08

24
تیر
شیرخشک برای نوزادان نارس

شیرخشک برای نوزادان نارس

شیرخشک‌ها لاکتوز شیرگاو برای کودکانی که به لاکتوز حساسیت دارند حذف می‌شود. قیمت این شیرخشک‌ها ممکن است یک تا 2 هزار تومان بیشتر از شیرخشک‌های معمولی باشد.

تحریریه زندگی آنلاین : در شیرخشک‌های هایپوآلرژنیک پروتئین‌های موجود در شیر گاو را هیدرولیز می‌کنند.

 

شیرهای بدون لاکتوز (LF): در این شیرخشک‌ها لاکتوز شیرگاو برای کودکانی که به لاکتوز حساسیت دارند حذف می‌شود. قیمت این شیرخشک‌ها ممکن است یک تا 2 هزار تومان بیشتر از شیرخشک‌های معمولی باشد.

 

شیرخشک‌های سویا: همان‌طور که از اسمش پیداست این شیرها بر پایه سویا تهیه می‌شوند و برای شیرخوارهایی که با پروتئین شیر گاو کنار نمی‌آیند استفاده می‌شوند. حتماً از مصرف این شیرها بدون تجویز پزشک خودداری کنید. استفاده از این شیرها معمولاً به‌صورت موقت است و مصرف دائم‌شان، به‌خاطر عوارض احتمالی توصیه نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

گام به گام تغذیه کودک در ماه های اول تولد

 

 شیرخشک‌های هایپوآلرژنیک یا (HA): دراین شیرها پروتئین‌های موجود در شیرگاو را هیدرولیزکرده و کار هضم را برای شیرخوار راحت می‌کنند. این شیرها برای شیرخوارانی با دستگاه گوارش خیلی حساس مناسب‌اند. باتوجه به این‌که درصد قابل توجهی از نوزادانی که به پروتئین شیرگاو حساسیت دارند، با شیرهای پایه سویا هم به مشکل می‌خورند، استفاده از این نوع شیرخشک‌ها رایج و عاقلانه است. این‌ها حدود 5 4 هزار تومان گران‌تر از نمونه‌های معمولی هستند.

 

 شیرخشک‌های آنتی رفلاکس (AR): آنتی رفلاکس‌ها برای نوزادان مبتلا به رفلاکس مناسب هستند و قیمتشان معمولاً کمی از شیرخشک‌های معمولی بالاتر است. AR‌ها هم 5 4 هزار تومانی با شیرخشک‌های معمولی تفاوت قیمت دارند.

 

شیرخشک‌های موجود در بازار (غیراز یکی دو مورد) در داخل کشور و توسط کارخانه‌های شرکت‌های فراملیتی فعال در زمینه شیرخشک تولید می‌شوند. این کارخانه‌ها با سرمایه‌گذاری خارجی یا سرمایه‌گذاری مشترک کار می‌کنند.

معمولاً با راهنمایی گرفتن از یک متخصص، بالاخره یکی از شیرخشک‌های تولید داخل با احوال کودک شما سازگار است، اما اگر به هردلیلی ترجیحتان بر استفاده از شیرخشک خارجی بود حتماً حواس‌تان را جمع کنید. شیرخشک‌هایی که از خارج وارد کشور می‌شوند باید برچسب فارسی وزارت بهداشت را داشته باشند. داشتن برچسب فارسی به این معناست که شیرخشک مربوطه توسط وزارت بهداشت آزمایش و تأیید شده و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

چه شیر خشکی باید برای نوزادتان انتخاب کنید ؟

 

گول قیمت پایین و ظاهر خوش آب و رنگ شیرخشک‌های خارجی بدون برچسب را نخورید. حواستان باشد که شیرخشک را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنید. اگر احیاناً شیرخشک مورد نظرتان را نتوانستید در داروخانه‌های داخل کشور پیدا کنید خودتان شخصاً برای خرید اقدام کنید یا از افراد مورد اعتمادتان بخواهید که محصول را از مراکز معتبر تهیه کرده، برای‌تان بفرستند. یادتان باشد که شیرخشک‌هایی که از خارج وارد کشور می‌شوند باید برچسب فارسی وزارت بهداشت را داشته باشند. تصویر مادرانی که کلافه وارد آشپزخانه می‌شوند و زیر لب غر می‌زنند و شیشه‌شیر را با شیرخشک و آب جوش پر می‌کنند، از تکراری‌ترین صحنه‌ها در خانواده‌هایی است که به تازگی صاحب نوزاد یا شیرخوار شده‌اند.

عده‌ای از حاضران هم شاید سری به تأسف تکان بدهند، چراکه بعضی از قدیمی‌ها، شیرخشک دادن را نشانه کم‌تحملی مادر و نوعی سرباز زدن از نگه‌داری صحیح کودک می‌دانستند. این تفکرات و تصورات این روزها با دلایل و توجیهات علمی رد شده است.

شیرخشک دادن به گروه‌هایی از شیرخواران واجب است. اگر غیراز این باشد، رشد آن‌ها دچار اشکال می‌شود. دکتر اکبر کوشان‌فر، متخصص کودکان و استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تغذیه با شیرخشک را برای 3 گروه از شیرخواران واجب و لازم می‌داند.

برچسب ها: رفلاکس معده، شیر سویا، شیرگاو، شیرخشک، حساسیت به لاکتوز، شیرخشک بدون لاکتوز تعداد بازديد: 418 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز