Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:54

28
بهمن
غذای مناسب برای رشد كودك (1)

غذای مناسب برای رشد كودك (1)

شیر مادر نیاز كودكان به آهن را تامین نمی‌كند به همین خاطر پزشکان پیشنهاد می‌کنند بعد از 6 ماهگی،که دادن غذای جامد به کودکتان را شروع می‌کنید، غذاهایی سرشار از آهن در برنامه‌غذایی بچه ها قرار بگیرد.

تحریریه ماهنامه كودك سالم


آهن
چرا کودکان به آهن نیاز دارند؟ آهن برای رشد مغز بسیار ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهند کمبود این ماده معدنی می‌تواند در روند تفکر و سایر فعالیت‌های ذهنی اختلال ایجاد کند. خوشبختانه نوزادان با ذخایر زیادی از آهن به دنیا می‌آیند.

این ذخایر آنقدر زیادند که نیاز آنها به آهن را تا 4 تا 6 ماهگی تامین می‌کند، اما نوزادان نارس (نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند)، ممکن است از این میزان آهن که معمولا در 3 ماه آخر بارداری در بدن کودک ذخیره می‌شود، بهره‌مند نگردند. ناقص بودن رشد این نوزادان و احتیاج به رشد سریع آنها، می‌تواند این ذخیره آهن را در طول 2 تا 3 ماه تمام کند. اگر فرزند شما این شرایط را دارد، برای دادن مکمل آهن به او با پزشکش مشورت کنید. 

مقدار روزانه: شیر مادر نیاز كودكان به آهن را تامین نمی‌كند به همین خاطر پزشکان پیشنهاد می‌کنند بعد از 6 ماهگی،که دادن غذای جامد به کودکتان را شروع می‌کنید، غذاهایی سرشار از آهن در برنامه‌غذایی بچه ها قرار بگیرد. از 7 تا 12 ماهگی کودکان به 11 میلی‌گرم آهن در روز احتیاج دارند و از 1 تا 3 سالگی به 7 میلی‌گرم. بعد از اینکه فرزندتان به 6 ماهگی رسید، 2 وعده سرلاک غنی شده از آهن، نیاز روزانه او را (11 میلی‌گرم) برطرف میکند.

پس قبل از هر غذای جامد دیگری، اول سرلاک به او بدهید. گوشت، مرغ و ماهی طبیعتا سرشار از آهن هستند. سعی کنید از قسمت‌های نرم گوشت یا بوقلمون، مرغ و ماهی به كودكتان بدهید. سایر منابع آهن عبارتند از آواکادو، سیب‌زمینی پخته، کلم بروکلی، نخود، تخم مرغ، آلو، سویا و اسفناج. جالب است بدانید کمبود آهن بین بچه‌های آمریکایی شایعترین نوع کمبود مواد غذایی است. برای جلوگیری از آن، مطمئن شوید پزشک فرزندتان از او آزمایشات مربوط به کمبود آهن را که معمولا در 12 تا 18 ماهگی صورت می‌گیرد به عمل می‌آورد.

کلسیم
چرا کودکان به آن نیاز دارند؟ این ماده معدنی به کودکان کمک می‌کند توده استخوانی آنها به بیشترین حد برسد. این توده استخوانی برای داشتن استخوان‌هایی سالم و محکم، که بعدها هنگام بازی و ورزش به راحتی شکسته نشوند، ضروری است. 

مقدار روزانه: سال اول شیر مادر و شیر خشک نیاز روزانه فرزند شما به کلسیم را تامین میکند. بعد از اینکه دادن شیر معمولی را آغاز کردید، کودک شما به روزانه 500 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد. یک لیوان شیر معمولی یا 170 گرم ماست تقریبا 250 گرم کلسیم دارد.

بچه‌های زیر 1 سال نباید شیر گاو مصرف کنند، اما زمانی که دادن غذاهای جامد به آنها را شروع کردید، دادن ماست اشکالی ندارد. پنیر، ماهی سالمون، آب پرتقال غنی شده، سویا، کلم براکلی، لوبیا سفید، گوجه فرنگی و جو دو سر از گزینه‌های مناسب دیگر هستند. خوب است بدانید اگر فرزندتان را به خوردن لبنیات کم چرب عادت دهید، کمک بزرگی به آنها کرده‌اید.

مخصوصا در سن بلوغ، که بیشترین نیاز به کلسیم را دارد (1300میلی‌گرم در روز در 9 سالگی)، زیرا بخش عمده این نیاز باید از طریق تغذیه تامین شود. کودکانی که اضافه وزن دارند یا در معرض چاقی قرار دارند، یا سابقه بیماری‌های قلبی در خانواده‌شان وجود دارد، می‌توانند از 12 تا 24 ماهگی از شیر 2 درصد چربی (کم چرب) استفاده کنند. 

ویتامینهای E,D,A و K
چرا کودکان به آنها نیاز دارند؟ ویتامینA به تقویت بینایی و داشتن پوستی سالم کمک می‌کند. ویتامین D جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و استخوان‌ها را تقویت می‌کند. کمبود آن منجر به نرمی استخوان می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین E در رشد سلول‌ها و سیستم عصبی بسیار موثر است. ویتامین K هم در روند طبیعی لخته شدن خون موثر است. 

مقدار روزانه: درست بعد از تولد، مقداری ویتامین K به نوزاد تزریق می‌شود تا هیچ گونه خونریزی در مغز صورت نگیرد. كودكان با شروع تغذیه تكمیلی می‌توانند نیازشان را از طریق میوه، سبزیجات، لبنیات، کربوهیدرات و چربی‌های سالم برطرف کنند. اگر دکتر روند رشد كودك را تائید کرد، معنایش این است که فرزند شما نیازش به این ویتامین‌های محلول در چربی به درستی رفع می‌شود.

علاوه بر شیر مادر، شیر گاو از منابع مهم ویتامین A محسوب می‌شود. همچنین این ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات حاوی کاروتن، مثل هویج، سیب‌زمینی و کلم براکلی به وفور یافت می‌شود. ویتاین D در غذاهای کمی وجود دارد، به همین خاطر پزشکان مکمل‌های غذایی را برای بچه‌هایی که شیر مادر میخورند توصیه می‌کنند، اما فرزند شما می‌تواند بخشی از این ویتامین ضروری را از غذاهایی چون ماهی، زرده تخم‌مرغ و شیر گاو به دست بیاورد.

منابع ویتامین E نیز عبارتند از روغن‌های گیاهی، سرلاک، نان و برنج. سبزیجات و گیاهان سبز نیز حاوی ویتامین K هستند. خوب است بدانید 40 درصد کودکان و نوزادان کمبود ویتامین D دارند که ممکن است منجر به ضعف استخوان‌ها شود. حتما اگر فرزندتان را با شیر مادر تغذیه می‌کنید از پزشک متخصص درباره مکمل‌های ویتامین D بپرسید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -غذای مناسب برای رشد كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه و رشد کودک، کودک و کلسیم، غذای مناسب برای رشد كودك، کودک و آهن، کودک و ویتامین تعداد بازديد: 1290 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز