Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:34

20
دی
اينها را بخور تا بزرگ بشي...

اينها را بخور تا بزرگ بشي...

كلسيم فراوان‌ترين ماده مغذي در بدن مي‌باشد كه 2 درصد بدن را تشكيل مي‌دهد و ماده‌ اصلي تشكيل دهنده دندان‌ها و استخوان‌ها مي‌باشد...

ميزان جذب مواد مغذي و ويتامين‌ها در كودكان بسيار حائز اهميت مي‌باشد. از جمله مواد مغذي كه در رشد كودكان بسيار موثر است ماده مغذي كلسيم، آهن و روي مي‌باشد.

كلسيم
كلسيم فراوان‌ترين ماده مغذي در بدن مي‌باشد كه 2 درصد بدن را تشكيل مي‌دهد و ماده‌ اصلي تشكيل دهنده دندان‌ها و استخوان‌ها مي‌باشد. اين ماده مغذي در روده كوچك جذب مي‌شود.‌ مهم‌ترين ويتامين كه در جذب كلسيم دخالت دارد ويتامين D3 مي‌باشد كه اگر اين ويتامين در بدن كودكان به مقدار كافي نباشد كلسيم جذب نمي‌گردد و كودك دچار كمبود كلسيم مي‌شود. مواد غذايي كه حاوي كلسيم بالا هستند، انواع لبنيات مي‌باشند كه در هر ليوان 300 ميلي‌گرم موجود است كه نصف ميزان مورد نياز روزانه بدن كودكان است. از جمله مواد غذايي حاوي كلسيم بالا مي‌توان بادام را ذكر كرد. براي جلوگيري از كمبود ويتامين D در كودكان بايد آنها را در معرض نور آفتاب قرار داد و كره و آجيل به ميزان كافي به صورت روزانه مصرف كنند. از عوامل ديگر در سوء جذب كلسيم، وجود اسيد اگزاليك در انواع غذاها مي‌باشد. اسيد اگزاليك در ريواس، اسفناج، چغندر، شكلات و غيره وجود دارد. به‌طور مثال به دليل وجود اسيد اگزاليك در اسفناج فقط 5 درصد كلسيم آن جذب مي‌گردد. ماده ديگر اسيد‌ فيتيك است كه جذب كلسيم را در بدن كودكان كاهش مي‌دهد. اين ماده در انواع عدس و غلات است، پس هيچ‌گاه عدسي را به كودكان عزيز همراه با لبنيات ندهيد تا كلسيم موجود در لبنيات جذب بالاتري داشته باشد. اگر كودك شما مكمل كلسيم استفاده مي‌نمايد حتما بايد همراه صرف غذا باشد زيرا اسيد معده ترشح شده هنگام مصرف مواد غذايي، جذب كلسيم را بالا مي‌برد. قند لاكتوز موجود در لبنيات نيز جذب كلسيم را در بدن كودكان افزايش مي‌دهد.

آهن

آهن يكي ديگر از مواد مغذي حائز اهميت در كودكان است كه سوء‌جذب و كمبود آن در بدن سبب كم‌خوني و كم شدن حافظه در كودكان مي‌گردد. مواد غذايي حاوي آهن بالا مانند انواع گوشت و آجيل مي‌باشد. اگر ويتامين C كافي در بدن نباشد آهن جذب نمي‌گردد. در نتيجه‌ توصيه مي‌شود كه كودكان عزيز همراه با منابع آهن، ليموترش مصرف نمايند.

روي

ماده مغذي مهم ديگر روي مي‌باشد كه براي رشد قدي كودكان بسيار حائز اهميت است و كمبود آن سبب كوتاهي قد و بي‌اشتهايي مي‌گردد. از عوامل موثر در كاهش جذب روي، فيتات مي‌باشد. ماده مغذي مس اگر به مقدار زياد در بدن كودكان باشد سبب سوء‌جذب روي مي‌گردد، ماده مغذي مس در كنجد وجود دارد. ماده مغذي روي به بهترين صورت در انواع گوشت جذب مي‌گردد و قند لاكتوز و گلوكز مي‌توانند جذب روي را بالا ببرند. اميد است والدين عزيز به اين سه ماده موثر در رشد كودكان اهميت داده و از وقفه رشد در كودكان دلبند خود جلوگيري كنند.

 نگار بلورفروشان؛ كارشناس ارشد تغذيه

 

برچسب ها: تغذیه کودک، رشد قد تعداد بازديد: 795 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز