Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:22

21
بهمن
تغذیه کودکان نارس (2)

تغذیه کودکان نارس (2)

محققان درصدد مکمل یاری با عناصری مانند سدیم، كلسیم، فسفر و ویتامین‌ها به غذای كودكان زودرسی هستند كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند. این كار را می‌توان بدون استفاده از فرآورده‌های لبنی نیز انجام داد.

مواد معدنی
اما نکته قابل توجه، میزان مواد معدنی استخوان‌های نوزادان با وزن پایین است. نوزادانی كه از غذاهای فرمولا استفاده می‌كنند، شبیه نوزادانی هستند که رشد داخل رحمی کامل دارند. بنابراین، نوزادان زودرسی كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند ممكن است در این مورد از نوزادان زودرسی كه با فرمولا تغذیه می‌كنند، دیرتر به رشد کامل برسند.

احتمالا مكمل یاری با كلسیم و فسفر در مقادیر خیلی کم، انتخاب خوبی برای نوزادانی است كه با شیر مادر تغذیه می‌شوند. اگر مكمل یاری از نظر پروتـئین باشد، بهترین منبع، پروتئین بر پایه شیر انسان و یا بر پایه سویا است. البته تحقیقات بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد.

مكمل‌های آهن
مكمل‌های آهن، آثار حفاظتی شیر مادر در برابر عفونت‌ها را از بین می‌برند و در بسیاری موارد لازم نیستند. ذخایر پایین آهن نوزاد، با توجه به تاثیر آن در افزایش تهدید بیماری‌ها، نباید دلیلی برای مكمل یاری با آهن در این نوزادان باشد. تقویت‌سازی با آهن با دوز پایین‌تر فقط در کم خونی‌ها انجام می‌شود.

تاریخچه تحقیق روی ویتامین‌ها نشان می‌دهد مقادیر پایین آن نمی‌تواند خطرناک باشد. ویتامین D، مینرالیزاسیون استخوان را بهبود می‌بخشد. در یك تحقیق در آلمان، نیمی از نوزادان زودرس كه مكمل كلسیم در مقادیر بالاتر و متوسط دریافت كرده بودند، به بیماری سنگ كلیه خطرناك و نفخ شكمی دردآور مبتلا شدند. همچنانکه ثابت شده است، نوزادان زودرسی كه با شیر مادر بدون هیچ مكملی تغذیه می‌كنند، مینرالیزاسیون استخوان‌های‌شان بهتر است.

در تحقیقی نشان داده شد که فقط چند ماه بعد از تولد، میزان مینرالیزاسیون استخوان درنوزادان زودرس كه از شیر مادر تغذیه می‌شدند، برابر با نوزادان زودرسی بود كه با فرمولا تغذیه می‌كردند.  

تقویت شیر مادر با پروتئین
تقویت‌سازی شیر مادر با پروتئین بیشتر بر پایه شیر گاو بوده و ترکیبات سازنده آن چندان با شیر طبیعی مادر و فرمولای نوزادان زودرس متناسب نیست. یك مشكل عمده، پروتئین‌های لبنیات است. وجود پروتئین‌های شیر بر پایه شیر گاو، باعث نفخ روده، خونریزی و اسهال، تجزیه آهسته پروتئین‌ها با وزن مولکولی بالا در سیستم گوارشی، جلوگیری زودهنگام از مصرف مواد غذایی اضافی برای گرفتن كالری كافی و نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت در دوران بچگی می‌شود. اگر پروتئین از شیرهای اولیه گاو تامین گردد، خطر بیشتر خواهد بود. 

تجمع باكتری
تقویت شیر مادر از سطح ایمنی آن می‌کاهد؛ زیرا رشد باكتری‌های اشرشیا کلی در روده‌ها را كه شیر مادر به تنهایی مانع رشد آن می‌‌شود، افزایش می‌دهد. این فلور باكتریایی زمینه را برای تجمع باكتری‌های بسیار خطرناك و همچنین بیماری‌های اسهال فراهم می‌كند؛ مشابه آنچه در كودكان تغذیه‌شده با فرمولا دیده می‌شود.

محققان درصدد مکمل یاری با عناصری مانند سدیم، كلسیم، فسفر و ویتامین‌ها به غذای كودكان زودرسی هستند كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند. این كار را می‌توان بدون استفاده از فرآورده‌های لبنی نیز انجام داد.

 

 

برای خواندن بخش اول -تغذیه کودکان نارس- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، مكمل‌های آهن، تغذیه کودکان نارس، کودک نارس، تقویت شیر مادر با پروتئین تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز