Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:51

1
دی
بررسی ایمنی غذای مادر و کودک

بررسی ایمنی غذای مادر و کودک

شیر مادر را در یخچال و یا در فریزر در شیشه‌های استریل نگهداری كنید.

مهندس مسیح انصاری

 

- خرید كردن

كنسروهایی را كه قوطی آنها فرو رفته، ضرب دیده، ترك خورده یا باد كرده است، خریداری نكنید.

- سرد كردن
در هنگام خرید، مواد غذایی سریع فاسد شدنی را در آخرین مرحله خریداری كنید و آن را به سرعت به منزل برده و در یخچال و یا فریزر قرار دهید. برای اطمینان از دمای یخچال و فریزر از یك دماسنج استفاده كنید. دمای یخچال باید 4 درجه سانتی‌گراد یا كمتر و دمای فریزر 18ْ- سانتی‌گراد باشد. همچنین، غذاهای كنسرو شده را در جای خشك و خنك نگهداری و حداكثر تا یك سال مصرف كنید.
هرگز غذاهای كنسرو شده را در نزدیكی اجاق قرار ندهید و از گذاشتن آنها در زیر سینك ظرفشویی و جاهایی كه دارای رطوبت هستند نیز خودداری كنید.

- خروج از انجماد
هیچگاه غذاهای منجمد را در آشپزخانه و در دمای اتاق، از حالت انجماد خارج نكنید؛ زیرا باكتری‌ها در دمای اتاق به سرعت رشد كرده و تكثیر می‌شوند. غذاهای منجمد را قبل از پخت در یخچال، آب سرد و یا مایكروویو از انجماد خارج كنید.

- آماده‌سازی غذا
فضایی را كه در آنجا غذا را آماده‌سازی می‌كنید، تمیز و پاكیزه نگه دارید؛ از جمله پیشخوان آشپزخانه و... همچنین دست‌ها و وسایل كار، از جمله تخته برش، چاقو و... را قبل و بعد از استفاده با آب گرم و صابون بشویید. برای ضدعفونی كردن وسایل و ابزار مورد استفاده از محلول‌های تجاری ضدعفونی كه دارای دستورالعمل می‌باشند، استفاده كنید. در صورت عدم دسترسی به این محلول‌ها، می‌توانید یك قاشق چایخوری پركلرین را با یك لیتر آب مخلوط و به عنوان محلول ضدعفونی استفاده نمایید.

- پخت كامل
برای تشخیص پخت كامل مواد غذایی از یك ترمومتر (دماسنج) استفاده كنید تا مطمئن شوید دمای داخل ماده غذایی به 160 درجه فارنهایت رسیده است؛ زیرا باكتری‌های بیماریزا در این دما كشته می‌شوند.
دمای مرغ كامل باید به 180 درجه فارنهایت و سینه مرغ به 170 درجه فارنهایت برسد. تخم‌مرغ نیز تا حدی كه سفیده و زرده آن سفت شود، باید بپزد.

- حفظ غذا
هرگز غذاها را بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق 25 درجه سانتی‌گراد نگهداری نكنید. هنگام قرار دادن باقیمانده غذاها در یخچال، ابتدا آنها را به وعده‌های مصرفی مورد نظر تقسیم كرده و در ظروف هم حجم خود قرار دهید تا به سرعت سرد شوند. همچنین، غذاهای سرد را سرد و غذاهای گرم را گرم نگهداری كنید.

نگهداری ایمن شیشه شیر نوزاد
1- تمیزی و پاكیزگی: شیشه‌ها، درب و پستانك آن را به خوبی بشویید و قبل از استفاده پنج دقیقه در آب جوش قرار دهید.
2- سرد كردن: شیشه‌های پر شده از شیر مادر و یا غذای آماده كودك را تا قبل از مصرف در یخچال نگه دارید.
3- گرم كردن: شیشه‌های شیر را قبل از مصرف به مدت پنج دقیقه در آب داغ (نه آب جوش) قرار دهید، به خوبی آن را تكان دهید و دمای آن را تست كنید (با ریختن چند قطره شیر به پشت دست) تا قبل از استفاده كودك از دمای آن مطمئن شوید؛ زیرا شیر داغ دهان كودك را می‌سوزاند.
- مایكروویو: هرگز شیشه شیر كودك را در مایكروویو قرار ندهید.

نگهداری ایمن شیر مادر
- شیر مادر را در یخچال و یا در فریزر در شیشه‌های استریل نگهداری كنید.
- بر روی برچسب شیشه شیر، نام كودك، تاریخ و زمان پمپ شدن شیر مادر را بنویسید.
- در صورت عدم استفاده از شیر مادر، شیشه حاوی شیر را فورا در یخچال قرار دهید و حداكثر تا دو روز آن را استفاده كنید. در صورت نگهداری در فریزر تا دو هفته می‌توان از آن استفاده كرد.
- در صورت عدم استفاده مجدد از شیر باقیمانده آن را فورا دور بریزید؛ زیرا باكتری دهان كودك باعث آلودگی شیر شده و به سرعت رشد و تكثیر می‌یابد.
- در صورت عدم استفاده از شیر مادر پس از 48 ساعت و در صورت عدم استفاده از سایر شیرها پس از 24 ساعت آن را دور بریزید.
- غذای كودك و یا شیر آماده شده‌ای را كه ظرف 48 ساعت استفاده نكرده‌اید، دور بریزید.

نگهداری ایمن ظرف غذای كودك
- غذایی را كه تاریخ انقضای آن گذشته است، دور بریزید.
- اگر گیره درپوش ظرف غذای كودك به خوبی پمپ نشده (وقتی كه باز شده است) و یا كاملا مهر و موم نباشد، از آن استفاده نكنید.
- حتی‌الامكان غذای كودك را در مایكروویو گرم نكنید؛ اما در صورت استفاده از این وسیله، مقداری از غذا را در قاشق بریزید و داخل مایكروویو به مدت 8 ثانیه حرارت دهید؛ سپس آن را تكان داده و چند ثانیه صبر كنید و مجددا تكان دهید تا خنك شود. قبل از استفاده كودك نیز آن را امتحان كنید و در صورت ولرم بودن غذا را به بچه بدهید.

نگهداری ایمن غذای كودك
- غذای كودك، شامل میوه و یا سبزیجات صاف شده را به مدت دو تا سه روز در یخچال و شش تا هشت ماه در فریزر می‌توان نگهداری كرد.
- تركیب گوشت و تخم‌مرغ صاف شده و یا گوشت و سبزیجات صاف شده را می‌توان یك روز در یخچال و یا تا 2 ماه در فریزر نگهداری نمود.
- سوالی كه اغلب مادران مطرح می‌كنند این است كه آیا می‌توانم باقیمانده غذای كودكم را بخورم؟
كه باید گفت، خیر؛ زیرا سطح ظرف غذای كودك كه مدتی مانده است دیگر پاكیزه نبوده و ممكن است حاوی باكتری‌های بیماریزا باشد. همچنین، باكتری دهان كودك غذا را آلوده می‌كند و در چنین حالتی باكتری‌ها قبل از اینكه غذا را مصرف كنید به سرعت رشد و تكثیر می‌یابند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه مادر باردار، نگهداری ایمن شیشه شیر نوزاد، نگهداری ایمن شیر مادر، نگهداری ایمن ظرف غذای كودك، نگهداری ایمن غذای كودك تعداد بازديد: 925 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز