Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:52

12
فروردین
تغذیه کودک در ایام نوروز (2)

تغذیه کودک در ایام نوروز (2)

هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه و از خرید انواع شور و دارای علائم كپك زدگی و یا ماندگی خودداری كنید.

 

البته لازم به ذكر است كه جوشاندن تنها عوامل میكروبی را از بین می‌برد و تاثیری بر آلودگی‌های شیمیایی احتمالی نخواهد داشت. بدیهی است اگر مزه آب حتی پس از جوشاندن نیز غیر عادی بود، قابل شرب نخواهد بود.

همراه بردن ساندویچ‌های خانگی تهیه‌شده از نان، پنیر، گوجه فرنگی و خیار، عسل یا مربا و گردو، تخم‌مرغ آب پز و گوجه‌فرنگی، کوکوی سیب زمینی، کتلت‌ و شامی خانگی، و همچنین سبزی‌ و میوه‌های شسته و بسته‌بندی شده و نیز تنقلاتی از قبیل نخودچی، گندم بوداده، کشمش، انجیر، خرما خشكه، پسته، بادام و گردو بسیار مناسب خواهد بود.

در صورت مصرف غذاهای كنسروی به تاریخ تولید و سالم بودن شكل ظاهری قوطی توجه كرده و قبل از مصرف حتما آنها را به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

 اگر ناچار به صرف غذا در رستوران‌های بین راه باشید، از سفارش سالاد و سبزیجات و حتی‌الامكان از غذاهای حاوی سس و خورشت‌های دارای گوشت (به ویژه گوشت چرخكرده)، مرغ و ماهی خودداری نموده و به صرف غذای ساده ای شامل نان و ماست و خیار و یا تخم مرغ آب پز اكتفا كنید.

همچنین لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید.

در طول سفر و در مقصد نیز مقادیر مناسب لبنیات برای كودكان تامین و آنها را تشویق كنید كه روزانه حدود دو تا سه لیوان شیر یا ماست استفاده كنند. هنگام خرید مواد غذایی نیز به علامت استاندارد و شماره وزارت بهداشت و همچنین به تاریخ مصرف و سلامت بسته‌بندی توجه كافی نموده و به هیچ‌وجه شیر فله، پنیر تازه و یا بستنی سنتی برای كودكان و همسفران خود خریداری نكنید.

گاه برخی كودكان (و حتی بزرگسالان) در هنگام سفر به یبوست مبتلا می شوند. برای جلوگیری از این مشكل بهتر است از غذاهای حاوی مواد فیبری (مثل میوه، سبزی، غلات دارای سبوس و نان‌های سبوسدار از قبیل سنگگ)، آب فراوان و غذاهای حاوی آب فراوان، از قبیل انواع سوپ و آش استفاده شود. مصرف غذاهای حاوی انواع آلو نیز مفید است.

امید كه با رعایت نكات تغذیه‌ای، سلامت كودكان و خانواده‌های گرامی آنها در روزهای آغازین سال تأمین شود و سال جدید توام با شادی و شادكامی باشد.

توصیه‌های كلی

1. برای کسانی که به سفر می‌روند

-  به مقدار کافی آب سالم بنوشید. برای سفر حتما آب و غذای کافی همراه داشته باشید.

-  اگر سبزی خام مصرف می شود، حتما ضدعفونی شده باشد.

- قبل از مصرف غذاهای كنسروی (اعم از باد کرده یا ظاهرا سالم)، قوطی را از زمان جوش آمدن آب، به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

- برای جلوگیری از یبوست، از میوه‌ ضدعفونی‌شده به عنوان میان‌وعده‌ استفاده نمایید.

- هر روز حدود دو تا سه لیوان شیر ویا ماست استفاده كنید.

- اگر در رستوران ناچار به صرف غذا بودید، به رستوران‌های معتبر و مورد بازدید پرسنل بهداشتی مراجعه کنید و به تمیزی و رعایت بهداشت در رستوران و دستشویی و مکان‌های مختلف توجه کافی داشته باشید.

- سعی کنید وسایلی از قبیل قاشق، چنگال و لیوان خود را همراه داشته باشید.

- در طول سفر صابون خمیری همراه داشته و متناوبا دست‌های خود را با آن بشویید.

2. برای کسانی که به دید و بازدید می‌روند

- از زیاده‌روی در مصرف آجیل، غذا و حتی میوه خودداری کنید.

- به رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت دهید.

- هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه و از خرید انواع شور و دارای علائم كپك زدگی و یا ماندگی خودداری كنید.

- اگر میوه خشک خریداری می کنید، به سلامت آن اطمینان داشته و در نبود میوه تازه، انواع میوه خشک را مصرف کنید.

3. برای همگان و در هر شرایط

- آب فراوان بنوشید.

- غذاهای فوری از قبیل ساندویچ و پیتزا اغلب حاوی مقدار زیادی روغن و مواد سرخ‌کرده نشاسته‌ای هستند وگاها از مواد اولیه مانده و نامرغوب و با روش‌های غیر بهداشتی تهیه می‌شوند و مواد شیمیایی نامناسب و یا مواد مسمومیت‌زا همراه خود وارد بدن مصرف کنندگان می‌كنند.

روغن مصرفی جهت سرخ کردن این گونه غذاها در اثر حرارت فراوان و مدت استفاده طولانی حاوی مواد سرطان‌زا است. پس حتی‌الامکان کمتر به سراغ این غذاها بروید.

- در خوردن غذاهای چرب، سرخ‌شده، شیرینی‌ها، شكلات و خامه احتیاط کنید. در بعضی غذاها، از قبیل كیك، بیسكویت، پنیر، شكلات، آجیل، سیب زمینی برشته، گوشت‌ها، پوست مرغ و انواع غذاهای سرخ شده، چربی قابل مشاهده نیست. بهتر است غذاهای كم انرژی از قبیل سالاد، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر كم چرب و ماست، غذاهای تنوری، بخارپز و کبابی مصرف شود.

- مصرف دوبار در هفته گوشت ماهی را فراموش نکنید.

- بیش از نیازتان غذا نخورید. غذا را آرام و با لذت میل کرده و در مدتی که غذا را به آرامی می‌جوید، قاشق و چنگال را کنار بگذارید.

- مصرف نوشابه (حتی انواع کم‌کالری) و آبمیوه‌های صنعتی را به حداقل رسانده و از آب، دوغ و شربت‌های سالم خانگی استفاده کنید.

- چای و قهوه را به مقدار زیاد مصرف نکنید.

- به فعالیت فیزیکی خود و کودکان اهمیت ویژه‌ای دهید. از نشستن برای مدت طولانی اجتناب کرده و هنگام تماشای تبلیغات تلویزیون فعالیتی (ولو مختصر) داشته باشید.

- خواب کافی و بموقع و صرف بموقع و به اندازه صبحانه و شام را فراموش نکنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- كودكان شادتر در نوروز با تغذیه ای سالم- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: غذاهای فوری، كودكان و تنقلاتی، سلامت كودكان، نان‌های سبوسدار، ضدعفونی سبزی خام، میان‌وعده‌، زیاده‌روی در مصرف آجیل تعداد بازديد: 1180 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز