Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 15:27

1
شهریور
خطر رژیم گرفتن در كودكان (1)

خطر رژیم گرفتن در كودكان (1)

بخش اول- بیشتر مردم رژیم گرفتن را یك برنامه دوره‌ای می‌دانند. وقتی كه دچار اضافه وزن می‌شوند، تصمیم می‌گیرند حجم غذای خود را كاهش دهند تا وزنشان كم شود و وقتی به حالت قبل بازگشتند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

بیشتر مردم رژیم گرفتن را یك برنامه دوره‌ای می‌دانند. وقتی كه دچار اضافه وزن می‌شوند، تصمیم می‌گیرند حجم غذای خود را كاهش دهند تا وزنشان كم شود و وقتی به حالت قبل بازگشتند، دوباره مثل قبل غذا می‌خورند! این روش و این كشمكش دائمی با وزن می‌تواند به كودكان نیز منتقل شود.

اما آنها با تغییر مداوم برنامه غذایی و رژیمی خود احساس درماندگی می‌كنند. اگر شما نیز جزء این‌گونه افراد هستید، باید هر چه زودتر این چرخه معیوب را متوقف كنید.

آیا كودكان باید رژیم بگیرند؟

اول از همه باید بدانید كه اراده ضعیف باعث چاقی و اضافه‌وزن نمی‌شود! معمولاً چاقی در اثر عادات غلط غذایی كه در طول سال‌ها شكل گرفته‌اند، به وجود می‌آید. بدیهی است كه هیچ‌كس دوست ندارد چاق باشد و از طرفی هم تغییر عاداتی كه به آنها خو گرفته‌ایم، دشوار است.

برخلاف بزرگ‌ترها، كودكان دائماً در حال رشد هستند و نیاز به چاق‌تر شدن و افزایش وزن دارند؛ بنابراین افزایش وزن یك مسأله اجتناب ناپذیر در آنهاست و مقابله با آن نه تنها دشوار است، بلكه برای سلامت‌شان خطرناك می‌باشد. هیچ‌گاه كودك خود را مجبور به رژیم‌های سخت غذایی برای كاهش وزن نكنید. همه كودكان و در واقع همه افراد باید سالم غذا بخورند.

حتی افراد بسیار لاغر هم نباید از غذاهایی كه ارزش غذایی ندارند، استفاده كنند؛ مثل پیتزا، آب میوه‌های غیرطبیعی، محصولات فرآوری شده و ... اما چه كمكی می‌توان به یك كودك چاق كرد تا به وزن متعادل و متناسب برسد؟ اگر آنها همزمان با رشد قدی، وزنشان تغییری نكند و یا اینكه مقدار كمی به وزنشان اضافه شود، رشد طولی آنها بیشتر می‌شود. اگر در كودكی‌ این اتفاق بیفتد، می‌توانید مطمئن باشید كه در بزرگسالی نیز وزن سالم و متناسبی خواهند داشت.

رژیم‌های غذایی كم كربوهیدرات

در دهه گذشته مردم از طریق آشنایی با رژیم‌های لاغری، از جمله برنامه‌های غذایی كم‌ كربوهیدرات، به این نوع رژیم‌ها روی آوردند و تعداد زیادی هم موفق شدند خود را لاغر كنند؛ به همین دلیل سعی كردند این شیوه را برای كودكانشان نیز بكار ببندند. اما آیا واقعاً این نوع تغذیه و رژیم غذایی برای كودكان بی‌خطر است؟

كربوهیدرات‌ها در بدن تبدیل به قند می‌شوند و مغز انسان فقط می‌تواند از قند به عنوان سوخت استفاده كند و اگر از این ماده حیاتی محروم باشد، وارد یك حالت اضطراری شده و عملكرد آن مختل می‌شود؛ از این‌رو به والدین توصیه می‌شود كه هیچگاه برای كودكان خود رژیم غذایی كم كربوهیدرات در نظر نگیرند. داشتن یك برنامه غذایی متعادل و متناسب برای آنها بسیار ضروری است.

 مامان، من سیرم!

وقتی كه كودك‌تان می‌‌گوید سیر شده است، او را مجبور به خوردن تمام غذایش نكنید. باقی غذایش را می‌توانید بعداً به او بدهید و یا اینكه حجم غذا را مقداری كم كنید. مجبور كردن كودك به خوردن تمام غذایش باعث می‌شود در آینده دچار پرخوری شود.

رژیم غذایی سخت به كودكان آسیب می‌رساند

كودكان بسیار سنگین وزن و چاق بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات غذایی هستند. وقتی كه پدر و مادرها در مورد رژیم غذایی كودكشان مدت‌های طولانی سختگیری می‌كنند، كودكان در مورد انتخاب خوراكی‌ها و غذاها بسیار بسته و سختگیر شده و برخی از آنها حتی وارد یك چرخه پرخوری و بعد پاكسازی و خالی كردن معده می‌شوند. در مورد كنترل وزن كودك‌تان باید كمی انعطاف‌پذیر باشید.

اجازه دهید آنها از خوردن برخی غذاها لذت ببرند؛ مثلاً آنها را از لذت خوردن كیك تولدشان محروم نكنید. یك زنگ تفریح كوتاه هیچگاه عادت تغذیه سالم او را از بین نمی‌برد. اغلب كودكانی كه از اختلالات تغذیه‌ای رنج می‌برند، یا بسیار سنگین وزن هستند و یا زمانی سنگین وزن بوده‌اند! مهم‌ترین پیغام برای كودكان چاق این است كه هیچگاه خود را به طور كامل از خوردن محروم نكنند، بلكه با هوشیاری و دقت بیشتری انتخاب كنند و بخورند.

 انتخاب غذاها با دقت و هوشیاری

داشتن رژیم غذایی به این معنا نیست كه بسیار كم غذا بخورید و یا اینكه شكم خود را فقط با كاهو و هویج پر كنید! یك رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌ها و محصولات لبنی است. یكی از بدترین كارها در رابطه با رژیم غذایی كودكان محروم كردن آنها از صبحانه خوردن است وقتی كودك وعده غذایی صبحانه را ندارد، مجبور است تا وعده ناهار گرسنگی بكشد و این گرسنگی زیاد باعث می‌شود نتواند درست تصمیم‌گیری كند و انتخاب‌های خوبی داشته باشد؛ بنابراین برای وعده ناهار خود انتخاب‌های غذایی مناسبی نخواهد داشت...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خطر رژیم گرفتن در كودكان - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی در کودکان، برنامه غذایی کودکان، اضافه وزن در کودکان، رژیم در کودکان، کودکان و اضافه وزن، کودکان و رژیم غذایی تعداد بازديد: 618 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز