Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:47

27
بهمن
بهترین غذاها برای تمركز كودك

بهترین غذاها برای تمركز كودك

جو دوسر حاوی پروتئین و فیبر فراوانی می‌‌باشد كه در تقویت قلب و عروق مغز موثر است

 تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

به همان اندازه و با همان سرعتی كه كودكان رشد كرده و بزرگ می‌شوند، مغز آنان هم با همان سرعت رشد كرده و تغییر می‌كند بنابراین مواد غذایی كه كودكان در این سال‌ها می‌خورند، بسیار مهم است این سالها برای رشد مغز بسیار حیاتی و مهم می‌باشد و هر آنچه كه كودكان می‌خورند بر روی مهارت‌های شناختی، ذهن و تمركز آنها تاثیر می‌گذارد. مواد غذایی كه در این جا معرفی می‌شوند در رشد مغزی و هوش كودكان و تمركز آنها نقش داشته و سبب تقویت رشد مغزی كودكان می‌شود.

تخم‌مرغ

پروتئین و تركیبات مغذی موجود در تخم‌مرغ در تمركز كودكان موثر است

نوع مصرف: تخم‌مرغ را می‌توان به صورت نیمرو آماده كرده و با نان سبوس‌دار (نان كامل) به عنوان وعده صبحانه و یا میان وعده بعدازظهر برای كودك آماده كرده تركیب پروتئین و كربوهیدرات (نان) یك وعده غذایی مناسب برای كودك بوده و او را تا وعده غذایی دیگر سیر نگه می‌دارد، علاوه بر اینكه یك میان وعده غذایی بدون شكر در اختیار كودك قرار داده‌ایم. همچنین می‌توانیم از تخم‌مرغ آبپز استفاده كرده و آن را به صورت ساندویچ برای كودك آماده كنیم و یا تخم‌مرغ آبپز را همراه با كمی چاشنی به كودك بدهیم.

ماست به ویژه ماست یونانی

چربی در سلامت و رشد مغز مهم است برخی از ماست‌ها مانند ماست یونانی كه مقدار پروتئین آن بیشتر از سایر ماست‌ها می‌باشد می‌توانند در رشد سلول‌های مغزی و عصبی مغز نقش موثری داشته باشند.

نوع مصرف: ماست را می‌توان در وعده ناهار با تركیبی از گردو، كشمش و یا خیار در اختیار كودك قرار داد؛ به نظر می‌رسد این تركیبات در تیز و فعال نگه داشتن مغز و تسریع جریان خون به سمت مغز موثر باشند.

 سبزیجات 

انواع سبزیجات به ویژه اسفناج و انواع كلم (كلم‌پیچ، كلم برگ و كلم قرمز) سرشار از فولات و انواع ویتامین‌ها بوده و از ابتلا به بیماری دمانس مغز (زوال عقل) در سالهای میانسالی پیشگیری می‌كنند. كلم دارای تركیبات مغذی فوق‌العاده‌ای است و سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها بوده و می‌تواند در رشد سلول‌های مغزی موثر باشد.

نوع مصرف: بعضی از كودكان رغبت چندانی به خوردن سبزیجات ندارند، یكی از راههای ترغیب كردن در خوردن كلم، درست كردن سالاد كلم می‌باشد.

ماهی

 ماهی یكی از منابع غنی و سرشار از ویتامین D و امگا 3 می‌باشد كه در تقویت مهارت‌‌های فكری – ذهنی مغز موثر بوده و از كاهش آنها پیشگیری می‌كند و در تقویت حافظه موثر است. ماهی سالمون،‌ ماهی تن و ساردین همگی سرشار از امگا3 هستند. هرچه میزان امگا 3 داده شده به مغز بیشتر باشد عملكردهای مغزی نیز بهتر انجام می‌شوند و كودكان تمركز بهتری دارند.

نوع مصرف: می‌توانید ماهی را گریل كرده و با چاشنی خوشمزه‌ای كه كودك دوست دارد همراه كرده و به او بدهید و یا ساندویچ ماهی تن درست كنید.

انواع مغزها و تخمه‌ها

انواع مغز و تخمه‌ها سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌‌باشند و سبب بهبودی خلق و خوی كودك می‌شوند و در تقویت سیستم عصبی موثرند.

نوع مصرف: كره بادام زمینی را بر روی نان تست مالیده و توت فرنگی یا موز را اسلایس كرده و بر روی آن قرار داده و به كودك بدهید. تخم‌ آفتابگردان سرشار از فولات، ویتامین E و سلنیوم می‌‌باشد. اگر كودك نمی‌‌تواند تخمه آفتابگردان را به خوبی بخورد می‌توانید آنرا خرد و ریز كرده و به او بدهید. سس پستو درست كنید، سس پستو حاوی روغن زیتون و مغز گردو و سبزی ریحان می‌باشد كه می‌توانید با پاستا آن را همراه كنید. 

جو دوسر (بلغور جو دوسر)

جو دوسر حاوی پروتئین و فیبر فراوانی می‌‌باشد كه در تقویت قلب و عروق مغز موثر است در تحقیق انجام شده دریافتند كودكانی كه به هنگام صرف صبحانه از غلات صبحانه حاوی جو دوسر استفاده می‌كردند عملكرد فكری – ذهنی بهتری داشتند نسبت به كودكانی كه صبحانه آنها غلات صبحانه حاوی شكر بوده است.

نوع مصرف: از جو دوسر در تهیه سوپ و آش برای كودكان می‌توان استفاده كرد.

انواع سیب‌ها و انواع آلو به ویژه آلو قرمز

این میوه‌ها حاوی كوئرستین هستند، ‌آنتی‌اكسیدانی كه در تقویت عملكرد مغز بسیار موثر بوده و به تقویت مهارت‌های فكری كمك كرده و از كاهش آن جلوگیری می‌كند، زمانی كه كودكان خسته و بی‌حال هستند خوردن این نوع میوه‌‌ها به سرحال شدن آنها كمك می‌كند.

نوع مصرف: پوست میوه‌ها حاوی بیشترین تركیبات مغذی می‌باشد بنابراین میوه‌ها را به خوبی شسته و آنها را در ظرف قشنگی قرار داده و به عنوان میان وعده به كودكان خود بدهید البته اگر از میوه‌های ارگانیك استفاده كنید خیلی بهتر می‌باشد.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، مواد غذایی برای کودک، هوش و تمرکز کودک، میوه مورد نیاز کودک، جو دو سر برای کودک تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز