Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:26

28
بهمن
تهيه و نگهداری غذای كودك (2)

تهيه و نگهداری غذای كودك (2)

برای اینكه غذا از دسترس حشرات به دور باشد همیشه آن را در ظروف دردار نگهداری نمایید. حتی زمانی كه غذا را در یخچال نگهداری می‌كنید، روی آن را بپوشانید تا احتمال آلودگی آن كمتر شود.

جدا نگه داشتن مواد غذایی خام و پخته

از آنجا كه احتمال آلودگی غذاهای خام بیش از غذاهای پخته است، این غذاها باید از هم جدا نگه داشته شوند. این اصل را چه در آشپزخانه، چه در داخل یخچال رعایت نمایید. به عنوان مثال تخته‌ای كه از آن برای بریدن و خرد كردن قطعات گوشت، مرغ و ماهی استفاده می‌كنید را از تخته‌ای كه برای بریدن سبزیجات از آن استفاده می‌نمایید جدا كنید. چاقویی را كه برای خرد كردن گوشت به كار برده‌اید را نیز حتماً تمیز و خوب بشویید.

شستشوی وسایل تهیه غذا

محل تهیه و پخت غذا باید تمیز نگه‌داشته شود. پارچه‌هایی كه برای تمیز كردن آشپزخانه استفاده می‌شوند باید مرتب شسته و یا تعویض گردند. اگر برای تهیه غذا از مخلوط‌كن و یا آبمیوه‌گیری استفاده می‌نمایید، شستشوی مناسب آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون ممكن است میكروب‌ها در حفرات و زیر تیغه‌های این وسایل مخفی ‌شوند و به راحتی شسته نمی‌شوند.

بهترین راه این است كه بلافاصله پس از استفاده از این وسایل، آنها را كاملاً بشویید. برای اینكه زیر تیغه‌های این دستگاه‌ها به راحتی شسته شود می‌توان از یك استكان آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی استفاده كرد و دستگاه را به مدت 30 تا 40 ثانیه با سرعت كم روشن نمود.

این كار باعث می‌شود كه همه قسمت‌های دستگاه كه با غذا در تماس هستند به خوبی تمیز گردند. البته لازم به ذكر است كه پس از اضافه كردن مایع ظرفشویی، باید دقت كرد همه قسمت‌های قابل شستشوی دستگاه كه با مایع در تماس بوده‌اند به خوبی با آب گرم، آبكشی شوند.

روی غذاها را بپوشانید

برای اینكه غذا از دسترس حشرات به دور باشد همیشه آن را در ظروف دردار نگهداری نمایید. حتی زمانی كه غذا را در یخچال نگهداری می‌كنید، روی آن را بپوشانید تا احتمال آلودگی آن كمتر شود. به یاد داشته باشید كودكان زیر یكسال نسبت به آلودگی حساس و آسیب‌پذیر هستند و به راحتی در معرض ابتلا به اسهال قرار می‌گیرند.

لبنیات پاستوریزه استفاده نمایید
حتماً از شیر، ماست، كشك و لبنیات پاستوریزه استفاده كنید. در صورتی كه به لبنیات پاستوریزه دسترسی ندارید، قبل از مصرف حتماً شیر و یا كشك را بجوشانید و  سپس استفاده نمایید. در پایان باید یادآوری نمود كه بهتر است غذای كودك را به صورت تازه و با رعایت اصول بهداشتی تهیه نمایید، اما چنانچه امكان تهیه غذای تازه در هر وعده نباشد، رعایت اصول ذكر شده در این مقاله می‌تواند سلامت غذای كودك دلبندتان را تضمین نماید.

 

 

برای خواندن بخش اول -تهيه و نگهداری غذای كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تهیه غذای کودک، نگهداری از غذای کودک، بهداشت غذای کودک، شستشوی وسایل تهیه غذای کودک تعداد بازديد: 768 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز