Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:16

21
تیر
چه شیر خشکی باید برای نوزادتان انتخاب کنید ؟

چه شیر خشکی باید برای نوزادتان انتخاب کنید ؟

به‌طور یقین بهترین غذا برای نوزادان، شیر مادر است و شیرخشک نمی‌تواند جایگزین کاملی برای آن باشد، اما دلایل مختلفی وجود دارد که برخی نوزادان را مجبور به تغذیه با شیرخشک و استفاده از انواع آن می‌کند.

تحریریه زندگی آنلاین : به‌طور یقین بهترین غذا برای نوزادان، شیر مادر است و شیرخشک نمی‌تواند جایگزین کاملی برای آن باشد، اما دلایل مختلفی وجود دارد که برخی نوزادان را مجبور به تغذیه با شیرخشک و استفاده از انواع آن می‌کند. اگر به هردلیلی می‌خواهید فرزندتان را با شیرخشک تغذیه کنید، ممکن است پرسش‌هایی دراین زمینه داشته باشید، از انواع شیرخشک برای نوزادان تا ویژگی‌های آن. «لاک» پسوندی است که نام خیلی از شیرخشک‌های موجود در بازار به آن ختم می‌شود. «لاک» واژه‌ای لاتین به‌معنای «شیر» است که تولیدکنندگان شیرخشک از دیرباز از آن برای نامگذاری محصولاتشان استفاده می‌کرده‌اند.

 

نیازی به توضیح نیست که شیرمادر برای کودک بهترین غذا است و هیچ شیرخشکی نمی‌تواند کاملاً جایش را بگیرد، اما به دلایل گوناگون خیلی از بچه‌ها چه به‌عنوان کمک غذا و چه غذای اصلی نیاز به شیرخشک پیدا می‌کنند. سری به بازار شیرخشک زده‌ایم، با این توضیح که هرچقدر هم که اطلاعات‌تان درباره شیرخشک کامل باشد، بازهم برای انتخاب نوع و برند مناسب کودک‌تان نیاز به‌مشورت پزشک دارید. یک‌سری ریزه‌کاری‌ها و تفاوت‌های جزئی هست که برای آدم غیرمتخصص قابل تشخیص نیست.

 

 بیشتر بخوانید:

بایدها و نبایدهای مصرف همزمان شیرخشک و شیرمادر

 

شیرخشک برای نوزادان نارس

این شیرخشک‌ها برای کودکانی که با وزنی کمتر از 2500 گرم به‌دنیا می‌آیند مناسب هستند و به‌خاطر ملاحظات ویژه، قیمتشان به‌طرز محسوسی از قیمت شیرخشک‌های دیگر بیشتر است و معمولاً بین 20 تا 30 هزار تومان قیمت دارند.

 

شیرخشک برای بچه‌های حساس

خوب وزن نگرفتن، دانه‌های قرمزرنگ روی پوست، اسهال، استفراغ، بی‌قراری و وجود خون در مدفوع، همه این‌ها می‌توانند نشانه‌های حساسیت به شیرخشک باشند. در این ‌موارد، متخصص‌ها شیرخشک‌های خاصی را برای شیرخوار پیشنهاد می‌دهند.

 

شیرخشک بزرگانه یا کودکانه؟

  بدو تولد تا 6 ماهگی، معمولاً برندها، شیرخشک‌های‌شان را براساس سن نوزاد با 1 (از بدو تولد تا 6 ماهگی) و 2 (از 6 ماهگی تا یک سال) و 3 (از یک‌سال به بعد) مشخص می‌کنند. همچنین، ممکن است روی قوطی‌های شیرخشک به‌عباراتی مثل Infant formula برای شیرهای قابل استفاده از بدو تولد و follow-upformula برای شیرهای مراحل بعدی بر بخورید.

قیمت شیرخشک‌های 1، 2 و 3 معمولاً تفاوتی باهم ندارند، ولی در بعضی برندها به‌خاطر پر و پیمان‌تر شدن شیرخشک با بالارفتن سن نوزاد، قیمت‌کمی (حدود 2 3 هزارتومان) بیشتر می‌شود. شروع قیمت این شیرخشک‌ها در داروخانه‌ها از 14 هزار تومان است و معمولاً از 21-20 هزار تومان بالاتر نمی‌رود.

 برای ورزشکاران، آشپزها و بچه‌ها تنها مشتری‌های شیرخشک نیستند و صنف شیرخشک‌ها، مشتری‌های پر و پا قرص دیگری هم دارند. شیر را در مواردی به‌صورت کامل و بدون شکستن پروتئین‌ها برای مصرف بزرگسالان خشک می‌کنند تا با اضافه کردن آب بتوان از آن استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید:

آیا می توانیم به نوزادان شیر بز بدهیم؟

 همچنین برای مصارف صنعتی، کارخانه‌های تولید شیر، بسته‌های بزرگ چند کیلویی (معمولاً 20 یا 25 کیلوگرم) تولید می‌کنند که برای مصارف بالا به صرفه‌تر هستند و استفاده و حمل و نقل آسان‌تری دارند و برحسب کاربردهای گوناگون به انواع مختلفی مثل کم‌چرب، پرچرب و ... تقسیم می‌شوند.

شیرخشک درتهیه بعضی دسرها و شیرینی‌ها هم به‌کار می‌رود. ورزشکارها هم، به ویژه قدیم‌ترها که بازار مکمل‌های پروتئینی داغ نبود، از شیرخشک در رژیم‌غذایی‌شان استفاده می‌کردند؛ گرچه این روزها با توجه به وجود مکمل‌های رنگارنگ در بازار، کمتر کسی سراغ شیرخشک می‌رود.

جدای از این‌ها، بعضی‌ها هم هستند که طعم پودر شیرخشک را همین‌جوری دوست دارند، البته اگر جزو این دسته آخر هستید توجه داشته باشید که شیرخشک به‌خاطر غنی بودن از پروتئین و کربوهیدرات و ... ممکن است باعث چاقی شود یا عوارض پوستی ایجاد کند.

 

بیشتر بخوانید:

هر آنچه در مورد شیرخشک نمی دانید

برچسب ها: شیر مادر، نوزاد نارس، شیرخشک، شیرخشک برای نوزاد کم وزن تعداد بازديد: 574 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز