Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:50

4
خرداد
طراحی اتاق خواب کودکان دخترها و پسرها با رنگ آبی

طراحی اتاق خواب کودکان دخترها و پسرها با رنگ آبی

رنگ آبی در دکوراسیون اتاق کودک چه مزایایی دارد؟ چه تاثیری بر روان کودک می‌گذارد؟ چه سایه‌ها و رنگ‌هایی می‌تواند با آبی ترکیب شود تا یک فضای هماهنگ دلخواه را ایجاد کند؟

ترجمه : اعظم اسلامی مجد

 

تحریریه زندگی آنلاین : رنگ آبی در دکوراسیون اتاق کودک چه مزایایی دارد؟ چه تاثیری بر روان کودک می‌گذارد؟ چه سایه‌ها و رنگ‌هایی می‌تواند با آبی ترکیب شود تا یک فضای هماهنگ دلخواه را ایجاد کند؟

رنگ آبی تنوع طیفی گسترده‌ای دارد و برای دکوراسیون فضای داخلی اتاق دخترها و پسرها مناسب است. از این رنگ در اتاق‌های کودکان پسر استفاده می‌شود، ولی با کمی تغییر و خلاقیت می‌توان فضای داخلی شگفت‌انگیزی را برای اتاق دخترها نیز ایجاد کرد. نکته اصلی این است که از این رنگ به درستی استفاده کنید. فضاهایی که رنگ آبی دارند، معمولا دنج و آرام‌بخش هستند. چشم را تحریک نمی‌کنند و سبب تسکین روحی – روانی فرد می‌شوند. پس این رنگ می‌تواند یک رنگ ایده‌آل برای اتاق کودک باشد. پالت آبی، سایه‌های رنگی متعددی دارد. از کبالت و نیلی گرفته تا یخی و آسمانی.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک

 

 

 

رنگ آبی چگونه بر روان کودک اثر می‌گذارد؟

این رنگ شگفت‌انگیز، احساسات و عواطف را معتدل می‌کند و بر روی سیستم عصبی اثر آرام‌بخشی دارد. پس کمک به راحت خوابیدن کودکان می‌کند. این رنگ برای اتاق کودکان نوپا و بیش‌فعال که به آرامی نمی‌خوابند، بسیار مناسب است. رنگ آبی، تنش و اضطراب را از بین می‌برد، باعث بهبود خلق و خو می‌شود، تمرکز را افزایش می‌دهد و برای تفکر و فعالیت‌های ذهنی مفید است. در فضاهای آبی، کودکان به بازی‌هایی که آرام‌تر هستند، علاقه نشان می‌دهند و یاد می‌گیرند که احساسات خود را کنترل کنند. با این حال اگر کودکی به اندازه کافی آرام است، بهتر است که از آبی‌های تند و روشن استفاده کنید تا کمی تحریک‌کننده باشد تا کودک دچار افسردگی نشود. برای برخورداری از یک فضای آرام در اتاق، آبی پاستلی، عالی است. پالت کم‌رنگ آبی در اتاق نوعی حس ظرافت ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد که حس خوبی در اتاق جریان دارد. با افزودن سایه‌های لاجوردی، حال و هوای تابستانی و گرم‌تر پیدا می‌کند.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

 

هنگام انتخاب رنگ و رنگ مکمل حتما به نظر کودک خود اهمیت دهید. از او بخواهید که علاقه رنگی‌اش را بیان کند.

* برای کودکان نوزاد تا سه ساله، توصیه می‌شود که از آبی‌های پاستلی ملایم استفاده شود که با خواب روز و شب تداخل نداشته باشد.

* سایه‌های روشن، اما نه پر زرق و برق که می‌توانند زرد، نارنجی و حتی سبز باشند، برای کودکان پیش‌دبستانی و مدرسه (12 – 3 سال) مناسب هستند. در این دوره زمانی کودکان در حال کشف جهان پیرامون خود هستند و رنگ‌های شاد در فضای شخصی می‌تواند به آنها در این امر کمک کند.

* برای طراحی اتاق یک دختر نوجوان می‌توانید از آبی کمرنگ تا فیروزه‌ای روشن را انتخاب کنید و با سایه‌های صورتی، بنفش و یاسی به صورت ترکیبی، فضای اتاق را دخترانه کنید.

* برای طراحی اتاق یک پسر نوجوان، سایه‌های تیره‌تر مثل آبی مایل به خاکستری، انتخاب خوبی است.

بیشتربخوانید:

نکاتی در مورد دکوراسیون اتاق کودک

 

 

 

 

چگونه رنگ را وارد فضای داخلی کنیم؟

فضای داخلی آبی رنگ برای اتاق‌هایی که نور کافی و مناسب دارند، توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید که آبی روشن باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. پس می‌توانید از آن به عنوان رنگ اصلی استفاده کنید. اگر دیوارهای آبی ساده به نظرتان بیش از اندازه یکنواخت و خسته‌کننده هستند، می‌توانید سطح آنها را با الگوهای مختلف تزئین کنید، مثلا از نقوش هندسی و گلدار استفاده کنید. پانل‌های دیواری، قالب‌گیری تاج دیوارها و یا حتی استفاده از قاب عکس‌های مختلف، به طراحی اتاق‌تان شخصیت و هویت می‌بخشد. راه‌راه‌های آبی نیز یکی دیگر از روش‌های ایجاد تنوع در دکوراسیون اتاق آبی رنگ است، حتی می‌توانید از زمینه سطح دریایی نیز استفاده کنید.

سقف آبی رنگ تداعی‌کننده آسمان است. سقف را می‌توان با ابرها و حتی خورشید و چند تا پرنده و شاخه‌های درخت تزئین کرد. بسته به تم اتاق کودک (البته اگر تم خاصی را در نظر دارید)، می‌توانید از رنگ آبی روشن یا تیره برای سقف استفاده کنید. آبی کمی تیره می‌تواند فضای آسمان شب، ستاره‌ها و سیارات دیگر را به خوبی نشان دهد، پس از این ایده هم استفاده کنید.

منسوجات و لوازم جانبی اتاق بهترین راه برای افزودن کمی تنوع و تفاوت در فضای اتاق هستند. می‌توانید روتختی، پتو، پرده و فرش را با هم هماهنگ کنید. پرده‌های آبی با طرح‌های هندسی، تزئینات گل و نقوش طبیعی، فضای دلنشینی را ایجاد خواهند کرد. بالش‌ها، کوسن‌ها و کف اتاق نیز می‌توانند در این راه به شما کمک کنند.

 هنگام انتخاب مبلمان برای اتاق، گزینه‌های زیادی برای ترکیب با آبی دارید. از خود آبی با طیف دیگر رنگی گرفته تا طوسی، نارنجی، صورتی و زرد. بسته به جنسیت و سلیقه کودک و والدین، می‌توانید سایه‌های روشن و گرم نارنجی، قرمز و زرد و سبز را در کنار آبی استفاده کنید تا از رنگ‌های خنثی مثل بژ، شنی، قهوه‌ای و کرم استفاده کنید.

ترکیب رنگ سفید و آبی یک انتخاب کلاسیک و زیبا است. چنین تضادی باعث ایجاد احساسات تحریک‌کننده و خستگی چشم نمی‌شود. این ترکیب رنگی به لحاظ بصری فضا را گسترش می‌دهد و بزرگ‌تر از واقعیت به نظر می‌رساند. آبی و زرد نیز ترکیبی جسورانه هستند. فقط باید در به‌کار‌گیری این دو کمی بیشتر احتیاط کنید. این ترکیب انرژی قوی دارد. رنگ آسمان و خورشید است. فضاهای سرد و گرم را باید به صورت متعادل به کار گرفت تا علاوه بر زیبایی، آرامش مورد نیاز را نیز تامین کنند.

آبی و بژ ترکیب بسیار خوبی هستند. ظریف و آرام به نظر می‌رسند. می‌توانید دیوارها را به رنگ بژ نقاشی کنید و مبلمان و وسایل اتاق را آبی انتخاب کنید. سایه‌های آبی آسمانی رقیق شده با عناصر قهوه‌ای به فضا حس گرما و راحتی می‌بخشد. رنگ آبی در طراحی دیوارها بیشتر استفاده می‌شود و رنگ سفید برای سقف و رنگ قهوه‌ای برای کفپوش و مبلمان.

اگر می‌خواهید از ترکیب خاکستری و آبی استفاده کنید، باید با کمک مبلمان و پرده و سایر عناصر به نور و روشنایی فضای اتاق اضافه کنید. آبی با سایه‌های نارنجی، زرد، سبز و صورتی نیز کاربرد زیادی دارد. نارنجی و زرد سایه‌های سرد پالت آبی را گرم و نرم می‌کنند و ترکیبی زنده و تازه ایجاد می‌کنند. ترکیب سبز – آبی یک ترکیب طبیعی است. افزودن رنگ‌های سبز روشن به فضای داخلی اتاق کودک، به روشنی آن می‌افزاید. از نظر روانی نیز احساسات مثبت و خلق و خوی خوب را تحریک می‌کند. سایه‌های صورتی رنگ اتاق را رمانتیک می‌کنند و محبوب ترین رنگ دختران هستند.

آبی، فرصت‌های زیادی را برای ایجاد تنوع در دکوراسیون اتاق به شما می‌دهد. تنوع سبک کلاسیک، مدیترانه‌ای، اسکاندیناوی، مدرن و حتی سبک روستایی، نشان می‌دهد که در این خصوص دست شما بسیار باز است و تم‌هایی مثل دریا، اقیانوس، کشتی دزدان دریایی، آسمان پر ستاره، فضا و غیره نیز گزینه‌های انتخابی خوبی به شمار می‌روند. 

 

برچسب ها: دکوراسیون، اتاق کودک، افسردگی، رنگ اتاق کودک، طراحی داخلی، فنگ شویی، تقویت سیستم ایمنی تعداد بازديد: 123 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز